Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
EjS skrev:
Gabriel skrev:Jag har tittat på flera D4:or med både manuell och automat, olika utrustningspaket, samtliga har fått dra 995kg med B-kort.
Jag tror att 5 kg går under gränsen för vad polisen spillar tiden med.

I dk är det i alla fall så att du får köra med släp med tyngre totalvikt än vad bilen får dra - så länge att totalvikten inte utnyttjas över gränsen för bilens max drag vikt.
Tror tyvärr inte du klarar dig, du överskrider totalvikten på 3500kg som gäller för B-kort.

Och visst får du dra ett tyngre släp även i Sverige, men totalvikten får aldrig överstiga 3500kg på B-kort, så på en så tung bil som XC60 har du ingen större nytta av den regeln.

Ta B96 då kan du dra ett släp med totalvikt på 1745kg
av Petzzon
Malmstroem skrev:I Sverige spelar det ingen roll hur mycket last du har om du har ett vanligt B-kort.
Den regeln är faktiskt borttagen numera, det är totalvikt max 3500kg som gäller på B-kort
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har b/e kort i danmark så jag slutat fundera. Men kanske ni har rätt om hela tåget har vikt +3500 kg.

Hyrde häromdagen husbil för semestern i usa vid Road Bear. 32 fot lång 7000 kg och V10 bensinmotor.

Minnsann om den inte går på vanlig b-kort även för utländska turister
av Mwi
EjS skrev:Med ett undantag:
En sak jag stör mig på är att när man gör högersväng (eller vänstersväng) efter rödljus då hinnar aut att slänga i 3:an präcis som du svängt färdig och börjar gasa.
Då gasar du för lite från start, har aldrig upplevt det problemet :D
Enligt min uppfattning stämmer dieselmotorns korta varvtalsregister perfekt med automat bara att gasa och bromsa, för två ton bil med ca 200 hp kommer ALDRIG bli sportig så åk bekvämt med automat. Vill man köra bil köper man något lättare med mer effekt.
av Gabriel
Malmstroem skrev:I Sverige spelar det ingen roll hur mycket last du har om du har ett vanligt B-kort. Jag skulle inte räkna med att polisen har annat att prioritera.
Det är därför en god ide med utökad behörighet om du skaffar XC60. Eller helst ett riktigt BE-kort.
Ja, B96 får det bli, för dyrt och krångligt med BE.

Mwi skrev: Enligt min uppfattning stämmer dieselmotorns korta varvtalsregister perfekt med automat bara att gasa och bromsa, för två ton bil med ca 200 hp kommer ALDRIG bli sportig så åk bekvämt med automat. Vill man köra bil köper man något lättare med mer effekt.
Jag får provköra båda varianterna lite mer innan jag bestämmer mig, men det lutar åt manuell. Och som sagt handlar det absolut inte om att jag vill ha en sportigare karaktär.
Användarvisningsbild
av PaNi
Petzzon skrev:
... men totalvikten får aldrig överstiga 3500kg på B-kort....
Jo, om bilen väger <3500kg och släpet <750 kg. Teoretiskt kan ekipagets totala vikt alltså bli 4249 kg med B-kort. Säkert extremt ovanligt, men lagligt är det!
Användarvisningsbild
av EjS
PaNi skrev:
Petzzon skrev:
... men totalvikten får aldrig överstiga 3500kg på B-kort....
Jo, om bilen väger <3500kg och släpet <750 kg. Teoretiskt kan ekipagets totala vikt alltså bli 4249 kg med B-kort. Säkert extremt ovanligt, men lagligt är det!
just det!
Jag tycker det är rätt spännande med D3, D4 resp D5. Vilket som jag förstår det är samma grundmotor (http://en.m.wikipedia.org/wiki/Volvo_D5_engine). Jag köpte nyss en XC60 D3 Drive manuell 2012 med D5204T2 motorn. Den har ju nästan samma vridmoment som de "riktiga" d5 bilarna, 400nm 1,400-2,850 vs 440mn 1500-3000 om man tex jämför med D5244T15. När jag började kolla på specarna inför köpet så kunde jag konstatera att automat vs manuell innebär 4500 istället för 3000 i bilskatt respektive upp till två liter mer per 100km. Det är rätt mycket mer pengar i längden för att slippa växla. För min del blev det självklart med manuell. Tycker faktiskt bilen är riktigt pig och kul att köra, då kommer jag ändå från en Saab 9-3 Aero.
Bytt Tankarmatur 240 1986

Svar Robin. Bens. mätervippan mekanik sö[…]

Har sedan flera år haft keramiska bromsbel&[…]

Tomgång och vevhusventilation

Hej! Detta gäller min S70 GLT -97. Ibland[…]

OM RYSSEN KOMMER

Så länge totalitära stater har kon[…]