Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snejkaj
Lövet skrev: ...Värt att veta är att chippningen vanligen lämnar spår efter sig även efter den tagits bort. Trots att firmorna vanligen hävdar motsatsen.
Det är verkligen jättelätt att se till att det lite spår efter en flashing/mappning av mjukvaran. Så är det i ett av dom svenska lastbilsmärkena..

BSR kan inte läsa ut allt som Volvo kan göra, eftersom dom inte är utvecklare av mjukvaran. Alltså kan dom inte säga att det inte lämnar några spår efter sig.
Användarvisningsbild
av iigloo
Har haft en T3 med Polestar. Totalt bortkastade pengar, om man inte gillar att ligga över 5000rpm och inte ens då märks någon större skillnad som skulle motivera c:a 10700kr.

Körde på RICA istället och då blev det fart. Växellåda och drivlina är densamma som på T5 så effekten klarar den galant. T3-motorn (den gamla 1,6 T) är god för 220hk så det finns marginal, men som allt annat KAN det gå fel.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
iigloo skrev:Har haft en T3 med Polestar. Totalt bortkastade pengar, om man inte gillar att ligga över 5000rpm och inte ens då märks någon större skillnad som skulle motivera c:a 10700kr.

Körde på RICA istället och då blev det fart. Växellåda och drivlina är densamma som på T5 så effekten klarar den galant. T3-motorn (den gamla 1,6 T) är god för 220hk så det finns marginal, men som allt annat KAN det gå fel.
Så allt annat än Polestar är på egen risk som jag fattat det? Är det vanligt att bilar fått problem pga detta?
Användarvisningsbild
av Perra83
volvobrasse skrev:
iigloo skrev:Har haft en T3 med Polestar. Totalt bortkastade pengar, om man inte gillar att ligga över 5000rpm och inte ens då märks någon större skillnad som skulle motivera c:a 10700kr.

Så allt annat än Polestar är på egen risk som jag fattat det? Är det vanligt att bilar fått problem pga detta?
Nej.
Användarvisningsbild
av crumpets
volvobrasse skrev:
Fråga 1: JA! De andra kan prata om maskinskadegarantier hit och dit(BSR t.ex.) men i slutändan har du fortfarande rökt garanti och maskinskadeförsäkring för drivlinedetaljer, förutsatt att verkstaden letar efter trim. Du kan i alla fall aldrig känna dig 100% säker på att få ersättning.

Fråga 2: Jag har aldrig läst på det här forumet om haveri uppenbart pga trim. Har egentligen knappt läst om några haverier alls. Peanuts hade nåt att styrenheten ballade ur och drog en massa ampere ur batteriet pga chiptrim, det är väl det enda. Haverier av andra anledningar är t.ex. ac-kompressor/drivremshärvan. Eventuellt hade verkstaden letat efter chip i det fallet men det är tveksamt med tanke på hur vanligt problemet var. Troligen skickade de bara in det som garantigrej utan att kolla eftersom det var så vanligt.
Meeen du kan som sagt aldrig 100% vänta dig att vara försäkrad om du har trimmat kärran.

Själv sket jag i det och körde på. Ras är så ovanligt så det kändes skitnödigt att oroa sig. Hade alltid funderat på hur de "sista" 20 hästarna hade känts om jag kört polestar ändå.
Användarvisningsbild
av iigloo
volvobrasse skrev:

BSR kan jag inte så mycket om, men de lämnar en garanti om bilen uppfyller vissa krav. RICA är duktiga och stora. De har också börjat lämna garantier.

Sen när det gäller hållbarhet kan inte något trimföretag ge garantier på fabrikationsfel. Det finns originalbilar som rasar utav normalt användande pga brister i tillverkningsprocessen och då står man där. Trimfirman skyller på Volvo och Volvo drar in alla garantier för att du trimmat bilen.

Det är ingen större risk att själva trimmet i sig ska förstöra en T3-motor. Det beror mer på hur bra övriga komponenter är (fabrikationsfel) och hur du kör. Finns det fabrikationsfel går grejorna sönder oavsett.

Kör man effektboxar är risken betydligt större då man manipulerar signalerna mellan komponenter och motorns dator.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
crumpets skrev:
volvobrasse skrev:
Fråga 1: JA! De andra kan prata om maskinskadegarantier hit och dit(BSR t.ex.) men i slutändan har du fortfarande rökt garanti och maskinskadeförsäkring för drivlinedetaljer, förutsatt att verkstaden letar efter trim. Du kan i alla fall aldrig känna dig 100% säker på att få ersättning.

Fråga 2: Jag har aldrig läst på det här forumet om haveri uppenbart pga trim. Har egentligen knappt läst om några haverier alls. Peanuts hade nåt att styrenheten ballade ur och drog en massa ampere ur batteriet pga chiptrim, det är väl det enda. Haverier av andra anledningar är t.ex. ac-kompressor/drivremshärvan. Eventuellt hade verkstaden letat efter chip i det fallet men det är tveksamt med tanke på hur vanligt problemet var. Troligen skickade de bara in det som garantigrej utan att kolla eftersom det var så vanligt.
Meeen du kan som sagt aldrig 100% vänta dig att vara försäkrad om du har trimmat kärran.

Själv sket jag i det och körde på. Ras är så ovanligt så det kändes skitnödigt att oroa sig. Hade alltid funderat på hur de "sista" 20 hästarna hade känts om jag kört polestar ändå.
Ok intressant. Fick lite info om att T3 skulle kunnas få upp 200 hk enligt källa. Stämmer detta? Eller är det 180 hk a la T4 som är max?
Användarvisningsbild
av iigloo
volvobrasse skrev:
crumpets skrev:
volvobrasse skrev:

Ok intressant. Fick lite info om att T3 skulle kunnas få upp 200 hk enligt källa. Stämmer detta? Eller är det 180 hk a la T4 som är max?
Nya T3 ska ha VEA 2,0T, sen om det är samma som sitter i T5 och T6 har jag ingen aning. Skulle det vara så har motorn potential. Vet att RICA kör sina tester för fullt på VEA´n
Användarvisningsbild
av volvobrasse
iigloo skrev:
volvobrasse skrev:
crumpets skrev: Fråga 1: JA! De andra kan prata om maskinskadegarantier hit och dit(BSR t.ex.) men i slutändan har du fortfarande rökt garanti och maskinskadeförsäkring för drivlinedetaljer, förutsatt att verkstaden letar efter trim. Du kan i alla fall aldrig känna dig 100% säker på att få ersättning.

Nya T3 ska ha VEA 2,0T, sen om det är samma som sitter i T5 och T6 har jag ingen aning. Skulle det vara så har motorn potential. Vet att RICA kör sina tester för fullt på VEA´n
Har ingen jättekoll på vilken jag har men min är en T3:a tillverkad i december. Är det den gamla då? Är en MY15.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Hoppar på denna tråd. Har en en Volvo[…]

Sena GDI, minns inte vilket fabrikat men det var j[…]

Bensindoft utanför bil

Angående ditt laddningsproblem, jag har samm[…]

Svart grill

Ah ok så då är där såk[…]