Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
#999968
III skrev:Reflektorer, linser är ännu dyrare då hela strålkastaren behöver bytas.
Varför skulle man behöva byta linser eller strålkastare bara för att ljuskällan är tänd lite oftare? Hur många xenonstrålkastare har bränts ut inifrån? Jag skulle säga att jag läst exakt 0 st på det här forumet och då har Volvo främst haft strålkastare med xenon tänt konstant dagtid.
Strålkastarinsatser skulle jag säga byts i 99% av fallen på grund av stenskott eller läckage.
Användarvisningsbild
av ER
#1000031
III skrev:Nix, hade jag tyckt autoläget skött detta bra hade jag använt det. Xenonlampor är dyra. Reflektorer, linser är ännu dyrare då hela strålkastaren behöver bytas. Halvljus behövs knappast när det är lite mulet då drl syns bra då de bländar men lyser upp uselt. Är det mörkt, kraftig nederbörd så ska ju halvljuset såklart vara tänt. Men genom en tunnel behövs knappat halvljus. Tycker du en V60 med drl syns sämre i en tunnel än en dito med halvljus? Kanske men knappast dåligt däremot utan bakljus syns den dåligt bakifrån. I mitt garage behövs verkligen inget halvljus under tiden det tar att baka ut i solskenet. 2000 kr säger du, kanske kostar den 1000 kr styck, båda behöver bytas samtidigt. Ev tillkommer arbetskostnad och med lite otur en ljusinställning. Kanske växelpengar för en men mycket för en annan. Nä Volvo, fixa en rad i menyn där detta kan väljas så passar det både den som vill ha halvljus tänt och den som inte vill och även den som inte vill ha bakljusen tända.
Nu var jag generös och räknade på "värstingar" som Philips xtreme och Osram Nighhtbreaker Unlimited vars pris ligger runt 1000kr/st, är man snål kan man köpa för 3-400kr/st av okänt märke och kvalitet så priset är inte en faktor, tycker man det så äger man fel bil då jag inte märkt av "slitage" på xenonlampor av ständigt av/på orsakat av kortare resor. Är endast då dom är helt nya och man använder dom första gången man skall låta dom bli riktigt varma innan man slår av dom.
På dagens Volvo om man räknar 60 och 70 serien byter du lampan själv på max 5 minuter, även vid vägkanten och du behöver ingen inställning av ljuset då du inte kan göra samma misstag som med H4 och inte minst H7 där minsta lilla snett i fattningen ger nedslag vid besiktning för ljusbild/ljushöjd som med lite välvilja av teknikern fixas på plats utan anmärkning. Krävs mycket tomt huvud för at göra fel vid byte av lampan då du ser vad du gör med den löstagbara strålkastaren. Var det gammal V40 med klarglas och dubbla H7:or kan jag köpa att vissa vill till verkstad eller lite mer än 5 minuter på sig.
Vad man personligen tycker räcker som belysning har noll betydelse när reglerna säger halvljus på/DRL av vid minsta mulet. Bakljusproblematiken löses genom att ta bort nollan och sätta auto på detta läget så det är dubbla autolägen, enklare, snabbare och bättre för alla.
Att bli bländad i en tunnel av mötande som enbart kör på DRL som kan lysa uppåt och i mörker blända mer än göra nytta så är halvljuset som begränsas uppåt att föredra alla dagar i veckan oavsett vad den bakom ratten på DRL bilen anser. På Volvo är detta inget problem om jag fattat rätt då dom efter x antal på/av pga detta slår på halvljuset permanent och stannar där resten av resan.

Är större risk med halogenlampor och sönderbrända reflektorer, inte minst när fulåkare stoppat i starkare än 55w och helst i projektorlinser som inte har ytan att kyla effekten på samma vis som en reflektorstrålkastare.
av Exquattro
#1000042
Jag kör iofs tjänstebil men skulle aldrig komma på att lägga den i nolläge för att spara lamporna. Jag har aldrig bytt en xenonlampa(utom på en Mondeo 2003 efter 18000mil). Jag kör mellan 12-15000 mil innan bilbyte och hittills, som sagt, har aldrig någon lampa tagit slut trots automatläge. Skulle den behöva bytas efter 20k mil så får det väl bli så, dyrare poster kan man nog hitta på bilen.
av III
#1000051
"Vad man personligen tycker räcker som belysning har noll betydelse när reglerna säger halvljus på/DRL av vid minsta mulet."

