- lör 08 aug 2015, 17:16
Jo det låter som ett vettigt svar , det är tillverkaren som sätter den maximala dragvikten och den baseras ENBART på de tester och beräkningar som tillverkaren gjort, och det finns ju ingen anledning för denne att sätta en lägre dragvikt än vad dom kan stå för. Man får ju tro att den dragvikt som ges ett fordon är det optimala då för hög skulle skapa problem för både bilägare och tillverkare och för låg skulle ju minska antalet presumtiva köpare :D
s6025t skrev:Jag kastar inte ut påstående som inte håller jag var smart nog o kollade upp dragvikter o maxlast t.ex innan jag beställde bil o ifrågasatte detta med säljaren som i sin tur kollade med Volvo som gav detta svar tillbaka att manuella växellådan/koppling är svagare än automatlådan men nya VEA motorn har samma dragvikt både som manuell o automat
Det är flera som fått samma svar i denna tråd t.ex sen är det ju hur många parametrar till som ska uppfyllas för att få en högre dragvikt jämfört med andra bilar http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... a&start=30
Jo det låter som ett vettigt svar , det är tillverkaren som sätter den maximala dragvikten och den baseras ENBART på de tester och beräkningar som tillverkaren gjort, och det finns ju ingen anledning för denne att sätta en lägre dragvikt än vad dom kan stå för. Man får ju tro att den dragvikt som ges ett fordon är det optimala då för hög skulle skapa problem för både bilägare och tillverkare och för låg skulle ju minska antalet presumtiva köpare :D