Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Sen kommer det finnas relativt få bensinbilar begagnat, vilket kommer påverka värdet positivt (om man inte köpt en tomhylsa såklart ) andrahandsvärdet lär bli ungefär det samma på 2 likvärdigt utrustade, och dieselägaren förlorar merkostnaden i inköp. Tillgång och efterfrågan
Jag kör typ 4 kanske 5000 mil om året och åker bensinbil, av just den anledningen att jag vill ha det.
av perhall
Jag tror inte att T5 drar mer alls. Skulle lätt välja T5 om jag inte var i absolut behov av AWD, hade du varit det hade du väl inte frågat... körde just låååååååångt motorväg med en XC60 D4 AWD aut (större bil, jag vet) motorväg. 9,7 i förbrukning, 126 i snittfart.
PH
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
XC60 är ju ingen jättebra motorvägs bil med tanke på aerodynamiken.

S80 är nog den bästa volvon för motorvägskörning bra luftmotstånd & ligger mycket bättre på vägen jämfört med V70.
av perhall
Visst är S80 en bättre motorvägsbil än XC60 men den senare är förvånansvärt bra - klart stabilare än en XC70, och då har jag ändå räknat med olika däckbestyckning - den XC70 jag hade senast hade mjuka och farliga M+S-däck (svensksåld, från fabrik, MY15, Conti CrossContact LX 17"), XC60 18" P Zero.../PH
av knappen11
Efter 300 mil i Norge på allt mellan 0 möh till 1480, med backar upp och ned på lutningar på 10%, som var upp till några mil långa åt varje håll så kan jag säga att T5 VEA med paddlar var hur bra som helst. Nästan så jag fick lite dåligt samvete för hur mycket den klarade. Den accelererade lätt upp till en hög hastighet (tänker inte säga hur hög, men fort gick det) på 1200 meter öh och den klagade inte det minsta. Det enda var att man hörde ett visslande ljud på högre höjder, men misstänker att den suger in mer luft då den är tunnare på hög höjd. Motrobroms på vägen ned var bara att lägga i sport och den låg på den valda hastigheten och låste lådan på den växeln som låg i när jag valde sport, gick över till 0,0 l/milen och bara puttrade på. Se bifogad bild på bra bränsleförbrukning. Behövde bara bromsa om jag skulle sänka hastigheten som i kurvor (läs serpentiner).

S60 T5, MY2015. Sjukt nöjd, och känslan att i en brant uppförsbacke kunna öka från 80 till 120 utan att den ens känns som en ansträngning är fantastiskt.

Tidigare ställdes frågan när den växlar. Min lägger i växel 8 på plant underlag först lite över 85-90 km/h.
Bilagor
IMG_5384.jpg
IMG_5384.jpg (1.14 MiB) Visad 339 gånger
av perhall
Momentanförbrukning 0,0 hade jag på min sexcylindriga BMW 320i -84 också...
S60 lär gå som en raket med T5-motorn. 0-100 är väl inte mycket över sex sekunder.
Så fort kan du ju inte ha kört i Norge... det händer att jag kör 180-190 i USA, i Norge är jag för skraj för att köra så snabbt...
PH
Användarvisningsbild
av EjS
Usa är inte heller bra. Jag och kollegor har alla fått böter - även om vi drar "sorry I'm tourist" tricksen.

Här i Danmark lämnas man altid åt sig själva på motorväg förutom i vägarbeten.
av Gustav40
Är själv i valet av att köpa V60. I Helgen testade jag v60 D5 12-, aldrig kört disel innan men jag tycker bilen är riktigt pigg, låg på 0.64 när jag starta den, så det var bra!

Testade V60 T5 idag och det var skillnad men jag tycker det är svårt att få ner all kraft i backen? drar åt alla håll när man gör en kick down, känns som awd måste finnas för att det ska bli trevligt? eller gör jag fel?

Kör ca 1500mil, sjukt svårt val, hur hade ni gjort?
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]