Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
XHI: Jag har haft samma fenomen i min motorhuv på en V70 -08. Det hjälper inte så bra att stänga hårt. Gör så här i stället: Stäng motorhuven på vanligt lugnt och "vårdat sätt". I V70 sitter den kontakten och låsbygeln på höger sida under huven. Lägg handflatan över den plats där låsbygeln och kontakten sitter. Lägg också den andra handen på den "första handen". Gör sedan 5 - 6 snabba pumpande tryck som en snabb hjärtmassage ungefär. Det är så mycket dödgång eller glapp i låsrörelsen i motorhuven så man kan mycket väl göra denna manövern utan problem. Det är säkert 5 år sedan jag behövde göra så här senast och jag kör samma bil ännu. Det handlar alltså om att motionera kontakten som sitter där nere under allt annat.
av XHI
Rådlös skrev:XHI: Jag har haft samma fenomen i min motorhuv på en V70 -08. Det hjälper inte så bra att stänga hårt. Gör så här i stället: Stäng motorhuven på vanligt lugnt och "vårdat sätt". I V70 sitter den kontakten och låsbygeln på höger sida under huven. Lägg handflatan över den plats där låsbygeln och kontakten sitter. Lägg också den andra handen på den "första handen". Gör sedan 5 - 6 snabba pumpande tryck som en snabb hjärtmassage ungefär. Det är så mycket dödgång eller glapp i låsrörelsen i motorhuven så man kan mycket väl göra denna manövern utan problem. Det är säkert 5 år sedan jag behövde göra så här senast och jag kör samma bil ännu. Det handlar alltså om att motionera kontakten som sitter där nere under allt annat.
Haha, ser framför mig någon som håller på, sitter på huven och skriker: Snälla! Jag tror på dig! Kompigen nu! Ge inte upp! *pump pump pump*
Men det noteras!
Mikeys skrev:Jag kan inte hjälpa så mycket om just en V60, däremot köpte jag min S40 av ALD Bil för ca 1,5 år sedan. Då var bilen 3 år gammal och hade gått 10000 mil, idag är jag strax uppe i 14000 och har inte haft något som helst problem med bilen. I alla fall inget som kan härledas till tidigare brukare, utan det är rena missar från Volvos sida. Dock är nog V60'n betydligt bättre ihopskruvad. Även min (liksom alla andra i hallen) såg man på att de var riktigt välskötta, nästan så man undrade om dom inte hade skruvat upp mätarna :wink: Eftersom bilarna dessutom är f.d. leasingbilar så har de (troligen alla) haft serviceavtal, min hade till exempel varit inne på service 5 gånger hos samma servicetekniker. Så visst bör dom vara välskötta. Jag fick i alla fall ett mycket gott intryck av både bilarna och personalen där inne, mycket bättre än hos flera Volvohandlare jag var inne hos innan.

