- fre 10 apr 2015, 15:55
#964812
Vill man öka effekten är det ökat (max) varvtal som gäller. Om man kan lyckas öka max varvtal från 6000 till 9000 med någorlunda bibehållet vridmoment ökar ju maxeffekten med nästan 50%
Ingen (sug-) motor har f.ö. max vridmoment och max effekt vid samma varvtal.
Ett annat exempel är motorcyklar. De har ofta höga litereffekter, men vridmomentet per liter är ju inte speciellt högt.
T.ex. en Haybusa med 197 hkr, men bara 155 Nm.
Nicco skrev:Men alltså, var ska effekten komma ifrån om vridmomentet inte ökar? Effektberäkning är som jag tidigare nämnde P = (N*md)/9550, där effekten är en produkt av varvtal och moment dividerat med 9550.På en sugmotor är det ganska svårt att öka vridmomentet,typiskt ligger de på 80 - 100 Nm/liter.
Vill man öka effekten är det ökat (max) varvtal som gäller. Om man kan lyckas öka max varvtal från 6000 till 9000 med någorlunda bibehållet vridmoment ökar ju maxeffekten med nästan 50%
Ingen (sug-) motor har f.ö. max vridmoment och max effekt vid samma varvtal.
Ett annat exempel är motorcyklar. De har ofta höga litereffekter, men vridmomentet per liter är ju inte speciellt högt.
T.ex. en Haybusa med 197 hkr, men bara 155 Nm.
PV 544 S 1963
TESLA Model 3 LR 2021
TESLA Model 3 LR 2021