Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s6025t
TommyP86 skrev:Eller en t5 eller t6?
Dessa motorer går ju inte kombinera med fyrhjulsdrift längre så de går bort för många har man väl haft AWD vill man nog inte vara utan särskilt när det gäller de motorer mest effekt en T6 polestar med bara framhjulsdrift är nog inte så värst kul att hantera med så mycket effekt på framhjulen.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Finns ju D5awd eller D6 awd twin engine om man vill ha prestandamotor med fyrhjulsdrift så visst finns det bra alternativ för de som tidigare kört T6awd eller D5 awd.
av perhall
III skrev:Nu har du fel. I samma hastighet är både D4 och D5 exakt lika snabba. I Riket är max 120 km/h tillåtet och det går utan problem med både D2 och D5. Resan dit är frågan och ja, det är kul att accelerera men till vilket pris? Åker du mycket autobahn eller drar tunga släp vore resonemanget befogat. D5 Accelererar ca en sek snabbare än D4 till hundra. Vad är en sekund? Roligare ja, värt 0.8 liter per 100 km? vad som är skillnaden i bränsleförbrukning enl Volvo. Hur många gånger har du fullgas på en D4 eller D5? Jag har det aldrig såvida jag inte får för mig att köra om lastbil utan att växla ned och då är varvtal och vrid så lågt i båda att det inte gör någon skillnad. Har ännu inte haft lämplig växel och fullgas förbi en långtradare för då är farten på tok för hög när jag passerat. Körkort är värdehandling. Fullgas förbi innebär lätt mer än 30 över skyltat. Det skiljer ca 17% i vrid till förmån för D5 men för att ha nytta av det måste varvtalet upp till ca 1500 rpm, fullt vrid uppnås på båda vid 1750 rpm. Räcker D2? Ja för dig vore nog en sådan nyttig och bra. För de flesta ja. För mig ja till vardags. Har dock valt en D4 pga behov av släpvagnsvikt och dragförmågan. Till syvende och sist väljer vi utifrån behov och plånbok.
Det här var en ganska uppläxande hållning för att vara på ett forum. Du tycker att jag borde ha en D2 för att jag kör snabbt så att jag kan lugna mig.

Jag kommer tyvärr inte att köra lugnare efter detta inlägg utan snarare tvärtom. Och jag har gasen i botten varje dag. det är faktiskt sant och inte konstigt..
PH
av nordlp
III skrev:Nu har du fel. I samma hastighet är både D4 och D5 exakt lika snabba. I Riket är max 120 km/h tillåtet och det går utan problem med både D2 och D5. Resan dit är frågan och ja, det är kul att accelerera men till vilket pris? Åker du mycket autobahn eller drar tunga släp vore resonemanget befogat. D5 Accelererar ca en sek snabbare än D4 till hundra. Vad är en sekund? Roligare ja, värt 0.8 liter per 100 km? vad som är skillnaden i bränsleförbrukning enl Volvo. Hur många gånger har du fullgas på en D4 eller D5? Jag har det aldrig såvida jag inte får för mig att köra om lastbil utan att växla ned och då är varvtal och vrid så lågt i båda att det inte gör någon skillnad. Har ännu inte haft lämplig växel och fullgas förbi en långtradare för då är farten på tok för hög när jag passerat. Körkort är värdehandling. Fullgas förbi innebär lätt mer än 30 över skyltat. Det skiljer ca 17% i vrid till förmån för D5 men för att ha nytta av det måste varvtalet upp till ca 1500 rpm, fullt vrid uppnås på båda vid 1750 rpm. Räcker D2? Ja för dig vore nog en sådan nyttig och bra. För de flesta ja. För mig ja till vardags. Har dock valt en D4 pga behov av släpvagnsvikt och dragförmågan. Till syvende och sist väljer vi utifrån behov och plånbok.
Nya D5 har också 2.0 l fyran, så bränsleförbrukning anges till 0,45 l blandad jämfört med 0,43 l för D4. Så det blir bara 0,2 l skillnad per 100 km
av s6025t
III skrev:Det skiljer ca 17% i vrid till förmån för D5 men för att ha nytta av det måste varvtalet upp till ca 1500 rpm, fullt vrid uppnås på båda vid 1750 rpm.
Nu har du fel en original D4 AWD ger 280Nm vid 1000 varv en sådan polestar trimmad som har samma mjukvara som en original D5 215hk ger 306Nm så redan vid 1000varv har D5 26Nm mer så jag antar nya VEA har liknande övertag
http://www.polestar.com/se/product/v60- ... -original/
av perhall
III har fel i mycket och påstår t ex att jag har fel när jag säger att D2 är seg vid omkörning... det är väl snarare en fråga om värderingar och preferenser. Inte rätt och fel./PH
av fredrikwt
perhall skrev:III har fel i mycket och påstår t ex att jag har fel när jag säger att D2 är seg vid omkörning... det är väl snarare en fråga om värderingar och preferenser. Inte rätt och fel./PH
+1 på den.
Även jag har gasen i botten varje dag, flera ggr när jag kör svaga bilar inkl vår Fabia - känns inte det minsta konstigt
av Jäverhammar
Offtopic: Vid vilka tillfällen behöver ni fälla gaspedalen i botten?
OnTopic: Det har framkommit i tråden att det är skillnad på D4 och D5, som jag upplever det så känns D5 lite livligare och alertare även när man inte pressar bilen (olika mappning). Vad som är tillräckligt mycket kraft för en person kan vara rent av ångestframkallande för någon annan.
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)