När jag köpte min bil berättade de för övrigt att dom som stor leasingfirma får in hundratals bilar i månaden, och samtliga kontrolleras hos KVD på andra sidan gatan. Alla bilar med någon form av teknisk eller estetisk anmärkning stannar hos KVD, medan endast "russinen i kakan" ställs in i ALD's hall. Om det bara var försäljningssnack eller om det ligger något i det vet jag så klart inte, men jag fick ett fullständigt testprotokoll från KVD med min bil i alla fall...
Så du fick ett protokoll? Kanske ska fråga efter det. Han skulle i alla fall ladda bilen under natten och kolla upp "problemet" med motorhuven. Jag valde Dubbfria däck, alltid kört det och känns mest rätt, eller vad säger ni? x)
Användarvisningsbild
av grillchips
Mikeys skrev: När jag köpte min bil berättade de för övrigt att dom som stor leasingfirma får in hundratals bilar i månaden, och samtliga kontrolleras hos KVD på andra sidan gatan. Alla bilar med någon form av teknisk eller estetisk anmärkning stannar hos KVD, medan endast "russinen i kakan" ställs in i ALD's hall. Om det bara var försäljningssnack eller om det ligger något i det vet jag så klart inte, men jag fick ett fullständigt testprotokoll från KVD med min bil i alla fall...
Jag har en bekant som jobbar som "kontrollant" eller vad man ska kalla det på just KVD där, han nämnde inget om att "russinen i kakan" ställs in hos ALD men nämnde däremot att de är väldigt noggranna med kontrollerna av bilarna oavsett om de står kvar eller hamnar tvärs över gatan. Han hade inget ont att nämna om ALD alls faktiskt, så där kan man nog göra en skapligt trygg affär.
av XHI
Jag har bestämt mig. Bilen är försäkrad och ska hämta ut den efter jobbet vid 15:30 - så otroligt taggad! känns som en riktigt kap, så jäkla fin inne i bilen, inte en skråma i bagageutrymmet eller baksätena. Så jäkla glad! Kommer nog bli ännu gladare när jag rullar där ifrån :)
Användarvisningsbild
av Derank
grillchips skrev:
Mikeys skrev: När jag köpte min bil berättade de för övrigt att dom som stor leasingfirma får in hundratals bilar i månaden, och samtliga kontrolleras hos KVD på andra sidan gatan. Alla bilar med någon form av teknisk eller estetisk anmärkning stannar hos KVD, medan endast "russinen i kakan" ställs in i ALD's hall. Om det bara var försäljningssnack eller om det ligger något i det vet jag så klart inte, men jag fick ett fullständigt testprotokoll från KVD med min bil i alla fall...
Jag har en bekant som jobbar som "kontrollant" eller vad man ska kalla det på just KVD där, han nämnde inget om att "russinen i kakan" ställs in hos ALD men nämnde däremot att de är väldigt noggranna med kontrollerna av bilarna oavsett om de står kvar eller hamnar tvärs över gatan. Han hade inget ont att nämna om ALD alls faktiskt, så där kan man nog göra en skapligt trygg affär.

Finns inga russin i kakan, sådär sa säljaren från ALD till mig ochså för många år sedan då jag var och tittade på en beggad V70 ( köpte den inte )
Här i stan är det 1kille som går igenom alla fordon som kommer in till KVD, bilar, traktorer osv osv, och det råkar vara en polare till mig och jag frågade han om han visste något om att de plockade ut de bättre b ilarna, och det gör de inte, däremot gör en rekond underverk.

Jag har sett bilarna som kommer in till KVD här i stan som hamnar hoss småhandlarna och sett hur de blivit "uppfixade" för det fins väldigt få tjänstebilar som är i mint kondition.

Men efer en rekond ser det mesta bra ut, sedan beror det mycket på referenser, jag själv kollade då 2012 efter en beggad V70, köpte ingen, köpte en ny istället då jag är så petig när det gäller beggat.

Då jag letade XC60 i slutet av 2015 slutade det ochså med att jag beställde en ny, betalade lätt 70k till för en ny iställetför en 2å gammal som gått 6-7k mil.
XHI skrev:Det känns fortfarande som ett kap, säg att man får ned den till 150 inkl. vinterdäck, fulltankad - känns otroligt värt för en som mig, (500-1000) mil om året max.
Varför en diesel med de milen?
Användarvisningsbild
av Derank
Vad har milen med dieseln att göra, förstår inte varför alla hakar upp sig på det, han kanske vill ha karaktären och vridet, han kanske gillar lukten, han kanske har tillgång till gratis diesel osv osv, milen har ju inget mad att göra vad man väljer för motoralternativ.

Vi som kör T6 el D6 då?
av Lövet
Att köpa en diesel med korta körsträckor är dåligt av främst av anledningen att partikelfiltret förstörs av det.
Håller med om att det inte behöver vara en ekonomisk fråga dock, nu är vanligen bensin och diesel rätt lika kostnadsmässigt om man verkligen räknar alla kostnader.
av sparwen
Lövet skrev:Att köpa en diesel med korta körsträckor är dåligt av främst av anledningen att partikelfiltret förstörs av det.
Håller med om att det inte behöver vara en ekonomisk fråga dock, nu är vanligen bensin och diesel rätt lika kostnadsmässigt om man verkligen räknar alla kostnader.
Kanske jag som missat, men vart står det att de sträckor han kör är korta?
Bara för att man kör få mil per år innebär det väl inte att sträckorna man kör är korta?
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte

Vill tacka för hjälpen, felet är av[…]