Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Det förklarar ju saken, jag trodde vi jämförde bilar av samma modell och ålder, inte en ny diesel mot en 14 år gammal bensinfemma :)
av andersuw
MartinS skrev:Det förklarar ju saken, jag trodde vi jämförde bilar av samma modell och ålder, inte en ny diesel mot en 14 år gammal bensinfemma :)
Jag tog mig friheten att göra både och. Ifråga om sammanlagda "driftskostnader" (bränsle, skatt, försäkring) blir ju utfallet detsamma. :-)

Bensinbilen blir billigare i inköp och kanske därför vinner ifråga om värdeminskning. Å andra sidan får man ofta igen en hel del av det man betalat extra för dieseln när man så småningom säljer bilen.
av mikebike
Lövet skrev:Hyfsat låg skatt är det bara på sena årsmodeller av diesel. Min D3 kostade 3084kr och min T3 kostade 1328kr.
När jag bytte från D5 185 hkr manuell till T6 329 hkr automat blev skatten 2500:- billigare.
Användarvisningsbild
av spaceuser
mikebike skrev:
Lövet skrev:Hyfsat låg skatt är det bara på sena årsmodeller av diesel. Min D3 kostade 3084kr och min T3 kostade 1328kr.
När jag bytte från D5 185 hkr manuell till T6 329 hkr automat blev skatten 2500:- billigare.
Det där är ju inget konstigt egentligen. Nya regler bla 2005 och 2007 för dieslar, där skatten sänktes betydligt för nyare modeller. Så att din D5:a var dyr i skatt jmf med en ny T6:a, berodde väl på att den skitade ned mer. Utsläppet per kilometer finns ju med i kalkylen för hur mycket skatt man får betala. En D5:a idag, har säkert mycket mindre skatt än de äldre. Min V50 D5 MY07 jag hade för 5 år sedan hade över 5,000 SEK i skatt vill jag minnas.
av Favazza
Har samma "problem" som du, men bestämt mig för bensin.
Mest pga de korta sträckorna vi kör, men också att man hör mer och mer att diesel är smutsigare än befarat.

Tyvärr, som redan sagts, finns det nästan inga varken V60 eller V70 att välja mellan. Har t.o.m. börjat snegla åt andra märken... :(
av mikebike
spaceuser skrev: Nya regler bla 2005 och 2007 för dieslar, där skatten sänktes betydligt för nyare modeller. Så att din D5:a var dyr i skatt jmf med en ny T6:a, berodde väl på att den skitade ned mer..
D5:an var en MY09.....
Även om man jämför med en lika gammal T6:a så kvarstår skillnaden.
Om definitionen på "skitar ner mer" är koldioxidutsläpp så är T6:an betydligt skitigare.
Däremot om man menar NOx och partiklar så är T6:an renare.
Användarvisningsbild
av iigloo
Enda vettiga svaret är PROVKÖR. Smaken är som baken. Har haft en t3 som var rena sömnpillret innan jag lät RICA justera mjukvaran. Min D5 med Polestar (230hk) är hur pigg som helst på alla varvtal, förbrukning på 0,65 under vintern med värmare och stadskörning utan ägg under foten. Körde 400 mil förra året och inga problem med batteri, partikelfilter eller annat som anses vara värdelöst enligt "experter" på forumet.
av andersuw
mikebike skrev:
spaceuser skrev: Nya regler bla 2005 och 2007 för dieslar, där skatten sänktes betydligt för nyare modeller. Så att din D5:a var dyr i skatt jmf med en ny T6:a, berodde väl på att den skitade ned mer..
D5:an var en MY09.....
Även om man jämför med en lika gammal T6:a så kvarstår skillnaden.
De nya skattereglerna innebar kortsiktigt inga stora förändringar. Även om det var nya regler (skatt efter förbrukning och bränsletyp istället för vikt och bränsletyp) var de utformade så att skatten skulle bli ungefär lika hög som tidigare för befintliga bilar. Men på sikt har regeländringen haft stor betydelse. Bilarna har blivit snålare, särskilt på "papperet", och det har större betydelse skattemässigt för dieslarna än för bensinarna eftersom bränslefaktorn väger 2,33 gånger tyngre för dieslarna när skatten räknas ut. Idag blir skatten för en miljöbilsklassad diesel, när den så småningom måste betalas efter fem år, inte mycket högre än för närmast motsvarande bensinare, där skatten också tas ut redan från scratch eftersom bilen inte är miljöbilsklassad.
av Favazza
Har nyare (14-) Volvo någon typ av varning när filtret behöver rengöras alt. det är dags att köra längre sträckor?
En kollega har precis köpt en Audi och han kör oftast korta sträckor, men när det är dags att rengöra filtret så varnar den och säger att det är dags att köra en lite längre sträcka så det kan "blåsas" rent.

Det är just detta som avskräcker mig från dieselvalet...
av Lövet
Favazza skrev:Har nyare (14-) Volvo någon typ av varning när filtret behöver rengöras alt. det är dags att köra längre sträckor?
Jadå
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Hade en XC60 -13 från 2014 till 2020 som s&a[…]

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]