Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
valln skrev:Jag tycker det är onormalt många trådar med automatproblem på nuvarande generations bilar på sista tiden, lite oroväckande faktiskt. :cry:
Jag tycker det är många trådar om krånglade automatlådor i alla forumdelar.
Det är mycket sällan de manuella lådorna går sönder eller krånglar.
av valln
Manuella lådorna är nästan outslitlig, men däremot kan lamellen kärva på årsmodellerna runt 04-05. Några år senare kan olja tryckas ut på splinsen.
av ptja76
Väcker lite liv i denna tråd igen.
Har exat de problem som trådskaparen beskriver.
Hugger/kastar i växeln. När man Lägger i D. Detta uppträder bara när lådan är varm.
När man kör märks inget alls bilen växlar mjukt och fint.
Någon som vet vad felet är?
Volvo verkstaden som jag lämnat bilen på säger att det inte finns något att göra, detta
kan väl inte vara sant. Inte skall man väl behöva byta växellåda på en bil som inte ens gått 10.000mil som inte har drag.
Bilen är för övrigt från 2011.
av FisherPrice
ptja76 skrev:Väcker lite liv i denna tråd igen.
Har exat de problem som trådskaparen beskriver.
Hugger/kastar i växeln. När man Lägger i D. Detta uppträder bara när lådan är varm.
När man kör märks inget alls bilen växlar mjukt och fint.
Någon som vet vad felet är?
Volvo verkstaden som jag lämnat bilen på säger att det inte finns något att göra, detta
kan väl inte vara sant. Inte skall man väl behöva byta växellåda på en bil som inte ens gått 10.000mil som inte har drag.
Bilen är för övrigt från 2011.
Jag har samma problem i min 2011 xc60 d3 awd. Kommer bara när den är varm. Kan gå veckor imellan att det visar sig men för det mesta går den klockrent. Har pratat med min PS på Volvo och det är som alla tidigare skrivit i tråden att den adapterar sig efter ett "tag".

Byta låda behöver du nog inte göra ;)
av Tenn
Jaha, då har man hittat hit och har exakt samma problem.
Sen en vecka tillbaka ungefär började lådan kasta i första växeln på D och det känns som en hästspark. växlingarna blev hårdare och inte alls lika fint som innan. Kan nämnas att jag haft bilen (xc60 D5 med polestar 2012) ungefär ett år utan några som helst problem. Detta började rätt plötsligt skulle jag säga.

Hade bilen på Service igår och då gick den naturligtvis bättre. Men de lyckades återskapa problemet och adapterade om lådan. Gick som en dröm resten av dagen och nästan hela vägen in till jobbet idag. Sen "Pang" när man lägger in D...

Snackade med en kollega som kör en xc60 -13 och hade haft samma problem. Gått igenom felsökning som inte gett nåt och plötsligt ringer hans tekniker upp och säger att Volvo byter din låda, det kostar inget..
Man undrar varför denna plötsliga givmildhet av Volvo?

Jag ringer min tekniker idag och berättar att adaptionen inte tycks ha fungerat då den rycker igen. Tipsade att han kanske ville ringa min kollegas service tekniker och höra varför de bytte hans låda.. Men, neeeeeej det ska inte behövas.. kör en vecka å se om det rättar till sig. Annars får vi väl byta den..

Vafan!!! Är det för jävla inställning? Orkar dom inte eller skiter dom bara i det?
Själv ska man betala för felsökning och åtgärder som inte hjälper, men när de har en möjlighet att prata med någon som kanske förstår problemet bättre så "orkar" det inte...

Hoppas det löser sig men måste säga att jag är jävligt less på Volvo och Bilia hur de hanterar detta..

Som nån sa så kan det va så att det är mer uppenbart om den är varm. har kört för lite med felet för att veta exakt men den fungerade t.ex. fint imorse och började senare krångla efter lite körningn.
av Assar63
Jag har en XC70 D5 Polestar AWD MY12 som oxo börjat hugga när jag lägger i driven.
Någonstans har jag läst om att i taxibilar byts växellådsoljan var 6000:de mil.
Har bokat service den 30:de och tänkte ta upp detta med min PT då.
Bilen köptes begagnad strax innan sommaren och det har blivit en del tunga husvagnsmil i sommar.
Användarvisningsbild
av Perra83
Assar63 skrev:Jag har en XC70 D5 Polestar AWD MY12 som oxo börjat hugga när jag lägger i driven.
Någonstans har jag läst om att i taxibilar byts växellådsoljan var 6000:de mil.
Har bokat service den 30:de och tänkte ta upp detta med min PT då.
Bilen köptes begagnad strax innan sommaren och det har blivit en del tunga husvagnsmil i sommar.
Meddela din PST innan service att du har problem med lådan så han tar till tid för en felsökning.

Ja körde typ hela förra lördagen med lådan i sportläge och växlade med paddlarna. Redan på söndagen växlade lådan otroligt precist i D. Igår lördag körde jag lite i stan och tyckte det gick väldigt fint. Idag blev det en tur på nästan 15mil med alla typers körning. Det är som en annan bil. Mätaren slog om till 1500mil i veckan.
av Matsan
Jag kan ju dra lite kort om mina växellådsproblem om det ev kan vara till någon hjälp för någon.

Köpte en V60 D3-12 aut ca 9500 mil i maj 2015. Bilen var i fint skick, gick bra och växlade skapligt, en del lite hårdare växlingar men läser man detta forum mm så kan man lätt få för sig att det ska vara så på denna bil.

Under hösten 2015 fick jag fenomenet att när jag gick från N till D så ryckte det till rätt ordentligt, efter några gånger besökte jag Bilia (ÅF där jag köpt bilen) och reklamerade detta. Bilen hade då gällande Maxitrygg. Det blev adaption + ny programvara som medicin och det blev en del bättre. Inget ryck från N till D och allmänt bättre växling.

Under våren 2016 och några tusen mil senare (Maxitrygg gällde 2000 mil och hade gått ut) fick jag meddelande i displayen om "Växellåda funktion nedsatt" efter några hårda nedväxlingar. Meddelandet försvann vid omstart och kom inte tillbaka men jag lämnade in bilen på Bilia som felsökte. Jag såg något om felkod "Växlingstid för kort" på mekens dator, hursomhelst ville de behålla bilen och låta Volvo "centralt" koppla upp sig och kika på den vilket de naturligtvis fick.

Meken ringde dagen efter och meddelade att Volvo byter lådan och står för alla kostnader vilket också gjordes 14 dagar senare.

Efter detta har bilen gått perfekt, växlar silkeslent upp och nästan lika bra ner. Förmodligen precis som det är tänkt att det ska vara. Jag är för min del nöjd med hur både ÅF och Volvo hanterat detta till slut och kanske har de fått en potentiell nybilskund när det är dags att byta bil igen.

Så ni som har växellådsproblem på relativt nya bilar, stå på er och be att ÅF kontaktar Volvo centralt för att åtgärd!
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]