Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi/du pratade månadskostnad, precis som MartinS skriver så är det då hundralapp och inte lappar.

Jag betalade knappt 4000kr mer än om jag bara skulle tagit värmare med tidur vid nybilsköpet när jag köpte V70'n 2012/13.

Med nya bilen från i november ingick det.
Lastbilen skrev:Aktiverade VOC till min V60 från 2013 idag.

Allt har gått bra, kunde lägga över resmål från telefonen osv.

Men nu när jag är hemma, bilen står parkerad i en garage länga, så säger den att bilen används. Kan det ha något själva garaget att göra, eller vad kan det bero på?

Kunde då inte heller kommunicera med bilen, då den säger att den används. Den säger även att bilen står 6-7 km ifrån det stället den faktiskt är på.
Inte heller min position i lägenheten stämmer.
För att återgå till originalfrågan så ja, det kan ha med garaget att göra. Bilen meddelar sin position och status till VOCs "backend"-system någon minut efter du parkerat den. Står den då på ett ställe där det inte finns mobiltäckning når den informationen inte systemet, och systemet tror att bilen fortfarande är ute och åker. Eftersom inga bil-positioner skickas under resan så blir den senaste kända positionen den där du senast parkerade med mobiltäckning. Din telefon kommunicerar aldrig med bilen direkt utan alltid med backend-servern. Förmodligen finns det någon timeout på detta, men det är mer än jag vet.

Om din position i lägenheten inte stämmer så beror det på din telefon. Det är telefonens positionering som appen använder, har inget med VOC att göra.
Nu spökar VOC ordentligt för mig. Appen tycker att motorn är fjärrstartad, och i körjournalen så visar skogstokiga förbrukningssiffror på alla körsträckor så långt bak jag kan se. Allt från hundratals till tusentals liter/100km. Någon annan som upplever liknande nu?
Aldrig sett nått sånt problem tidigare! Det känns inte som ett "allmänt" problem. Har det fixat till sig under dagen? Om inte skulle jag nog kontakta Volvo.
Har samma problem i mitt garage. Två våningar under mark och nada täckning är problemet i det fallet. Händer ofta att det står att bilen fortfarande används osv när jag är uppe i lägenheten efter att ha parkerat, men det finns verkligen ingenting att göra åt det. Har svårt att tro att garageägaren har lust att smälla upp nån form av repeaters så att min VOC fungerar bättre och folks Spotifystreaming fungerar redan i garaget... Tror inte en sekund att VOC'en är att skylla i dessa fall. :)
Jag råkade ut för fenomenet i somras. Vi åkte från Göteborg till Köpenhamn, men stannade på ett par ställen längs vägen för mat och färja.
När vi kom till Köpenhamn, så körde vi direkt ner i hotellets garage i underjorden.

När jag senare kollade i VOC, så stod det just "Bilen används" och kartan visade att den var i närheten av Halmstad (där hade vi inte stannat).
Gissa om jag kilade ner i garaget och kollade om bilen stod kvar! :-)

Apropå andra problem som beskrivits i denna tråden, vem kontaktar man vid fel på VOC, jag känner mig lite osäker där?

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!