Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Favazza
volvobrasse skrev:Hmm mja...kontantinsatsen är inte en ytterligare utgift, det är ju en procent på totalpriset. Kontantinsatsen kan man väl oftast betala via den bilen man byter in.
Nej, det är det inte. Menar bara att säljer du innan bilen är betald så ska ju pengarna du får in både räcka att lösa ut gamla lånet och förhoppningsvis till den nya kontantinsatsen också.

Av rent intresse - tar ni banklån eller via bilhandlarnas avbetalning? Oftast ligger de senare ju på 60 mån och då får man ju snabbt en månadskostnad på 4,5-5000:-.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Favazza skrev:
volvobrasse skrev:Hmm mja...kontantinsatsen är inte en ytterligare utgift, det är ju en procent på totalpriset. Kontantinsatsen kan man väl oftast betala via den bilen man byter in.
Nej, det är det inte. Menar bara att säljer du innan bilen är betald så ska ju pengarna du får in både räcka att lösa ut gamla lånet och förhoppningsvis till den nya kontantinsatsen också.

Av rent intresse - tar ni banklån eller via bilhandlarnas avbetalning? Oftast ligger de senare ju på 60 mån och då får man ju snabbt en månadskostnad på 4,5-5000:-.
Hej! När jag jämförde banken med Volvolånet så hade banken (Swedbank) lägre ränta än Volvo. Det skiljer inte enormt mycket samt räntan är låg.

Jag vet inte om alla håller med mig men så här räknar jag:

Jag tar lånet på så lång tid som möjligt, men inte så långt att jag inte hinner amortera av på bilen i takt med värdeminskningen.
av mikebike
Favazza skrev:

Jag lånade 100 000 på 3 år av handlaren (Volvofinans). Då minskade försäkringspremien dessutom med 10% (100:-/månad).
3 år är ungefär den tid jag räknar med att behålla bilen.
Senast redigerad av 1 mikebike, redigerad totalt 0 gånger.
av Gourmand
V9097 skrev:
Favazza skrev:Hur vet man om det är "Ford-motor" i den?
Dessa har Fordmotor:

2.0T fanns bara 2011
D2 fram till och med modellår 2015
T3/T4 fram till och med modellår 2015
T5 fram till mitt i modellåret 2014

Men som andra har skrivit, det är inget fel på Fordmotorerna. Väljer man bort dessa gör man det antagligen för att man är Volvonörd. T3/T4 är nog ett ganska förnuftigt val.
D2 är definitivt ingen Ford-motor. Det är en fransk PSA-motor (Peugeot/Citroen), en av världens mest tillverkade dieselmotorer. Den motorn finns i flera Fordar, men även i Mini samt nån japansk kärra, förutom fler Citroen och Peugeot-modeller förstås
Senast redigerad av 1 Gourmand, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Jag/vi har köpt kontant de senaste 4 bilarna sedan 2007. Värdeminskningen är den stora kostnaden.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Många lånar på huset/bostadsrätten för att klunna köpa en ny bil för 500+. Efter några år värderar man om sin bostad, tar ett nytt lån, byter in bilen och skaffar en ny bil på nytt. Allt för att åka det senaste. På så sätt får man den lägsta räntan och slipper betala på bilen.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag hade valt en t3/t4(f) eller t5 med driver support och premium sound. Inte diesel, finns absolut ingen anledning för det, definitivt inte på de milen.
av Lövet
fjohan82 skrev:Många lånar på huset/bostadsrätten för att klunna köpa en ny bil för 500+. Efter några år värderar man om sin bostad, tar ett nytt lån, byter in bilen och skaffar en ny bil på nytt. Allt för att åka det senaste. På så sätt får man den lägsta räntan och slipper betala på bilen.
Bilen kostar fortfarande lika mycket. Du har förbrukat pengar du annars hade haft i handen. Att du inte haft något kassaflöde ut ur plånboken är egentligen ointressant. Men effektivt för att lura sig själv :wink:
Användarvisningsbild
av volvobrasse
Lövet skrev:
Favazza skrev:Tack för inputen.

Hur vet man om det är "Ford-motor" i den?

Skulle nog helst valt T4 om det funnits, men det finns nästan inga begagnade att hitta.
Vad jag förstått byter man inte partikelfilter på modeller nyare än -12...
Vad händer när en diesel inte körs varm? Det sägs att det inte är optimalt, men vad händer i praktiken?
Bry dig inte om Ford-snacket. Det kommer mest från gubbar som tycker Volvo 940 är världens bästa bil alternativ nån vars buksvåger körde Sierra i mitten av 80-talet och det var "minsann.
Haha, dagens bästa och jag håller 100% med:)

Då är vi överens. Faserna byter in[…]

https://www.youtube.com/watch?v=NRc-B9sbvuQ

Fel generator V70??

Hej, generatorn på min V70 -2005 kvittrar/l&[…]

B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]