Perra83 skrev:Jag vill absulut inte ha något gnissel.
GreenStuff bak på 1600kg V70R var tysta. Endast efter RIKTIG hård körning pep dom lite. Redstuff var tysta.
Ja hade även EBC slitsade och dimplade skivor. Bättre bromsar har jag inte haft.
EBC Beläggen är tysta, Yellowstuff är hyffsat argt men funkar bra kallt och gnisslar inte heller.
Jag åkte stoptech på min V70R-04 fram, Det gjorde en jäkla skillnad det också.
Vi smällte redstuff så det vart flytande på en framhjulsdriven s60 2.5t på sviestad banan i nyköping.
Jag åkte Carbotech Xp8 på min S4 V8 - 2004 på gelleråsen, jag åkte ca 15-20 varv innan jag kylde och åkte av, Bromsarna vek aldrig ner sig, Fast upprepade inbromsningar från höga hastigheter på rakan. Där var det bara RBF660 vätska och XP8 fram på bilen.
Vi har åkt Pagid Blå på en S2 avant, Fungerade också mycket bra.
Jag har åkt EBC skivor och Greenstuff på min gamla 307 kombi runt om, Vart en jäkla skillnad mot original.
Vi har åkt RS4 B5 med en chafför som kör riktigt hårt på bana, Samma sak där, XP8 med släta standard skivor med RBF660 vätska. Inga problem alls, Desto varmare beläggen blir, Desto bättre stoppar det.
Alla bilar reagerar olika på olika beläggmaterial, Alla beläggmaterial uppfattas olika av olika förare, För ingen kör likadant.
Jag har själv inte än stressat originalbeläggen på min V60 D4 AWD, Men har provbromsat lite på motorväg från högre hastigheter, Bettet är bra i bromsarna, Men frågan är ju om det håller vid upprepad belastning. Jag har inte bestämt vad jag själv skall uppgradera till än, men uppgradering lär det bli för mig också.
Vill du ha bra bett i det fallet när du nu varit nöjd med EBC så hade jag kört yellowstuff fram och redstuff bak. Det ska inte skrika öht. Du kommer ju inte bli missnöjd med en hårdare blandning på samma beläggmärke om du uppgraderar inom.
Bättre bromsar är vad du efterfrågar, Så våga testa på något nytt och uppgradera, jag tror du kan bli förvånad hur mycket skillnad det är.
Ett EBC belägg har tendenser till att börja gnissla när det stressas och börjar överhettas. Ett Carbotech belägg skriker när det är kallt, När det blir varmt och får upp en riktigt arbetstemperatur så blir det oftast tyst.
En annan viktig sak ni alla ska tänka på när ni byter till argare belägg, Argare belägg skapar mer värme, Mer värme i bromssystemet påverkar eran bromsvätska, Se till att byta till en bromsvätska med högre kokpunkt. T.ex ATE Racing Super Blue, Motul RBF660 eller Ferodo super racing formula. Alla dessa vätskor fungerar riktigt bra med mycket högre kokpunkt, Vilket gör att ni även då kan stressa era bromsar mer än innan.
Dennis Rudolfsson | Butiksansvarig på BDS i Kista.
Volvo S60 Polestar 2016 - Cyan Racing Blue
Följ mig på instagram för mer bilder @dennisrudolfsson