Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Mccartney skrev:Ligger runt 1.1 men då kör vi 80% landsväg körning:)
I Påskhelgen körde min fru bilen för första gången, vi åkte till Rånäs slott, främst på småvägar.
Då drog den 0,83 liter milen, nytt rekord. Annars ligger den på 1,05 i "blandad" körning.
Fast först körde vi ned till centrum (1,9 km) och då drog den 3 l/mil! :shock:

På vägen hem körde jag och då landade förbrukningen på 0,92. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag får mer ro i själen om jag låter bli att titta på förbrukningssiffror och koncentrerar mig på att njuta av den underbara motorn istället :) Men så är ju min T6:a lite mer högbyggd också, vilket drar upp förbrukningen en del.
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Min färddator säger 1.07 men vid pumpen är det snarare 1.15 l/mil. Faktiskt klart mer än jag förväntat mig. Körde trimmad Saab 9-3 SC V6 tidigare och Volvon, trots att det är en 8 år nyare konstruktion, drar 2 dl mer än min gamla bil. Samma effekt och vrid. Skillnaden är att Volvon har automatlåda och Saaben var manuell.
Användarvisningsbild
av MartinS
XC90_Executive skrev:Det är en förmån att få besöka macken ofta! :wink:
:-)-)
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
XC90_Executive skrev:Plus awd och en betydligt tyngre bil! :wink:

Jag körde V60 T6 R-design Polestar i två år och njöt varje gång jag körde den 8) Det är en förmån att få besöka macken ofta! :wink:
Poäng där. Ca 140 kg tyngre samt AWD också. Det gör klart sitt till. Plus det faktum att jag använder värmaren varje dag och en sådan hade jag inte på Saaben. Så visst, det är kanske inte så märkligt.

En fråga så här lite off topic till er som kör eller har kört T6 AWD, när jag körde Saab märktes det stor skillnad (säg 10-15 hk åtminstone) mellan att åka på 95 oktan och Shells V-Power. Hur är det med Volvon (med/utan Polestar)?
Användarvisningsbild
av MartinS
Det är svårt att känna skillnad om man skulle få 15hk mer eller mindre när man är uppe i 300+hk regionen. Men jag har däremot testat förbrukningen och bilen drar absolut mindre sås om man tankar 98 oktan, så till den grad att det faktiskt lönar sig ekonomiskt. Så jag tankar alltid 98 och funderar inte så mycket på det.

/Martin
av Mccartney
Jag läste på forumet här innan jag hämtade ut bilen att den gick bäst på 98 så jag har följt ert råd:)

Körupplevesen är grym och det väger lätt upp merkostnaden som det har blivit jämfört med en tråkig D5 polestar:)
Användarvisningsbild
av swed
Grattis till mycket snygg bil, gillar verkligen utan krom runt rutorna!

Jag kör min till 95% på 98, men ska i ärlighetens namn säga att jag känner ingen skillnad.
Har dock inte mätt förbrukningen så noga...

Istället för polering och lackskydd va[…]

Verkstadsbesök idag. Det som påstå[…]

965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Borde inte spela någon roll var du tar jord […]

Fick pris på byte av batteri för total[…]