Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
På jordledningen, (minusledningen) till batteriet sitter det en sorts avkännare eller mätuttag till styrdatorn som känner hur mycket ström som kommer tillbaka till batteriet. Om man kopplar in sig efter den avkännaren, i princip på minuspolen, med en modern smart laddare så kan man riskera att laddaren får fel information om hur mycket den skall ge till batteriet. Därför kopplar man i chassiet och får på så vis den "riktiga" jordpunkten.
Sedan har det framförts åsikter som att man minimerar gnistbildning alldeles intill batteriet om man i stället har en jordanslutning en bit ifrån batteriet. Det kanske är så (?), men jag tror inte det är det primära?
Användarvisningsbild
av Perra83
Bilen håller på något vis reda på hur mycket ström som går ur och i batteriet. Ska det funka som det är tänkt ska minus från en laddare anslutas till chassit.
Användarvisningsbild
av Momentum
paso skrev:Kan någon förklara vad som skulle kunna hända vid inkoppling av laddare direkt på batteripolerna?
Jag har i de tre senaste bilarna (XC70 my13, V60 my14 och XC60 my16) använt en Ctek laddare och deras något smarta anslutning med lysdioder fast monterat på batteripolerna. Indikeringen på anslutningen verkar funka och inget övrigt konstigt verkar hända med bilen och laddningen.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=79750
Camel skrev:Batteriets laddningsstatus är inte enkel att avgöra enbart på polspänningen. För att kunna lita på polspänningen måste batteriet ha vilat en bra stund och hänsyn till temperaturen måste tas. Det är sällan det går i bilar. På en del varianter av senare MY finns därför även en BMS (battery monitoring sensor) som komunicerar med CEM via LIN och som tillför ytterligare övervakning av ström till/från batteriet, batterispänning och temperaturen. Denna matas direkt från batteriet och mäter därför exakt polspänning nära batteriet utan spänningsfall och strömmen genom minuskabeln. Sensorn sitter direkt ovanför batteriet och mäter därigenom även omgivningstemperaturen runt batteriet. Sensorn möjliggör exaktare kontroll av laddningen m.a.p. polspänning, temperatur, last, osv. Statistikmöjligheter som t.ex. hur många laddningar/urladdningar som skett och om batteriets gränser överskridits kan man också få. Eftersom mätningen är ganska exakt och sker nära batteriet kan man genom strömändringar och spänningsändringar avgöra batteriets interna impedans som ytterligare kan användas för att optimera laddningen t.ex. om batteriet blivit kraftigt urladdat då generatorns spänning kan begränsas något för att förhindra kraftiga strömrusningar vid laddningens början. Impedansen kan även säga lite om batteriet är friskt eller inte. Och inte minst kan sensorn avgöra batteriets laddningsstatus vid urladdning med avstängd motor för att förhindra skadlig urladdning. Eftersom sensorn kommunicerar med CEM kan elförbrukare slås ifrån automatiskt när batteristatus så kräver.
Användarvisningsbild
av Momentum
Rådlös skrev:mikeop: Detta var en nyhet! Det finns flera trådar här på forumet där det har debatterats tidigare. Flera bilägare har berättat om dom besked dom har fått av Volvo (servicepersonal och försäljare)
Vet du om laddaren har funnits länge? Hursomhelst, du har "Öppnat en ny glänta i tillbehörens snårskog"!
Obs!
Kan inte kombineras med Volvos elektriska motorvärmare.
av mikekop
Rådlös skrev:mikeop: Detta var en nyhet! Det finns flera trådar här på forumet där det har debatterats tidigare. Flera bilägare har berättat om dom besked dom har fått av Volvo (servicepersonal och försäljare)
Vet du om laddaren har funnits länge? Hursomhelst, du har "Öppnat en ny glänta i tillbehörens snårskog"!
Inte en aning, jag skrev in vilken bil det gällde, men kanske valde fel motor till trådstartaren. Skrev årsmodell 2011 V60 D5 automat.
av Rådlös
Det är säkert rätt. Jag antar att det är lika för dom flesta modeller. Jag har själv en V70 2.0F -08 och den har ju fabriksmonterad motorvärmare i Volvos utförande. Alltså en riktig "doppvärmare" i motorblocket. Inte dom lågeffektiva plattvärmarna. Så i princip har jag följt det här med visst intresse, men jag har inte kommit så långt att jag har beslutat mig för att installera kupévärmaruttag och laddare och alla andra tillbehör ännu. Däremot har jag en "lös" Ctec-laddare. Men nu vet jag att det finns laddare i Volvos byggbara system om jag skulle känna det behovet.
Användarvisningsbild
av Momentum
Rådlös skrev:Det är säkert rätt. Jag antar att det är lika för dom flesta modeller. Jag har själv en V70 2.0F -08 och den har ju fabriksmonterad motorvärmare i Volvos utförande. Alltså en riktig "doppvärmare" i motorblocket. Inte dom lågeffektiva plattvärmarna. Så i princip har jag följt det här med visst intresse, men jag har inte kommit så långt att jag har beslutat mig för att installera kupévärmaruttag och laddare och alla andra tillbehör ännu. Däremot har jag en "lös" Ctec-laddare. Men nu vet jag att det finns laddare i Volvos byggbara system om jag skulle känna det behovet.

Jag tar det en gång till

Obs!
Kan inte kombineras med Volvos elektriska motorvärmare.
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
av Rådlös
Två steg framåt och ett tillbaka! :shock:
Är det alltså bara dieselbilar med bränsledriven värmare som kan ha fast monterad laddare?

Då återstår frågan: Varför kan inte alla dom andra ha det?
av malte2009
Den inkopplingen ni skriver om gäller endast vid permanent jnkoppling av laddare som sitter kvar i bil vid körning!
om man sätter dit snabbkopplingen som följer med en cetek laddaren och endast kopplar in den för stödladding ibland så har det ingen betydelse! Har själv laddat så i snart 5 år och det har fungerat utan anmärkning!
av rojo8515
Min Volvomekaniker avrådde från att montera extra laddare på bilar med BMS (battery monitoring sensor).

Anledningen ska vara att bilen själv laddar batteriet så pass optimalt att en extra laddare kan göra skada.

Nu har jag ivarjefall kört 5 år med min XC60 och värmaren används ofta. Dock har jag elektrisk motor och kupévärmare på morogonen. Fast jag kör dieselvärmen ofta flera gånger om dagen då jag har många kundbesök, det har inte varit några problem ännu.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]