Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
#1080667
Va? Är den? Gör en D5 VEA 0-100 på 6,4sek?!
D5 AWD ligger ju på 7,5sek, är VEA utan AWD snabbare?! Jävlar vad dom lyckats optimera den... dubbla turbos som jobbar bra där då. :)

I nästa V60-hybrid blir det nog bensin som i XC90, det tror jag också.
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
#1080674
D4 AWD är slöare.. och har mindre utrustning från start.

Jag byggde precis ihop en som min och en V60 D5 AWD. Efter att ha lagt på allt gott jag hade på båda hamnade D5 AWD på 460k och D5 TE på 512K
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1080676
Men D5 AWD finns ju inte? Dessutom känns det som att man ska jämföra 5 cyl mot 5 cyl då det är den motorn som gäller i båda fallen :)
Användarvisningsbild
av joel80
#1080677
Byggde precis en D4 AWD med samma spec som jag har på min D5 TE och köpte för 495k efter rabatt, minus 40k i supermiljöbilspremie.

https://byggdinvolvo.volvocars.se/landi ... 72049a1041

479K! Säg att man fick samma rabatt på 10% (även om det verkade svårare att få 10% på dom) så är det ändå 431K. Det är bara 24K mindre än var jag betalade..
~Kalle~ skrev:Nu är prisskillnaden mellan en D4 AWD och D5 TE ca 130.000kr...
Du jämför med en D4 AWD kinetic... inte riktigt rättvist.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#1080682
479K! Säg att man fick samma rabatt på 10% (även om det verkade svårare att få 10% på dom) så är det ändå 431K. Det är bara 24K mindre än var jag betalade..
Vips lägger man till business paketet till D4 AWD så sjönk priset med nästan 57k ytterligare :wink:
av Gralq
#1080688
Japp, jag har byggt många varianter. =)

Och iom att jag inte köper den privat utan tar den som personalbil så landar D5 TE ca 500kr/månaden lägre än D3 (som var den jag byggde). Även om jag tar höjd för den kommande höjningen av förmånsvärdet och har inte räknat med supermiljöbilspremien.

Kontantpriset på de bilarna är 410k för TE och 315k för D3 efter rabatter. Tyvärr får jag inte ta en D4 AWD pga interna utsläppsregler från jobbet, så den har jag inte byggt.

Så, för billigare pengar får jag en bil som jag till mesta del kommer att köra på el. =)
Användarvisningsbild
av joel80
#1080694
Kör du i tjänsten? Med TEn kan du ta ut 9,50kr/mil skattefritt om du själv står för bränsle. Kör du hälften av milen på el går du plus bra många kronor/mil på det. Milkostnaden för att köra på el är mellan 1.50-2kr/mil, beroende på hur bra elavtal du har. :)
(Man gör av med 2-2,5kwh/mil) Lite mer under vintern.

Jag har ett avtal nu på 56öre/kwh inkl skatter och avgifter.. sen tillkommer 12öre i överföringsavgift. Så jag ligger i det lägre spannet på förbrukningsmilkostnaden när man kör på el.
av Gralq
#1080702
Tyvärr väldigt få mil i tjänsten, så pass få att de inte får tas upp (dvs under 100).

Men det där lät ju som ett rätt bra upplägg. =)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]