Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av dol
Satt var var lite småsugen på en S60 Polestar men två kommentarer här gör mig lite skev:

"Stötigare än R-Design"
Tycker min erfarenhet av S60 att den är lite för mjuk, har inte provat R-design. Trodde fina nya dämpare skulle göra den bekväm?
MartinS, kan du beskriva lite utförligare om hur den käns?

"Ingen dragkrok"
En S60 är ju lite trång men den borde ju vara bästa tänkbara dragbil. Går det inte med drag är det lite minus.

Designässigt gillar jag S60 Cross Country, och XC70 fjädring käns stabilare än XC60. S60 Cross Country AWD med T6 skulle jag ha svårt att säga nej till.
Fälgarna på Polestar tycker jag är sjukt läckra. Ser väldigt lättrepade ut bara.. (inget gummi)

Finns här någon som provkört S60 Cross Country med T5 AWD, funkar den om man kommer från XC60T6?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag kör t5 r-design med ixion 2 19" med bridgestone s001 och polestar ibland. Polestar är fastare, dock är den i läge 10 av 20 lägen, den kan nog bli mjukare än r-design. Hjulen, vilka är 20" michelin pilot supersport är stötigare, eller ger mer feedback om man så vill.
Det är dock marginellt. Polestar är en jävligt nice bil. Värd pengarna.
Användarvisningsbild
av dol
Tommy,
kan man trycka små väggupp i skaplig fart utan att får mjältbrand i Polestar? Tyckter vissa bilas såsom gamla XC90 med 20" fälgar är skitjobbig på smågupp och mjuk/svajig när det svänger. Hoppas att Polestar kan vara "blow back" på väggupp och fast i kurvorna.. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Om en xc-bil med 45-profil är skitjobbig skall man inte ha en polestar. Den är riktigt fast i hullet, och på sämre väg skuttar det ordentligt. På vinterväg med hård beläggning här och där har jag aldrig provat men den måste va rejält jobbig där tror jag.

Min bild av polestaren är att man verklogen måste uppskatta vad den kan prestera i kurvorna när man satsar, för att stå ut med hur den är i vardagen.

Jag skulle gärna ha en, utan taklucka, vilket är extremt ovanligt...
Användarvisningsbild
av dol
Martin, tack för ditt svar, jag provsatt Polestar V60 med taklucka men hade inget problem med höjden i förarsätet. Tyckte rymden påminde om XC60, kunde inte känna att den skulle vara så värst mycket mindre. Dock kanske man inte vill ha taklucka ifall taket blir mer vridstyvt utan.

Om man kör dämparna 15 fram och 20 bak, blir den mjukare då än när du provade tror du?
Användarvisningsbild
av TommyP86
dol skrev:Tommy,
kan man trycka små väggupp i skaplig fart utan att får mjältbrand i Polestar? Tyckter vissa bilas såsom gamla XC90 med 20" fälgar är skitjobbig på smågupp och mjuk/svajig när det svänger. Hoppas att Polestar kan vara "blow back" på väggupp och fast i kurvorna.. :)
Det är väldigt subjektivt, upp till betraktaren så att säga. Jag brukade åka s70/v70 med 215/35-19 och 3 varv fjäder utan genomslagsgummin förr, min bild av vad som är komfortabelt är nog "färgad" så att säga.
Polestar är hård, den är gjord för att vara så hård som möjligt men ändå så att "kundkretsen härdar ut"
Det är mycket däckljud och den är väldigt underlagsförmedlande (för att vara en volvo).
av 122Sport
Åkte V70 D5 AWD R-design tidigare, och komfortmässigt ang vägljudet så skiljer det inte mkt!
Och någon "mjältbrand" i S60 är inte att tala om...
Ny fin asfalt och bilen går otroligt tyst!
Just att bilen inte kränger och "studsar" i kurvorna kompenserar bort det lilla extra vägljudet med råge!
Tveklöst den bästa och finaste bil jag köpt på alla sätt ;)
Användarvisningsbild
av fjohan82
Ni som har S/V60 Polestar: Vad snittar ni på när det gäller förbrukning och vilken dim. har ni på vinterdäcken?
av 122Sport
fjohan82 skrev:Ni som har S/V60 Polestar: Vad snittar ni på när det gäller förbrukning och vilken dim. har ni på vinterdäcken?
15640 km och ett snitt på 11,6 l/100 km enligt datorn!
Och som en annan "entusiast" skrev här på forumet: "Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!" Där kan jag bara hålla med! :-)-)
235/40R19, Mindre fälgar än så får du inte på.

Laddade batteriet direkt på polerna med din […]

Har haft samma, bytte olja och filter Haldex gen. […]

I Polen kostar ett rutbyte på en 850 ca 1900[…]

Vilka motorer var våt kamrem?

Vilka av motorerna i V60 har kamrem i oljebad?