Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
MartinS skrev:Undrar om det inte fungerar med den "gamla vanliga". Både det verktyget du visar bild på om det gamla har ju 16 klackar.

Annars verkar det va detta?

http://www.ipdusa.com/products/5022/105 ... s=P0,P5021
Ja verktyget från ipdusa ser ju väldigt lika ut även om man förstås aldrig kan vara säker på att dimensionerna är detsamma. Och som du säger är det ju med avseende på antalet klackar väldigt lika det "gamla vanliga", d.v.s. det här som jag använt när jag bytt olja på min gamla T5 -02:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... 000018166/
av andersuw
MartinS skrev:Oljan skall uppfylla "Volvo VCC RBS0-2AE". För närvarande är det bara Castrol som har en olja som uppfyller den specifikationen, men jag tror att Shell är på gång nu i vår.
Låter lovande att åtminstone en tillverkare till är på gång. Gillar inte alls att Castrol/Volvo har monopol på att tillhandahålla en olja som uppfyller specen.
Användarvisningsbild
av Perra83
MartinS skrev:Oljan skall uppfylla "Volvo VCC RBS0-2AE". För närvarande är det bara Castrol som har en olja som uppfyller den specifikationen, men jag tror att Shell är på gång nu i vår.

Mig veterligen köper man Castrol oljan billigast här: https://www.oljemagasinet.se/index.php? ... uct_id=687
Det är iallafall därifrån jag beställt en kartong.
148kr för en liter plus 59kr i frakt = 207kr/l.
Tänkte att de kan va bra att ha en flaska på hyllan. Bilen vill säker ha en skvätt typ Påskhelgen eller nått när allt är stängt.
Ska kolla va dom tar på Volvo o BDS.
av andersuw
Perra83 skrev:148kr för en liter plus 59kr i frakt = 207kr/l. Tänkte att de kan va bra att ha en flaska på hyllan.
Ja det är klokt, särskilt som den digitala oljenivåmätaren på VEA-bilarna (åtminstone vissa, t.ex. min egen) i praktiken är binär. Den visar antingen fullt eller tomt/fyll på. Så det är ju inte särskilt lätt att förutse när bilen tänker säga till om att det är dags att hälla i lite. Jag har min flaska i bilen snarare än på hyllan eftersom det i värsta fall inte bara är stängt utan också långt till närmsta Volvohandlare när det händer. Och på närmsta mack tror jag inte man kan räkna med att hitta denna synnerligen speciella olja.
Perra83 skrev:Bilen vill säker ha en skvätt typ Påskhelgen eller nått när allt är stängt. Ska kolla va dom tar på Volvo o BDS.
Min Volvo ÅF (Upplands Motor, Uppsala) tar 237 kr om jag minns rätt, eller 229 kr om man betalar med Volvokort. BDS ser enligt deras hemsida ut att ta ungefär detsamma (236 kr). Eftersom jag bara ville ha en enda flaska brydde jag mig inte om att beställa över nätet. Skall man göra oljebyte på egen hand blir det ju ett lite annat läge.
av Exquattro
Men... en nästan ny bil för 3-400000! Är det inte värt att lägga priset för ett par tankar diesel på en liten mellanservice om man nu anser sig behöva det. Jag tycker det är på gränsen till snålhet, den bedrar ju ganska ofta visheten. Det är ju egentligen inte nåt svårt att göra ett oljebyte, men ändå.. :???:
av valln
Om jag kör 3000 mil per år skulle jag byta på halva tiden.
Jag skulle också endast köra högst 2000 mil mellan servicen, oberoende om det blir på 1,5 år.

Edit: Menar om intervallet är 2000 mil kör jag det oberoende om det blir 1,5 år. Vid intervall 3000 mil skulle jag göra oljebyte efter 1500 mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
Varför är det snålt att göra något själv? Det samhället vill inte jag leva i....
Användarvisningsbild
av TommyP86
Jag byter var 1500 på min t5 vea. Visst, intervallen är 3000, och det klarar den säkert.
Men helt plötsligt står jag där, och har ägt bilen i 5-10 år istället för 2-3, med en nyutvecklad motor och agerar verklighetstestare.
Betalade typ 13-1500 för ett byte sist.
av Wizzman
Exquattro skrev:Men... en nästan ny bil för 3-400000! Är det inte värt att lägga priset för ett par tankar diesel på en liten mellanservice om man nu anser sig behöva det. Jag tycker det är på gränsen till snålhet, den bedrar ju ganska ofta visheten. Det är ju egentligen inte nåt svårt att göra ett oljebyte, men ändå.. :???:
Varför? Vet man vad man gör blir det knappast sämre än om verkstan gör det.

Själv servade jag sambons V50 häromdan, hittils fullservad på aukt verkstad. I servicen ingick byte av bromsvätska. Vid alla fyra bromsoken kom ren och fin vätska - säkerligen bytt för 2 år sedan som den ska. Men ur slavcylindern för kopplingen som också använder bromsvätska kom sörja, säkert från när bilen var ny (-10). Om det beror på okunskap eller lathet ska jag låta vara osagt... Så service på aukt verkstad är ingen garanti för kvalite.

Att då göra ett oljebyte mellan service själv om man vet vad man gör tycker jag är helt ok.

Själv gör jag i princip allt utom lackjobb, vindrutebyte och de flesta ac-jobben själv.
p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]