Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
spaceuser skrev:
V9097 skrev:Det blir nog ingen V60cc för min del, om inte Volvo kommer med en modernare drivlina (läs VEA med AWD). Säljaren sa att VEA AWD inte är aktuellt förrän i nästa V60, vilken enligt säljaren kommer tidigast om 3 år. Personligen tror jag att den kommer något tidigare.
Varför inte om jag får fråga? D4 AWD med den väl beprövade 5-cyl motorn är bara underbar att köra. VEA är fortfarande en ny konstruktion som säkerligen behöver tid på sig för att bli riktigt bra. Är det kanske förbrukningen du tänker på? Kikar man på spritmonitor.de och jmf Volvo med VEA mot de med den 5-cyl motorn så är inte skillnaden så stor.
Egentligen tror jag inte det är några större fel på motorn, beprövad som du skriver och momentstark. Det som förstör mycket av känslan för min del är automatlådan. Jag tycker även att tvålitersfemman som jag har i min nuvarande bil går mjukare än 2,4 litersfemman. Hade det funnits manuell låda till V60CC hade jag möjligen slagit till på en sådan.
När man har kört en VEA D4 med 8-stegslådan känns steget tillbaka till D4 AWD med femman och 6-stegslådan inte särksilt lockande. Även jämfört med tex 520d xdrive står sig D4 AWD aut tämligen platt.

Kanske blir det bättre med en Polestaroptimering, men jag har inte lyckats provköra någon sådan.

Edit: Volvos bensinfemmor har jag alltid älskat! Det är bara som diesel femman börjar kännas daterad.
Användarvisningsbild
av V9097
spaceuser skrev:
V9097 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Förra månaden så stod det en V60CC med femcylindriga 2,5-litersbensinaren I Volvos Showroom I Kungsträdgården.
Habegäret blev stort, någon som fattar varför Volvo inte säljer den I SE? Nuvarande drivlinor till CC:n är ju minst
sagt tråkiga.
Ja, det är ett mysterium. En S60CC T5 AWD som säljs ibland annat England väcker ett särskilt habegär hos mig. S60/V60CC är så snygga och läckra och fina på många sätt att de förtjänar en motor med lite orr!

Inte blir det roligare, eller mer logiskt, om man betänker att Volvo har sålt T5 AWD (5-cyl), i Amerika och vissa länder i Europa, i hela 60-serien under flera års tid, medan vi i Sverige bara haft T5 FWD med Fordmotor (numera VEA). På ett oika ologiskt sätt har just den drivlinan sålts i V40CC T5 AWD i Sverige.

Man blir inte klok på Volvos motorpolitik.
Bara för att förtydliga. Mig veterligen är VEA en helt egen Volvo konstruktion och helt utan Ford. Är också övertygad om att samtliga 5-cyl motorer, bensin som diesel, är Volvokonstruktioner, och inget som Ford varit delaktiga i. Den lilla 4-cyl dieseln på 1,6 liter (D2), var från Ford. Som vän av Volvos 5-cyl motorkonstruktioner (samt den 6-cyl T6 förstås), och angående V60CC, så är D4 AWD med den 5-cyl dieseln, om någon är nyfiken.

Ja det stämmer att samtliga VEA och samtliga femmor är Volvos helt egna konstruktioner. Men det har funnits en del andra fordmotorer i Volvobilar utöver 1.6 dieseln. Från modellår 2016 finns bara VEA och femmorna kvar, alla Forsmotorer är borta.

Fordmotorer har aldrig kombinerats med AWD i Volvos bilar.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Upplever precis som du skriver, den är seg o blir aldrig kul. Manuell låda hade säkert hjälpt något.
I övrigt gillade jag komfort och ljudnivå i bilen som var på en helt annan nivå än vanliga V60. En perfekt bil man skulle haft för Gotlands-semester. :)

mm en 5-cyl T5 med manuell låda har alltid varit drömmen, men som sagt motorpolitik...
av Anmg
Provkörde en AWD D4 V60 CC igår, och kommer från en bmw 3serie M-sport 2009, med 6cyl diesel manuell.