FEL. Läs nedan. Där står inte vid minsta mulet. Det står i dagsljus och det är det även om det är mulet. Det står också om väderleksförhållanden kräver halvljus. Det gör det inte i mulet väder eller lättare regn (knappast medelregn heller om det inte är rejält mörka moln). Det står också att halvljus ska användas i mörker, gryning och skymning. Gryning och skymningsgränsen är i de ljusförhållanden där gatubelysningen normalt tänds/släcks och behöves vara tänd för att skapa en säker trafikmiljö vilket är förhållandevis mörkt. Således kan drl-ljusen användas rätt frikostigt. Olustigt dock om bakljusen inte lyser. Detta gäller vare sig du gillar det eller inte. Jag utelämnade 70§ då den avhandlar helljuset och det inte är frågan. Alltså styr bilen över till halvljus betydligt oftare än lagen föreskriver. Men åka utan bakljusen i läge noll känns inte bra när det är mulet, regn och när solen är på väg ner innan det kan i juridisk mening vara nödvändigt med halvljus. Vill därför att bakljusen lyser även i läge noll oavsett om det är ok eller inte. Vill ha dom igång även en solig dag utan att behöva vrida över till parkeringsljus. Är motorn igång går inte parkeringsljusläget igång utan drl-läget. stängs motorn går belysningen fram ned i ett svagare parkeringsljusläge.

Fel bil? Du kan väl nämna en bil utan halvljuslampor... Har inte sagt att jag inte försöker spara på halvljuset på en bil med halogen. Där använder jag dimljusen dagtid för att ha halvljuset när halvljuset behövs. Håller dock med att det är känsligare för mattande av reflektorer där. För övrigt snålar jag inte med lampkvalitén när jag byter.


68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).
69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
Användarvisningsbild
av ER
#1000055
III skrev:"Vad man personligen tycker räcker som belysning har noll betydelse när reglerna säger halvljus på/DRL av vid minsta mulet."

FEL. Läs nedan. Där står inte vid minsta mulet. Det står i dagsljus och det är det även om det är mulet. Det står också om väderleksförhållanden kräver halvljus. Det gör det inte i mulet väder eller lättare regn (knappast medelregn heller om det inte är rejält mörka moln). Det står också att halvljus ska användas i mörker, gryning och skymning. Gryning och skymningsgränsen är i de ljusförhållanden där gatubelysningen normalt tänds/släcks och behöves vara tänd för att skapa en säker trafikmiljö vilket är förhållandevis mörkt. Således kan drl-ljusen användas rätt frikostigt. Olustigt dock om bakljusen inte lyser. Detta gäller vare sig du gillar det eller inte. Jag utelämnade 70§ då den avhandlar helljuset och det inte är frågan. Alltså styr bilen över till halvljus betydligt oftare än lagen föreskriver. Men åka utan bakljusen i läge noll känns inte bra när det är mulet, regn och när solen är på väg ner innan det kan i juridisk mening vara nödvändigt med halvljus. Vill därför att bakljusen lyser även i läge noll oavsett om det är ok eller inte. Vill ha dom igång även en solig dag utan att behöva vrida över till parkeringsljus. Är motorn igång går inte parkeringsljusläget igång utan drl-läget. stängs motorn går belysningen fram ned i ett svagare parkeringsljusläge.

Fel bil? Du kan väl nämna en bil utan halvljuslampor... Har inte sagt att jag inte försöker spara på halvljuset på en bil med halogen. Där använder jag dimljusen dagtid för att ha halvljuset när halvljuset behövs. Håller dock med att det är känsligare för mattande av reflektorer där. För övrigt snålar jag inte med lampkvalitén när jag byter.


