- ons 08 jun 2016, 21:20
#1083933
Så här säger min manual:
----
Ett streck motsvarar ca 1 sekund till framförvarande fordon, 5 streck ca 3 sekunder.
----
Om man bortser i från taskigt väglag vilket det sällan är: I tät trafik kör jag på 2, lite glesare 3 om jag ligger bakom och vill följa en bil. På motorväg och om man kör fortare än de flesta så har jag bara 1 som Andreas80, för att slippa inbromsningar av bilen. Visst, man kan gasa lite men tycker det är bekvämare med att ha 1.
Tror man kan glömma 3-sekundersregeln när datorer styr. 3 sekunder är ju för att vi skall hinna reagera. När man pratar "lastbilståg" (t.ex. http://www.svd.se/datorstyrda-bilar-tar-over-i-trafiken) så är det ju typ 0,5 sekunder i mellan eller kortare än så.
Så om https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/ stämmer, och bromssträckan i 90km/h (25m/s) på bra väglag är 32 m, så borde 1.5 sekunder vara ok om det skulle dyka upp en bergvägg framför bilen.
Men visst är 5 alltid säkrare ...
----
Ett streck motsvarar ca 1 sekund till framförvarande fordon, 5 streck ca 3 sekunder.
----
Om man bortser i från taskigt väglag vilket det sällan är: I tät trafik kör jag på 2, lite glesare 3 om jag ligger bakom och vill följa en bil. På motorväg och om man kör fortare än de flesta så har jag bara 1 som Andreas80, för att slippa inbromsningar av bilen. Visst, man kan gasa lite men tycker det är bekvämare med att ha 1.
Tror man kan glömma 3-sekundersregeln när datorer styr. 3 sekunder är ju för att vi skall hinna reagera. När man pratar "lastbilståg" (t.ex. http://www.svd.se/datorstyrda-bilar-tar-over-i-trafiken) så är det ju typ 0,5 sekunder i mellan eller kortare än så.
Så om https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/ stämmer, och bromssträckan i 90km/h (25m/s) på bra väglag är 32 m, så borde 1.5 sekunder vara ok om det skulle dyka upp en bergvägg framför bilen.
Men visst är 5 alltid säkrare ...
V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey