Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
Rudolfs skrev:
Perra83 skrev:Ferodo DS2500 tycks inte finnas till varken V60/V70 el S80. Ja har fått nej från BDS och en firma i Köping.

Det lutar nu åt EBC GreenStuff. Vill bara ha ett belägg som tål lite mer värme mot original.
Åka greenstuff är inte ett vettigt val, Yellowstuff så får du bra bett och bra funktion.
Ja tror att det räcker på en D4. Har ja hundarna el sambon med köra ja inte så hårt. Körde med Redstuff förr och det räckte och blev över.
av Rudolfs
Då kör du inte hårt :) jag har åkt ebc en gång och aldrig mer igen. Jag har åkt tarox, inte varit nöjd, åkt pagid och varit nöjd. Men mest nöjd har jag varit med carbotech xp8, det gnisslar som ett tåg men bettar som att kliva in i en vägg när dem är inkörda ordentligt :) har haft ett gäng prestanda bilar tidigare, bla annat tunga audi s4 or som jag plågat, och ebc har aldrig hållt måttet på tunga bilar. Greenstuff skulle jag påstå som jobbar med att sälja dessa saker är som ett volvo original belägg, du kanske har ett bättre bett direkt, men stressar du belägget så kommer det ge upp fort precis som original.

Jag har testat många olika material på en del olika bilar så har hyffsad koll på vad jag pratar om. Skulle du komma in o fråga mig skulle jag aldrig rekomendera green till en så pass tung bil, under 1400kg ca så absolut :)

Ett argt belägg äter mycket skiva, att byta till en slitsad skiva är bra för det håller rent belägg ytan, dock funkar nästan alltid en slät skiva bäst med ett argare belägg då du kan maximera anläggningsytan.

Jag har även testat ferodo, då jag driver en bds butik numera.

Jag säger inte att du gör fel i ditt val, jag ger bara min professionella åsikt i frågan :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag vill absulut inte ha något gnissel.

GreenStuff bak på 1600kg V70R var tysta. Endast efter RIKTIG hård körning pep dom lite. Redstuff var tysta.
Ja hade även EBC slitsade och dimplade skivor. Bättre bromsar har jag inte haft.
av Rudolfs
Perra83 skrev:Jag vill absulut inte ha något gnissel.

GreenStuff bak på 1600kg V70R var tysta. Endast efter RIKTIG hård körning pep dom lite. Redstuff var tysta.
Ja hade även EBC slitsade och dimplade skivor. Bättre bromsar har jag inte haft.
EBC Beläggen är tysta, Yellowstuff är hyffsat argt men funkar bra kallt och gnisslar inte heller.

Jag åkte stoptech på min V70R-04 fram, Det gjorde en jäkla skillnad det också.

Vi smällte redstuff så det vart flytande på en framhjulsdriven s60 2.5t på sviestad banan i nyköping.

Jag åkte Carbotech Xp8 på min S4 V8 - 2004 på gelleråsen, jag åkte ca 15-20 varv innan jag kylde och åkte av, Bromsarna vek aldrig ner sig, Fast upprepade inbromsningar från höga hastigheter på rakan. Där var det bara RBF660 vätska och XP8 fram på bilen.

Vi har åkt Pagid Blå på en S2 avant, Fungerade också mycket bra.

Jag har åkt EBC skivor och Greenstuff på min gamla 307 kombi runt om, Vart en jäkla skillnad mot original.

Vi har åkt RS4 B5 med en chafför som kör riktigt hårt på bana, Samma sak där, XP8 med släta standard skivor med RBF660 vätska. Inga problem alls, Desto varmare beläggen blir, Desto bättre stoppar det.

Alla bilar reagerar olika på olika beläggmaterial, Alla beläggmaterial uppfattas olika av olika förare, För ingen kör likadant.

Jag har själv inte än stressat originalbeläggen på min V60 D4 AWD, Men har provbromsat lite på motorväg från högre hastigheter, Bettet är bra i bromsarna, Men frågan är ju om det håller vid upprepad belastning. Jag har inte bestämt vad jag själv skall uppgradera till än, men uppgradering lär det bli för mig också.

Vill du ha bra bett i det fallet när du nu varit nöjd med EBC så hade jag kört yellowstuff fram och redstuff bak. Det ska inte skrika öht. Du kommer ju inte bli missnöjd med en hårdare blandning på samma beläggmärke om du uppgraderar inom.

Bättre bromsar är vad du efterfrågar, Så våga testa på något nytt och uppgradera, jag tror du kan bli förvånad hur mycket skillnad det är.

Ett EBC belägg har tendenser till att börja gnissla när det stressas och börjar överhettas. Ett Carbotech belägg skriker när det är kallt, När det blir varmt och får upp en riktigt arbetstemperatur så blir det oftast tyst.

En annan viktig sak ni alla ska tänka på när ni byter till argare belägg, Argare belägg skapar mer värme, Mer värme i bromssystemet påverkar eran bromsvätska, Se till att byta till en bromsvätska med högre kokpunkt. T.ex ATE Racing Super Blue, Motul RBF660 eller Ferodo super racing formula. Alla dessa vätskor fungerar riktigt bra med mycket högre kokpunkt, Vilket gör att ni även då kan stressa era bromsar mer än innan.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag håller i princip med Rudolfs... Gröna belägg dammar mindre, men de bettar inte särskillt bra efter lite stress. Jag har kört dom på en bruksbil och då funkade dom kanon, jag har också tvingats köra dom på bana med en lätt bil, då jag inte fick tag på något annat dagen innan det var körning, och dom gav sig tämligen omgående, bytte direkt efter den dagen igen, till ferodo.
Användarvisningsbild
av Perra83
Jag är helt och hållet med på snacket. Tyvärr har jag ingen rolig bil att uppgradera :( Hade jag haft något stuptrimmat åk hade ja självklart valt bättre belägg.

Körde på Nurburgring med Yellowstuff och där fungerade dom finfint. Greenstuffen på V60n kommer självklart att testat "normalhårt". 0-200 tar en evighet och allt hinner kallna mellan inbromsningarna :???: Inga Volvo originalbromsar har för mig klarat mer än 1,5 hård inbromsning utan att kännas svampiga.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]