Provbilen hade 19" bor fälgarna. Måste säga att ja gilla att sitta så högt upp, men ljudvolymen och 19" var inte vad jag förväntade mig. Tyckte man kände vägen för mycket mot vad jag förväntade mig från en sån biltyp. Så tror 19" är alldeles förstora för den bilen. 18"Neso gör bilen mycket snyggare och hoppas verkligen att det blir tystare och mer komfort.

Sen motorn lät lite kul en stund, men var vid gaspådrag rejält med knatter och ljud, kan säkert leva med det och trycka i polestar på den så blir det nog bra. Och automaten var ok, men lite seg och långsam tycker jag. Hur mycket den drog i 80-90 han ja inte riktigt prova mig fram till, men gissar runt 0.5-0.6.

Blev lite sugen på att snickra ihop en momentum och lägga på det jag vill ha, och förbereda för att slänga i navi och backkamera efteråt. Och ta den som personalbil, då vi har 17% rabatt. Så kunde få ihop en ganska bra utrustad för runt 340kkr. Voc, 18", metallic svart, läder, förberedelse backkamera osv. Inte drivers support paket, då ja vet inte riktigt om adaptiva farthållaren är allt för mig. Förederar uppdaterad stereo.

EDIT:

Körde en D3 automat med 18" däcken nu, blev lite skönare faktiskt. Och lite smått imponerad av hur pigg D3an var.
Men hade nog kört på en D4 AWD ändå. Känns som en cc borde ha AWD. Vill ju inte fastna i snö. Men den är törstig, låg på söderleden i göteborg i 80 ungefär och lätt duggregn. Då drog den ungefär 5.5.
av Anmg
Tycker man har läst lite här och där om att det ryktas AWD med vea motor i höst? Rykten bara kanske?
Användarvisningsbild
av volvobrasse
spaceuser skrev:
V9097 skrev:
V60D5AWDPolestar skrev:Förra månaden så stod det en V60CC med femcylindriga 2,5-litersbensinaren I Volvos Showroom I Kungsträdgården.
Habegäret blev stort, någon som fattar varför Volvo inte säljer den I SE? Nuvarande drivlinor till CC:n är ju minst
sagt tråkiga.
Ja, det är ett mysterium. En S60CC T5 AWD som säljs ibland annat England väcker ett särskilt habegär hos mig. S60/V60CC är så snygga och läckra och fina på många sätt att de förtjänar en motor med lite orr!

Inte blir det roligare, eller mer logiskt, om man betänker att Volvo har sålt T5 AWD (5-cyl), i Amerika och vissa länder i Europa, i hela 60-serien under flera års tid, medan vi i Sverige bara haft T5 FWD med Fordmotor (numera VEA). På ett oika ologiskt sätt har just den drivlinan sålts i V40CC T5 AWD i Sverige.

Man blir inte klok på Volvos motorpolitik.
Bara för att förtydliga. Mig veterligen är VEA en helt egen Volvo konstruktion och helt utan Ford. Är också övertygad om att samtliga 5-cyl motorer, bensin som diesel, är Volvokonstruktioner, och inget som Ford varit delaktiga i. Den lilla 4-cyl dieseln på 1,6 liter (D2), var från Ford. Som vän av Volvos 5-cyl motorkonstruktioner (samt den 6-cyl T6 förstås), och angående V60CC, så är D4 AWD med den 5-cyl dieseln, om någon är nyfiken.
Nyfiken: T3 MY15, är dom Volvos egentillverkade, eller från Ford? Har aldrig riktigt blivit klok på detta:)
av Forrest
Körde en V60 med nya drivlinan idag. Mest för att testa eftersom en bil utan AWD inte kommer på tal nu för tiden… ;)

Var dock inte så väldans impad av motorn måste jag säga. Lådan var fin och så men motorn surrade på där framme utan att man kände någon direkt fartökning när man gasade. Lite Prius känsla… :( Men vad vet jag. Alla testare lovordar ju den där motorn. Men personligen gillar jag nog femman bättre. Tänk om man kunde ha fått den med den nya automaten…  :D

Själva V60 i sig är ju dock en riktigt trevlig bekantskap och man får ju en väldans massa prylar för pengarna. :D
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Att den går dåligt när du gasar &[…]

Visa din semesterbil(d)

Parkerat bilen i Berlin, inte helt smockat på[…]

Det stämmer att ”femman” inte hel[…]

Vw passat

Ni har säkert rätt. Tycker bara det &aum[…]