Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av intruder1400
hebbe skrev:Audi q5 kommer med fwd. Så folk borde ju gilla suvar med fwd. :)
Beg marknaden för SUVar är till nyttofordon enligt säljarna !
Dom söker drag fordon vilket gör att FWD väljs bort fort
Statsborna kommer o nöja sig med V60cc FWD (Mindre klumig i stan)
Detta fick jag höra av flera säljare när jag leta bil !
Tjänstebil=påkostad
Privat= nyttofordon
Användarvisningsbild
av mattes
blundahl skrev:Nej Polestar finns inte till D3.
Kolla just på deras hemsida :(
Men man kan ju köpa BSR om vill.
http://sv.bsr.se/trimsatser/t/3153
Dom säger att dom får ut 211 hk och 438 NM ur D3.

Hade BSR för många år sedan och det fungerade fin fint.
av Göte
Stog själv i valet mellan diesel bensin o 2wd vs 4wd, men under mina 25 år med bil har jag endast vid extremt få tillfallen tänkt att 4wd skulle vart bra. Förstår inte varför alla så gärna vill ha det nuförtiden då nackdelarna är fler än fördelarna tex att man får äldre motor och högre förbrukning dessutom måste man köra året runt med 100kg extra vikt och så ska man betala ca 150kr extra i skatt per månad oxå. Jag drar släp ofta men kan inte heller då se nån fördel med 4wd. För mig är 4wd nåt för dom som bor på landet och kär långa slingriga sträckor på dåligt plogade vägar vintertid. Min kompis har kört XC60 4wd 2år och han märker ingen skillnad eller fördel mot sin gamla 2wd bil.

Andrahandsvärdet är kanske idag lite högre men det beror nog på att inköpspriset var högre, vi får se om nåt år hur mycket som skiljer nu när priset är detsamma. En annan sak är att det snackas om en kommande skatte ändring och den ska tydligen slå hårt, vid dubblad skatt så blir nog tyvärr 4wd versionen iskall på marknaden tillskillnad från 2wd vea och T5.
Användarvisningsbild
av hebbe
håller med dig göte, ja har haft körkort i 26 år och 1 gång skulle det varit bra med fyrhjulsdrift, vid snöstormen -95 . sen kan man ju fråga sig om det är ett skapat behov med fyrhjulsdrift?? eftersom alla verkar behöva det nu för tiden. men alla värderar olika saker på sina bilar och tur är väl det. ja ville ha nya motorn och växellådan.
av trumskolan
På sista möjliga ändringsdagen så ändrade jag min order till en D4 FWD.
Tänkte att 16000 till på en ny bil är inget att fundera på även om det blir lite svettigare när räkningen kommer :D
AWD kändes överkurs för mig och jag vill absolut ha nya motorn och 8 stegade..
av Larsmeijer
Jag spontanköpte en XC60 D3 automat Classic -17 för några månader sedan eftersom jag inte orkade med leveranstider. Har blivit blåst ett par gånger där jag fått vänta över 8 mån...

Hur som helst jag hade ett par sömnlösa nätter där jag funderade på D3 och om det skulle räcka till.

Min slutsats är att den är mkt kraftfullare än man kunde ana. Gott om kraft ligger och drar under 2000 rpm och behöver nästan aldrig gå högre. Piggare än vår gamla V70 som hade en D4 och lägre vikt. Det är nästan så jag misstänker att det är mer än utlovade 150 hk.

Men hade jag beställt bilen hade jag ändå valt en D4. 16000 kr är det värt och det får du ändå igen när du säljer den.

Hade Volvo haft D3 som utlåningsbilar är jag övertygad om att många valt den. Nu lånar man bara ut D4 och då "vågar" inte folk chansa.
Användarvisningsbild
av hebbe
Vi har haft vår nya xc60 d3 summum automat i en vecka. Motorn är riktigt trevligt och går mycket tyst. Automaten växlar mycket bra. Och motorn räcker gott och väl, hade v40 cc d2 innan. Va och tanka idag, och den hade dratt 6.6 i färdatorn och 7.5 mätt vid pump. Har kört många korta sträckor och värmaren cirka 2 gånger per dag. Xc60 drar 2 dl mer än v40 cc.
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]