Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
Testade min bil lite på väg till jobbet idag, och om man kör försiktigt, dvs små gaspedalsrörelser, så märks i princip mina växlingar inte av alls, det är som en gammaldags automat, dock då och då, så kan de bli att man märker av ett litet litet momentjuck, men absolut inte att den slår i växlarna.

Så om min T6:a kan växla mjukt, så ska era det med kan man tycka. Prata med verkstaden om den slår i växlarna vid "bebiskörning", de ska inte märkas av
av Volvo_S60
Jag håller med många här. Har också en del konstiga växlingar med lådan.
Framför allt är det vid inbromsningar och nedväxlingar. Växel 2 eller 3 rycker galet då ibland.
Tycker att mycket av konstiga växlingar och nervöst beteende av varvtal kom efter min uppgradering till Polestar.

Om två veckor ska den in för felsökning och uppgradering av mjukvara mm. Dom kommer även att nollställa adapteringen, men tar tacksamt emot tips om någon fått sina fel avhjälpa. Känns inte riktigt premium när bilen växlar så knepigt :(
Användarvisningsbild
av TommyP86
Har du först kört, sen fått polestar och inte kört adaption på lådan är det nästan som att be om dålig växlingskvalitet.
Faktum är att de flesta problemen med växlingskvalitet (på nyare bilar) avhjälps med en adaption.
Efter samtal med verkstan så är adaptionskörning tydligen sista utvägen enligt dem, men fick ingen förklaring till varför de är så motvilliga att adaptionsköra lådan nu när den bevisligen har problem? Mjukvaruuppdateringen löste inte problemet för mig heller, så det borde väl bara återstå att adaptionsköra? Håller med om att det inte alls känns premium när den slår i växlarna.
Användarvisningsbild
av Rillee
Har själv också ett litet problem med min låda. När jag låter bilen rulla uppför en liten backe utan någon gas så vid ungefär 50 km/h när lådan lägger i lägre växel så blir det ingen snygg växling. Men det händer inte alltid. Ska på service imorgon ska se om det kan hjälpa med ny mjukvara.
av JohanO2
Mina ryckningar blir värre och värre. Har precis likadana osnygga växlingar (ryck) som Rillee, men förut var det bara ett ryck när lådan växlade ner. Numera så rycker den till två-tre gånger istället, så det känns som att det blir värre...
Borde en adaptionskörning göra susen eller är lådan påväg att ge upp redan efter nästan 800 mil?
Användarvisningsbild
av Rillee
Har nu varit på vanlig service, men sa till om problemen med lådan. Så de uppdatera CCM, SRS, FSM, TCM, CEM, DIM, ECM är någon av dem till automaten? Sedan körde han en adaptionskörning också. Han sa att det kunde ta några mil innan lådan växlar helt hundra igen, så vi får se om någon vecka om lådan växlar bättre.
av pellz0r
Rillee skrev:Har nu varit på vanlig service, men sa till om problemen med lådan. Så de uppdatera CCM, SRS, FSM, TCM, CEM, DIM, ECM är någon av dem till automaten? Sedan körde han en adaptionskörning också. Han sa att det kunde ta några mil innan lådan växlar helt hundra igen, så vi får se om någon vecka om lådan växlar bättre.
TCM är väl transmission control module, så det låter ju relevant.
Användarvisningsbild
av crumpets
JohanO2 skrev:Mina ryckningar blir värre och värre. Har precis likadana osnygga växlingar (ryck) som Rillee, men förut var det bara ett ryck när lådan växlade ner. Numera så rycker den till två-tre gånger istället, så det känns som att det blir värre...
Borde en adaptionskörning göra susen eller är lådan påväg att ge upp redan efter nästan 800 mil?
Borde kunna bli så av en helt åt skogen feladapterad låda. Om kopplingen slås i för hårt bör det finnas en funktion för att avbryta och börja om växlingsförloppet pga för stort fel detekterat. Låter som att din tror på alldeles för lång fylltid så den ballar ur helt och inte fattar vad som händer när kopplingen är fylld efter bara en bråkdel av den tid som lådan väntar sig.

Som nån skrev ovan handlar det säkert om att det tar tid och suger mantimmar att adaptera lådorna. Många kopplingar i en 8vxl :) Sedan lär de behöva adapteras för ett antal olika varvtal. Med lite otur även olika pumpdeplacement... Kan bli en herrans massa körning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 12

Det kan vara lite krångligt att veta på[…]

Ja precis men om du besöker Volvo s&ar[…]

Klippte röret Körde silver-lod vid banjo[…]

Falsklarm av insekt?

Fick "springa" ut till bilen igår […]