Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har faktiskt valt bort just den bilen, då jag letade för nån månad sen. Föll på nybilsgaranti/premium sound/driver support/taklucka. Blev t5 vea istället så det är väldigt likt det du funderar på. Garantin går väl ut i sommar om jag inte minns fel.
Nån nämnde växelpaddlar, kan faktiskt hålla med. Har inga, men testade en polestar förra veckan som hade, riktigt skönt.
Efter att ha kört en S60 Polestar i några timmar håller jag med om att bilmodellen (S/V60 T6 AWD R-Design) bör ha paddlar, om man gillar att köra aktivt. Att växla manuellt med en sekventiell spak är långt ifrån samma sak, det fungerar helt enkelt inte bra.

Om man föredrar att åka istället för att köra, och har lådan i D eller S så kvittar det naturligtvis.

MEN, om det stod mellan denna och en 2-liters VEA FWD så hade jag naturligtvis hellre valt bort paddlarna till fördel för de 2 extra cylindrarna och de två extra drivaxlarna.
Vea finns även med paddlar, men jag köpte den mest utrustade av de 3 bilar jag såg på. t6awd i rebel blue var vääääääääldigt lockande, men den hade inte det jag sökte i utrustning.
En motsvarande t6 awd till den t5 jag köpte kostade över 400, då hade jag hellre gått all in för en ettårig polestar.
Lite konstiga resonemang kanske men så gick tankarna iaf.
Väntar lite med beslut att byta bil. Tycker bilen i Eslöv ändå var för dyr med tanke på årsmodell och utrustningen som var dålig. Vägde även in den höga skatten (3200kr år) och dyr helförsäkring (800kr/mån) + ökad bränslekostnad på ca 500kr/mån. + förmodligen kraftig värdeminskning kommande 3-5 år.

Lutar mer och mer åt att invänta en beg t5 VEA 1000-2000 mil. Vill också se vad polestar kan göra med en T5 VEA. Och även T6 VEA.

Gissar att det inte heller dröjer så länge innan volvo släpper ännu flera modeller med komb bränsle/el.

Eller vad sägs om en T6 VEA AWD bensin+el på säg 350hp och förbrukning under 0,5l? :) När det händer så är det ju bye bye med alla gamla T6 awd i princip.......
Jag tycker det är ännu tråkigare att manuella lådor verkar försvinna mer och mer. Tänk er en 6-cyl T6 330hk med manuell, jisses vilken skön känsla det skulle va. Då skulle motorn verkligen komma till sin rätt, som det är nu tar ju lådan bort mycket av känslan från motorn tycker jag.
MartinS skrev:Jag tycker det är ännu tråkigare att manuella lådor verkar försvinna mer och mer. Tänk er en 6-cyl T6 330hk med manuell, jisses vilken skön känsla det skulle va. Då skulle motorn verkligen komma till sin rätt, som det är nu tar ju lådan bort mycket av känslan från motorn tycker jag.
Och givetvis med AWD....
mikebike skrev:
MartinS skrev:Jag tycker det är ännu tråkigare att manuella lådor verkar försvinna mer och mer. Tänk er en 6-cyl T6 330hk med manuell, jisses vilken skön känsla det skulle va. Då skulle motorn verkligen komma till sin rätt, som det är nu tar ju lådan bort mycket av känslan från motorn tycker jag.
Och givetvis med AWD....
Ja 330hk FWD är ju rätt drygt...
Varför byta? XC60

Ska du ha den mer skålade stolen så &a[…]

Frihjul på generatorn som gett upp...?

Dagens Blocket Bilar.

Ojoj. Här har det hänt mycket och jag ve[…]

Bytt Tankarmatur 240 1986

Förpunpen ska väl gå kontinuerlig[…]