Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#964812
Nicco skrev:Men alltså, var ska effekten komma ifrån om vridmomentet inte ökar? Effektberäkning är som jag tidigare nämnde P = (N*md)/9550, där effekten är en produkt av varvtal och moment dividerat med 9550.
På en sugmotor är det ganska svårt att öka vridmomentet,typiskt ligger de på 80 - 100 Nm/liter.
Vill man öka effekten är det ökat (max) varvtal som gäller. Om man kan lyckas öka max varvtal från 6000 till 9000 med någorlunda bibehållet vridmoment ökar ju maxeffekten med nästan 50%
Ingen (sug-) motor har f.ö. max vridmoment och max effekt vid samma varvtal.

Ett annat exempel är motorcyklar. De har ofta höga litereffekter, men vridmomentet per liter är ju inte speciellt högt.
T.ex. en Haybusa med 197 hkr, men bara 155 Nm.
#964814
ellboj skrev:Tänkte mest på ifall skatt o försäkring hoppar upp några snäpp när man reggar om till en högre hästkrafter. Får kolla va mitt försäkringsbolag säger. Vet nån om skatten åker upp?
Volvia har inte dyrare försäkring för "optimerade" bilar.
Skatten baseras på koldioxidutsläpp, och det är oförändrat (i teorin).
#965020
MartinS skrev:Klart att vridet ökar, det är ju det som gör att effekten ökar. Vridkurvan får dessutom på en del motorer en helt annan karaktär (spetsigare och inte så platt) vilket gör bilen roligare. Vridet åkte upp med 80nm som mest på min XC60 när den fick i sig lite Polestar till middag:)
Max effekt (hk) 150 180
Effekt (kW) 110 132
Effekt max (rpm) 5700 5700
Vridmoment (Nm) 240 240
Vridmoment max (rpm) 1600-4000 1600-5000
Acceleration 0-100 km/h (s) 9.6 8.5
Bränsleförbrukning, stad (l/100 km) 7.2 7.2
Bränsleförbrukning, landsväg (l/100 km) 4.9 4.9
Bränsleförbrukning, blandad (l/100 km) 5.8 5.8
Utsläpp (g/km) 134 134

and how about that? var är vridet ökat?

vissa motorer rör dom inte vridet ser det ut som
#965026
Du kan se utifrån den fakta du har presenterat att maxvridet (240 Nm) efter uppdateringen finns tillgängligt upp till 5000 rpm jämfört med upp till 4000 rpm tidigare. Därmed har vridet defacto ökat mellan 4000 och 5000 rpm. Just i punkten 5700 rpm har vridet också ökat eftersom toppeffekten blivit högre. Före uppdateringen var vridet 184,3 Nm vid 5700 rpm (110 kW) och efter blir vridet 221,16 Nm vid 5700 rpm (132 kW).

En gissning är att man har ökat momentkurvan från 4000 rpm och uppåt för att förlänga området med maxvrid och uppnå högre toppeffekt. Under 4000 rpm har man troligen inte gjort någon förändring alls på denna motor.
#965195
Vridmomentet på den svagare sjunker efter 4000 rpm vilket det inte gör på den starkare, där bibehålls maxvridet till 5000 rpm vilket gör att vridmomentet ökat relativt den svagare motorn och därmed maxeffekten. Ökad körbarhet om den varvas. Kör du aldrig på varvtal över 4000 rpm märker du ingen skillnad.

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]

Koppla in ström på matarkabel till star[…]