Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

fjohan82 skrev:Är på koppling nummer två med nästan 16000 mil på mätaren. Roligare saker kan man lägga pengar på än kopplingsbyte och riskera totalhaveri med bärgning som följd (hände mig vid 6000 mil...).
Du bör nog välja en automatlåda nästa gång ja....
MartinS skrev:
fjohan82 skrev:Är på koppling nummer två med nästan 16000 mil på mätaren. Roligare saker kan man lägga pengar på än kopplingsbyte och riskera totalhaveri med bärgning som följd (hände mig vid 6000 mil...).
Du bör nog välja en automatlåda nästa gång ja....
Precis min tanke. :D

Förstår inte heller de som påstår att de måste slira på kopplingen hela tiden. Jag har (också) pendlat på Essingeleden. På tomgång och ettans växel går bilen i promenadhastighet. Går det långsammare än så står man still ett tag och sedan kör man en bit igen.
Sedan finns det vissa som påstår att de får träningsvärk eller kramp i vänsterbenet. Dessa uppmanar jag att cykla lite mer. :wink:

Jag har aldrig bytt en koppling. Förrförra bilen körde jag 18000 mil.
Vi får se hur länge min automatlåda håller, det verkar vara betydligt vanligare med krånglande automatlådor än slutkörda kopplingar om man kollar här på forumet.

Visst kan man förstå att en liten tillverkare inte kan ha alla kombinationer av motorer, växellådor och drivsystem tillgängliga, men nu finns det inte en enda Volvo med AWD, manuell låda och bensinmotor!
En SUV inbjuder genom sin storlek och höjd inte riktigt till den aktiva körning som en manuell låda gör. Jag tror det är så enkelt.

Men varför inte köra med paddlar om man vill bestämma växlingen själv? Vem behöver fotarbetet?
StringerBell skrev:En SUV inbjuder genom sin storlek och höjd inte riktigt till den aktiva körning som en manuell låda gör. Jag tror det är så enkelt.

Men varför inte köra med paddlar om man vill bestämma växlingen själv? Vem behöver fotarbetet?
Acceleration och växling anser iallafall jag inte har något att göra med hur sväng-glad bilen är, det handlar om samspelet mellan människa och maskin, så är det för mig iallafall. JAG vill välja växel, och JAG vill känna kraften från motorn vid de varvtal JAG väljer..

Paddlar är bra och fungerar grymt bra vid aktiv körning, men det är lite stönigt med sekventiell växling vid vardagskörning, tycker iallafall jag.

/Martin <- Uppväxt i Sthlm med 100k mil i bagaget, utan något kopplingsbyte någonsin.
mikebike skrev:Jag har aldrig bytt en koppling. Förrförra bilen körde jag 18000 mil.
Vi får se hur länge min automatlåda håller, det verkar vara betydligt vanligare med krånglande automatlådor än slutkörda kopplingar om man kollar här på forumet.
Jag hade en 945 Turbo MY93 med automat i 11+ år. Köpte den vid 13.600 mil (dec 1999-apr 2011) och sålde den vid ca 40.000 mil. Samma automat och samma turbo. Upplever att det samlade intrycket här är att automater blivit eller är sämre. Å andra sidan har jag haft mängder med manuella Volvo 240, och bara behövt byta koppling på en av dessa och en enda gång vid 25.000 mil. Mitt eget intryck är att båda lådorna i alla fall förr var mycket driftsäkra. Hur de är nu kanske är en annan femma. Körmässigt föredrar jag som jag nämt tidigare i tråden... automat.
StringerBell skrev:Men varför inte köra med paddlar om man vill bestämma växlingen själv?
Manuell växling med Geartronic innebär inte att man växlar själv, man bara "önskar" sig ett växelbyte. Om kontrollenheten godkänner önskemålet sker ett växelbyte en stund senare. Det är alltså en dator som bestämmer.
En (bra) dubbelkopplingslåda kan vara bättre, men jag blev inte imponerad av Powershift....
StefanN skrev:När man läser era diskussioner märker man att man börjar bli gammal, man vill ha det bekvämt och slippa trycka ner koppling 2000 gånger om dagen helt enkelt.
Jag är 54.

När jag cyklar trampar jag 160 gånger i minuten, ibland flera timmar i sträck.

Skillnaden mellan automat och manuell är som sagts tidigare skillnaden mellan att åka och att köra bil.
Visst finns det fördelar med automat (och AWD), men jag anser att nackdelarna är fler än fördelarna med automat. Tvärtom med AWD.
Sen skulle jag vilja ha en bil utan servo styrning också så att man riktigt kör bil. För mycket av väg känslan försvinner, speciellt med Volvos servo.
Kanske mest en vanesak men jag föredrar manuell när man ska manuvrera i trånga utrymmen. Typ parkera, backa etc. Känns som man har mer kontroll. Och så vill jag att bilen ska rulla bakåt i motlut utan att ändra växelläge :-)
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.