Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
Så här säger min manual:
----
Ett streck motsvarar ca 1 sekund till framförvarande fordon, 5 streck ca 3 sekunder.
----
Om man bortser i från taskigt väglag vilket det sällan är: I tät trafik kör jag på 2, lite glesare 3 om jag ligger bakom och vill följa en bil. På motorväg och om man kör fortare än de flesta så har jag bara 1 som Andreas80, för att slippa inbromsningar av bilen. Visst, man kan gasa lite men tycker det är bekvämare med att ha 1.

Tror man kan glömma 3-sekundersregeln när datorer styr. 3 sekunder är ju för att vi skall hinna reagera. När man pratar "lastbilståg" (t.ex. http://www.svd.se/datorstyrda-bilar-tar-over-i-trafiken) så är det ju typ 0,5 sekunder i mellan eller kortare än så.

Så om https://korkortonline.se/teori/reaktion-broms-stopp/ stämmer, och bromssträckan i 90km/h (25m/s) på bra väglag är 32 m, så borde 1.5 sekunder vara ok om det skulle dyka upp en bergvägg framför bilen.

Men visst är 5 alltid säkrare ...
av Bobadill
Kör man i stockholmstrafiken så ser jag det som svårt att köra på något annat än ett streck. Skulle man köra med t.ex. 5 streck skulle det sluta med att man i stort sett åkte bakåt...
av andersuw
FSandstrom skrev:På motorväg och om man kör fortare än de flesta så har jag bara 1 som Andreas80, för att slippa inbromsningar av bilen. Visst, man kan gasa lite men tycker det är bekvämare med att ha 1.
Man behöver som sagt inte gasa på utan bara ge signal för filbyte lite tidigare. Då förstår bilen att man tänker köra om och låter bli att bromsa in för att anpassa farten till framförvarande fordon.
FSandstrom skrev:Tror man kan glömma 3-sekundersregeln när datorer styr. 3 sekunder är ju för att vi skall hinna reagera.
Visst, tresekundersregeln är utformad för att vi skall hinna reagera, vilket vi sannolikt gör långsammare än ACC-systemet. Å andra sidan kan ju ACCn omöjligen ta hänsyn till väglaget. Så om det är slipprigt på vägen har systemet förstås bättre förutsättningar att undvika en krasch om du håller tre sekunders avstånd än om du bara håller en sekunds avstånd. Sannolikt blir körningen också mer bränsleekonomisk med längre tidsavstånd. Systemet töjer ju lite på avståndsparametern, bland annat för att slippa bromsa så mycket i onödan. Och jag skulle tro att den tillåter sig att töja mer om man håller långt genomsnittsavstånd än om man håller kort.

Runt Uppsala, där jag bor, tycker jag det går alldeles utmärkt att köra med fem streck. I Stockholmstrafik kan jag dock tänka mig att det är annorlunda. Har ännu inte kört i sådan trafik med min "nya" bil.

Blir en del Autobahnkörning i sommar. Skall bli intressant att se hur det funkar i det fallet.

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]