Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

perhall skrev:
Skruffel skrev:I och med att XC70 kommer fasas ut och ersättas av V90 inom ett år så hade jag absolut kört på en V60 CC, alla dagar i veckan. Du måste ju dock ställa dig frågan ifall du behöver det större utrymmet som XC70 erbjuder. V60 är trots allt en mycket mindre bil - och det märker man ju framförallt i lastutrymmet bak. Inte för att det är "litet" på V60, men på XC70 är det ju enormt!

Sen kan man ju fråga sig om det inte är värt att vänta ett år med att köpa XC70 (om man nu har riktat in sig på den modellen) i och med att det förmodade prisraset på äldre kärror kommer vara tämligen märkbart. Har själv sneglat på XC70, nämligen...
Bra resonemang. Å andra sidan säljs XC70 med stora rabatter nu medan V60 CC är en "ny" modell. Om tre år tror jag dock att båda kommer uppfattas som gamla, de tillhör samma generation. Så i och med att XC70 har lägre listpris, är större och mer komfortabel, och säljs med mer rabatt skulle jag lätt ha valt XC70.../Per
Skulle inte påstå att dom tillhör samma generation, kanske är att ta i:)

Det som talar emot XC70 över en 3 årsperiod är att en ersättare säkerligen kommer snabbare än till V60CC. På lång sikt är det en annan femma.
Jag var och kollade på en V60CC idag, fick inga vill ha känslor - rätt långt ifrån faktiskt. Vanliga V60 kan från vissa vinklar se lite rumphuggen ut, V60CC ser rumphuggen ut från alla vinklar - beror nog på att det är så mycket mer luft i bakre hjulhuset.

Brevid stod en XC70 Classic med takvinge och de silvriga sidotrösklarna, även det är en äldre modell ser den bra mycket maffigare ut.
fahlin skrev:Jag var och kollade på en V60CC idag, fick inga vill ha känslor - rätt långt ifrån faktiskt. Vanliga V60 kan från vissa vinklar se lite rumphuggen ut, V60CC ser rumphuggen ut från alla vinklar - beror nog på att det är så mycket mer luft i bakre hjulhuset.

Brevid stod en XC70 Classic med takvinge och de silvriga sidotrösklarna, även det är en äldre modell ser den bra mycket maffigare ut.
Hellre rumphuggen än Bregottpaketsbaken på XC/V70:) Gräslig kylskåpsdesign. Jag tror dock den äldre stammen av oss Volvotalibaner föredrar den. V60 har lockat en stor ny yngre målgrupp till Volvo. Det behövde dom!
fahlin skrev:Jag var och kollade på en V60CC idag, fick inga vill ha känslor - rätt långt ifrån faktiskt. Vanliga V60 kan från vissa vinklar se lite rumphuggen ut, V60CC ser rumphuggen ut från alla vinklar - beror nog på att det är så mycket mer luft i bakre hjulhuset.

Har kollat båda bilar i praktiken. Har också set hur många YouTube clips som helst. Kännar att man borde välja V60 CC för att den är "modernare". Men XC70 ser fortfarende väldigt bra och klassisk ut! :lol:
Nu hade jag en "vanlig" V60 innan det blev XC70, men upplever inte att XC70n känns speciellt gammal faktiskt. Mest när man tänker på att den är en äldre konstruktion som man kommer på det lite grann.

Tycker generellt att kvalitetskänslan är MYCKET högre på XC70n än på V60n. Kanske har hoppat upp lite på V60CC iofs. Däremot, smågrejer som stängningsljud i dörrar, baklucka och total "ljudupplevelse" tycker jag XC70n vinner med hästlängder.

Även om V60CC är jävligt ball hade jag nog valt XC70n.
Man kanske ska ta i beaktning att XC70 och V60/CC är rätt lika men också helt olika bilar mot olika målgrupper. Har själv en V60 MY15. Innan hade jag en V70. Håller med om att V70 känns robustare än V60. Men det är ju inte så konstigt, den är större och jag upplever den som rejälare men klumpigare. V60 är mer marknadsförd som en Lifestylebil. Syns tydligt i Robyn reklamen samt äldre reklamer av V60, medans XC70 är mer vi går och fiskar, alt. vi går upp på fjället. Med V60CC skulle jag kunna mer beskriva det som "Robyn går och fiskar" :)

Frågan man måste ställa sig är. Vad är viktigt. Om jag ska satsa på en robust bil så finns det massor att välja på, ex också tyska bilar :) Ställer man högre krav på utseendet och absolut måste ha en Volvo så är det garanterat V60/CC/XC60/S60 som är mer eye candy.

Som tidigare sagt tycker jag att XC/V70 lider av föråldrad design, speciellt V70/XC är ju som sista två modellerna från "fyrkantstiden" som Volvo hade länge, det irriterar mig så jag skulle aldrig välja den. Men så finns det folk som skiter i det och i vissa falla spelar det ingen roll hur bilen ser ut, bara det är rätt körkänsla i den. Kan också förstå det.
Efter att ha ha förhandlat och fått offert på både xc70 och v60cc så blev det i stort sett samma pengar.

D4 AWD Aut Summum, Driver support (standard på xc70), navi, taklucka, VOC, backkamera, tonade rutor, metallic, 18" mm. Liknande spec på båda bilarna. xc70 har laminerade rutor men v60cc har å andra sidan sportskinn.
V60cc hamnar precis under 400K och xc70 precis över.
Svårt val tycker jag.
Då var det dags! Beställar XC70 D4 Sport awd, auto på lördag. Tänker att kombinationen svajig och sport kommar bli lagom bra :D
Ett bra erbjudande från lokal Bilia handlare inkl. vinterhjul, VOC med.fjärr, drag och gummimattor för hela bilen för 378.000 kr.

Tacksam för alla svar och synpunkter
Grattis det där kommer bli en kanonfin bil! Helt rätt val! :-)

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]