68 § Vid färd på väg med ett fordon ska lyktor och strålkastare som är föreskrivna för fordonet vara tända. Används föreskrivna varsellyktor på en bil under dagsljus behöver inte lyktor baktill eller på sidan vara tända.
Vid färd på väg med ett motordrivet fordon som har utrustats med strålkastare för färd ska dessa vara tända även om de inte är föreskrivna för fordonet.
En moped som framförs på väg med avstängd motor behöver ha strålkastare och lyktor tända endast vid färd under mörker.
Används helljus behöver inte halvljus eller främre positionsljus vara tänt. Inte heller behöver främre positionsljus vara tänt, när halvljus används.
Vid bärgning eller bogsering av ett skadat fordon på väg ska, om det skadade fordonets belysning inte kan användas på föreskrivet sätt, det skadade fordonet i stället märkas ut enligt bestämmelserna i 82 § andra stycket. Förordning (2009:960).
69 § Vid färd på väg med motordrivna fordon ska halvljus användas, om inte annat följer av 68, 70 eller 71 §. Förordning (2009:960).
71 § Vid färd på väg med bil, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I får i stället för halvljus användas annat ljus som är tillräckligt för att uppmärksamma andra trafikanter på fordonet. Detta gäller dock inte vid färd under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena eller andra omständigheter föranleder att halvljuset behöver vara tänt.
I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas i stället för halvljus.
Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med motorcykel under dagsljus.
FEL; dagsljus är just dagsljus, dåligt väder är så fort moln tornar upp sig på himlen och då SKA halvljuset på, regn ÄR dåligt väder oavsett bara är droppar eller hällregn, hur felaktiga sensorer på bilar är inställda saknar relevans då dom bara har felställda senorer jmfr Volvo som heller går på halvljuset (för) tidigt än sent och det är helt rätt metod.
Gräns för gryning/skymning är precis som med flaggan, dvs tidigast kl 08.00 och senast kl 21.00, sen kan det vara midnattsol utan att det ändrar något och vintertid nov-februari är det tom. 09.00 som gäller.
Gatubelysningen har inget med detta att göra då det idag mera stängs av helt sommartid än är användbart som felaktig referens då skiljer sig från ort till ort och kommun till kommun beroende på mycket man vill försämra säkerheten och framkomligheten.
Detta gäller oavsett vad man anser är dagsljus eller lagom för att gömma sig med släcka bakljus.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... belysning/

Har man inte råd med ynka 400kr/st för xenonlampor så har man fel bil då man bör köpa sig bil med haloenlampor som du kan köpa billigt på tex feltema utan att gråta när det är dags att betala.
av III
#1000751
Vad det gäller bakljuset är jag helt överens med dig och det är vad Transportstyrelsen skriver i sitt tyckande i länken ( Transportstyrelsen stiftar föreskrifter, dom tolkar ej. Det gör andra myndigheter). Vad det gäller halvljuset så är det min beskrivning som är rättspraxis, läs gärna prejudicerande dom. Detta förutsätter att kommunen drar igång gatubelysningen i skymning såklart och då vid det som anses vara skymning. Vill man ha ett exakt värde så finns det en metrologisk skymning/gryning att luta sig mot. Man ska både se och synas. Därom tvistar icke de lärde. Att slå över till halvljuset bara för det är några moln på himlen ska jag inte hindra dig från att göra. Jag spar mina till det behövs halvljus.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1000803
PaNi skrev: För att få bakljusen att lysa vrider jag ibland över till parkeringsljus men glömmer då ofta slå över till noll när jag parkerar.
Märkligt. Om jag står på parkeringsljus på min bil, slår det över till DRL (med släckta bakljus) så fort bilen körts några meter. Enda läget som bakljusen tänds är på halvljus och Auto vid skymning, regn, dimma och liknande förhållanden.
av Kluster
#1000876
III skrev:Halvljus behövs knappast när det är lite mulet då drl syns bra då de bländar men lyser upp uselt.

DRL-egenskapen är ju inte att lysa upp området framför din bil (som halvljuset gör) utan fungerar bland annat som en ledbelysning vid färd. Vet inte vad du refererar till när du skriver/tycker att DRL "bländar"? På vissa bilmärken, kan finnas även hos Volvo, så "krämas" DRL på lite mer men sen när halvljuset sätts igång (tror det är så på V60/XC60 MY15?) tonas DRL-lampan ner.
III skrev:Är det mörkt, kraftig nederbörd så ska ju halvljuset såklart vara tänt. Men genom en tunnel behövs knappat halvljus. Tycker du en V60 med drl syns sämre i en tunnel än en dito med halvljus? Kanske men knappast dåligt däremot utan bakljus syns den dåligt bakifrån.
Det handlar ju inte om att synas för de mötande i tunneln; skulle du köra på något/någon i tunneln när du kör med DRL - vem får skulden då? Volvo - som har byggt bilens DRL-funktion? Transportstyrelsen - som ansvarar för lagen i Sverige? I don´t think so.
av Lövet
#1000924
Att köra med släckta bakljus i en tunnel är helt vansinne. Man syns oerhört mycket sämre bakifrån.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1000989
Dessutom är det olagligt. Jag ställer min strömställare på 0-läget endast när jag kör in i mitt eget garage på dagen. Om bilen redan slagit om till halvljus, får autoläget vara kvar.
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Mja, varvtalssignalen är en av två kabl[…]

Den stora annons-tråden

Rackans trevlig. https://www.bytbil.com/vastra-got[…]

Skiftade hjulen mellan axlarna idag och det blev m[…]

Samma lika steg och tidsplan för mig.