Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Är ägare till en XC60 Summum, manuell årsmodell 2010 FWD på 175 hp. Vid körningar ner till Sydeuropa förbrukar den tämligen exakt 0,5 l/milen. Men då håller vi oftast cirka 100 km/h med inkopplad farthållare där det är lämpligt. Fördelningen är 80% motorväg och resten vanlig landsväg. Nu har kanske förbrukningen är en underordnad betydelse då kostnaden för värdeminskning är den stora posten. ( Bilen har nu körts 4900 mil) Vi använder under sommarmånaderna gärna vår "leksaksbil" ( C70 cab ) när vädret tillåter det. Ett litet tillägg. Har en bekant som nyligen köpte en Volvo XC70 med 6 växlad automatlåda som går väldigt mjukt ( man märker knappast när den växlar upp eller ner). Har provat en 8 växlat automat som gick väldigt ryckigt vid krypkörning. En riktig katastrof !
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
Tack för alla inlägg. Har lusläst forumet och det verkar som det går att köra automaten rätt snålt, om än inte på manuella nivåer så strax över om man kör landsväg och inte har så tung högerfot. Antar att man blir nöjd oavsett vilket val man gör i slutändan. Jag kör min nuvarande manuella D3 163 på mellan 0,5 till 0,6 liter per mil. Hoppas inte det går upp alltför mycket vid byte till XC60:n. Lutar nog åt att välja automat.
Välj automat till den bilen.
VEA D3 med 8-stegs automat drar ju inte i närheten av det gamla 5-cyl tröskverket med 6-stegs.
Tänk på att den inte går att trimma upp på samma sätt, tror det är okänt vad Polestar kommer ge, om det kommer.
W.A.P.E. skrev:Verkar som handlarna specar upp egna kinetic edition?
Ganska luddigt.
De offerter jag sett från olika säljföretag har varit lika, men instämmer om att det på Blocket och diverse hemsidor skiljer en del i informationen. Men jag tror det är en speciell batch som handlarna fått köpa på sig som lagerbilar och de ser i princip likadana ut. Min bedömning är att specarna inte skiljer, det är bara vissa felaktigheter i annonserna.

Vad gäller trimning så har jag aldrig gjort det på någon tidigare bil. Är lite skraj att 150HK/350NM är lite klent för bilen, men kan samtidigt konstatera att ju äldre jag blir desto mindre bråttom har jag. Det som bekrymrar mig mest är om jag får åka och tanka stup i kvarten. Det har verkligen varit gött med nuvarande bil att kunna köra 100 plus mil mellan tankningarna.
matthh skrev:Xenon ingår absolut. Här är full spec som jag fick när jag tog offert på en.

Bild
Beställde bilen idag. Spec enligt bilden samt
Silver metallic
Automat
Fast drag
Lastrumsmatta

Och jag som inte tyckte SUV:ar var fina för några år sedan. Tur man ändrar smak med tiden. Tack för alla svar som hjälpte mig välja.
Ser fram emot leverans.
dissonans skrev:Kan man alltså beställa Kinetic Edition eller är det en lagerbil som du lagt en order på?
Beklagar ordvalet om jag förvirrade dig. Det är en lagerbil jag beställt och som jag fick leta fram genom att ringa runt till olika handlare.
SverreK skrev:
matthh skrev:Xenon ingår absolut. Här är full spec som jag fick när jag tog offert på en.

Bild
Beställde bilen idag. Spec enligt bilden samt
Silver metallic
Automat
Fast drag
Lastrumsmatta

Och jag som inte tyckte SUV:ar var fina för några år sedan. Tur man ändrar smak med tiden. Tack för alla svar som hjälpte mig välja.
Ser fram emot leverans.
Grattis! Vad blev priset för den med den specen?

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]