Derank skrev:Jodå, jag vet VOC erbjuder idag,
Men tydligen inte vad systemet erbjöd igår. Jag har VoC i båda mina bilar (V70 T5 -02 och V70 D4 -15). För den gamla har det under min tid som ägare bara erbjudits en service och den har erbjudits kostnadsfritt: hjälp vid olycka. Kanske kan man också få hjälp med annat (t.ex. upplåsning eller spårning) om det är kris och man ber snällt men det vet jag inte. När det gäller min nya bil har jag utöver det ovan nämnda följande:
* Start/stopp av parkeringsvärmare direkt eller via tidur samt besked om driftstillstånd
* Start/stopp av motor samt besked om driftstillstånd
* Låsning/upplåsning samt besked om dörrar/fönster är låsta/upplåsta och stängda/öppna (inklusive varning vid misstanke om olovligt intrång och/eller olovligt brukande)
* Besked om exakt var bilen är
* Möjlighet att be bilen tuta/blinka för att meddela sin position
* Möjlighet att skicka destination till navigatorn i bilen
* Körjournal
* Besked om vägmätarställning, trippmätarställning, genomsnittlig förbrukning och genomsnittlig hastighet
* Varning för bromsvätskenivå, spolarvätskenivå, lampfel och tid för service
Derank skrev:dok så tycker jag att det är bedrövligt att de inte kan få det att fungera bättre 15år senare, det är på tok för mycket driftstörningar för att jag skulle vilja betala en ettöring för det. Men smaken är som baken.
Visst kunde Volvos servrar vara stabilare än de är. Dock har jag under min tid som brukare av VoC modell nyare (ca fyra månader) inte upplevt en enda driftsstörning även om det sannolikt varit någon/några sådan(a) vid tillfällen då jag inte behövt använda appen.
Jag misstänker också att en hel del av de trådar om VoC-problem som vi ser här på forumet beror på fel på bilen snarare än fel på VoC. Det gäller även den här tråden. Om bilen exempelvis tror sig vara olåst fast den är låst (inget ovanligt fel) är det naturligtvis så att du kommer att få besked om olåst och/eller larmande bil via VoC även om felet inte har någonting med VoC som sådant att göra.