Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av svergie2
PaNi skrev:
svergie2 skrev:
simonhalmstad skrev:Kör med parkingsljusläge mellan 0an och auto där lyser alltid drl fram + bakljus iallafall på den S80 MY14 jag kör.
Det var ju detta som var problemet, han brukade köra på parkeringljuset, men iom den nya mjukvaran så slocknar bakljusen när man börjar köra.
Va?! är det så? På min MY14 körde jag ofta i i P-läget för att få bakljus och DRL men slippa Xenonen. Problemet med det var att jag glömde P-ljuset på när jag parkerade, Volvo varnar ju inte för detta som exempelvis VW gör. Menar du att min MY16 nu släcker bakljusen när jag börjar rulla? Det är ju lite knepigt att kolla själv...
Får du upp "Återställ ljusvrede" eller liknande när du kör, så ja, annars har du fortfarande den gamla mjukvaran. :)
av Lövet
Så märkligt bakvänt. Bilen lyser således när det inte behövs men inte när det behövs.
Att Volvo, som gärna varnar för allting inklusive bälte när bilen står still, inte kan varna för påslaget parkeringsljus är bra märkligt.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast bilarna varnar ju för det.. I allafall min säger "återställ ljusvredet" när/om jag kör iväg med vredet i p-ljusläget. Och även sverige2 och andra ovan verkar ju ha det så.

I p-ljusläge lyser front-DRLen mina dessutom svagare.
Användarvisningsbild
av PaNi
joel80 skrev: I p-ljusläge lyser front-DRLen mina dessutom svagare.
Är du säker på det? På min MY14 lyste det "svagt" när bilen stod still med vredet i p-läget, men så fort bilen började rulla blev det "starkt". Hur det är på MY16 har jag inte observerat, det kan alltså vara annorlunda?
av Lövet
joel80 skrev:Fast bilarna varnar ju för det.. I allafall min säger "återställ ljusvredet" när/om jag kör iväg med vredet i p-ljusläget. Och även sverige2 och andra ovan verkar ju ha det så.

I p-ljusläge lyser front-DRLen mina dessutom svagare.
Men den varnar inte om du går ur bilen med p-ljusen på, det var det jag menade
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. Nej det är sant..
Jag måste be sambon kolla bakljusen när man kör iväg nån gång för att få reda på om det slocknar!
Användarvisningsbild
av PaNi
Så här står det i instruktionsboken om p-läget:

Varselljus, positions-/parkeringsljus bak och sidomarkeringsljus när bilens elsystem är i nyckelläge II eller motorn är
igång. Positions-/parkeringsljus/sidomarkeringsljus när bilen är parkerad. Helljusblink kan användas.

Ur den texten har jag väldigt svårt att utläsa att bakljusen skulle slockna när bilen rullar iväg. Någon som har testat i pverkligheten?
Användarvisningsbild
av joel80
Försökte imorse med sambon stirrande ut genom fönstret men hon såg ingen skillnad.. Det var svårt att se att dom ens lyste då solen låg rakt på baken av bilen.. får testa igen i mindre soligt väder. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Då kör vi denna en helg. IMG_0544.jpe[…]

Hej, har problem med en reservdelsbil jag för[…]

Du bör nog låsa vevaxel och kamaxlar in[…]

What the Fffff. Thanks you Guys, I really apprecia[…]