Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av guinness
Robban12 skrev:Nu är min bil trimmad med RICA Steg 2... 345hk 736Nm. Det trycker på helt sjukt från 0-150km/h
Intressant :D Nu måste du ordna en acc-film ... jag är sjukt sugen jag också...
av Robban12
guinness skrev:
Robban12 skrev:Nu är min bil trimmad med RICA Steg 2... 345hk 736Nm. Det trycker på helt sjukt från 0-150km/h
Nu är det tyvärr full vinter här upp i norr så det finns inget bra grepp för att göra den typ av test. Trycker man full gas vid 120 så spinner det på alla hjul.

Men det känns som en helt annan bil på ett positivt sätt. Allt lirar bara med och känns verkligen som det är hur bra gjort som helst.
av guinness
Robban12 skrev:
Nu är det tyvärr full vinter här upp i norr så det finns inget bra grepp för att göra den typ av test. Trycker man full gas vid 120 så spinner det på alla hjul.

Men det känns som en helt annan bil på ett positivt sätt. Allt lirar bara med och känns verkligen som det är hur bra gjort som helst.
Låter ju perfekt, inte med vinter då ( Kör själv på sommardäck ännu i Skåne ;) får vinterdäcken på Tisdag ) Jag bodde tidigare i Malmfälten :D
av Robban12
guinness skrev:
Robban12 skrev:

Låter ju perfekt, inte med vinter då ( Kör själv på sommardäck ännu i Skåne ;) får vinterdäcken på Tisdag ) Jag bodde tidigare i Malmfälten :D

hehe okej, ja du bytte ut den härliga ljusa vintern till ett konstant blåsigt Skåne, hur tänkte du ;)
av mattiasv60
Robban12 skrev:Trycker man full gas vid 120 så spinner det på alla hjul. .

Är det väldigt halkigt ute, eller har dom även trimmat elmotorn? Annars har jag svårt att se hur åtminstone bakhjulen spinner loss i 120... :roll: ??:-/

/mattias
Användarvisningsbild
av EjS
guinness skrev:
Den måste gå om en xc90 T8!

Är den snabbare än en V60 D5 275 hk manuell?
av Robban12
EjS skrev:
guinness skrev:
Den måste gå om en xc90 T8!

Är den snabbare än en V60 D5 275 hk manuell?

E4 är saltad så det är ju blöt asfalt men det spinner fram till 130-140kmh

Den är betydligt piggare upp till 150kmh än D5 275hk. Du har ju en respons som heter duga från elmotorn så bara där sparas över en sek skulle jag tro.

Det är bara så rått likson, det trycker bara på så länge man har grepp.
Användarvisningsbild
av EjS
Ok. Det låter ju bra. Så kan man fundera på att köpa begagnad en D6 nästa gång. Den ska ju bara gå i power läget - så batterikapaciteten är ju inte så viktigt - man ska ju bara ha kapacitet för acceleration.

Jag tänkte bara att den extra vikten, aut lådan, och att den spinnar loss gjorde den marginellt snabbare än en manuell 275 hk awd?
av Robban12
EjS skrev:Ok. Det låter ju bra. Så kan man fundera på att köpa begagnad en D6 nästa gång. Den ska ju bara gå i power läget - så batterikapaciteten är ju inte så viktigt - man ska ju bara ha kapacitet för acceleration.

Jag tänkte bara att den extra vikten, aut lådan, och att den spinnar loss gjorde den marginellt snabbare än en manuell 275 hk awd?

Marginellt? Alltså upp till 150 så blir det sjukt mycket mer att gör med, här om dagen stod jag bredvid en Audi S5 quattro och när jag stämplade i trafikljuset så hade han inte en chans, när man närmar sig 120 så släpper man gasen för då började han komma ikapp. Men det var ju jobbigt för han kan man lugnt säga.
Användarvisningsbild
av joel80
Robban... hade du kört i powerläget en stund innan då eller i hybridläge med dieslemotorn igång? Jag funderar lite på om man går över i power-läget och "ger allt", men dieselmotorn inte gått varm innan... dels borde man få sämre klös i motorn, dels borde det inte vara speciellt hälsosamt för den. (?)

Alltså fullgasstart direkt efter att man startat den... medan allt fortfarande är typ kallt i motorn.

Att gå direkt från eldrift till en acceleration i power-läget kanske man ska passa sig ifrån?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Cigg-uttag maxström?

Hej Det står i instruktionsboken. Max str[…]

Parkslide är undantaget kravet på utr[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Aktiv stötdämpning, Four-C (Continuously[…]

Volvo 740 startar inte