Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Jag har börjat bygga "önskebilar" inför vintern och ett ev leasingbilsbyte. :D
Lite irriterad över att man inte kan få 8-stegade lådan till en D3:a..
Användarvisningsbild
av joel80
Jo.. Men det blir så mkt mer med både gå upp i motor och sen lägga på automat.. Och då det är min firma så är det ändå "jag" som betalar och försöker ha nått slags ekonomiskt ansvar. :D
Jag "behöver" ju också summum-paketet då jag vant mig vid vissa trevliga funktioner i vår V60 nu. :D Så där går 15k till.. (Vilket är bra pris för summum.. Men ändå.. :) )
Nu är det i och för sig typ ett halvår innan jag ska beställa.. Så det kan ju bli lite ändringar. :D Säljaren trodde på en Classic 2 nån gång framåt hösten... Då med ännu lite mer lull lull.
av Linqid
joel80 skrev:Jag har börjat bygga "önskebilar" inför vintern och ett ev leasingbilsbyte. :D
Det viktigaste är väl ändå att det är en ny, bättre låda än den gamla som lämnade mycket övrigt att önska. 6 eller 8 steg spelar inte mig någon roll så länge den fungerar bra. Eller? :)
av Malmstroem
Om jag var du skulle jag räkna på det.

Skulle bli förvånad om det skiljer speciellt många kronor i "verklig" månadskostnad mellan en D3 och en D4 för en egen företagare.

Med fler steg i en automatlåda så blir det (nästan alltid) mindre skillnad mellan stegen. Det gör mindre skillnad i motorvarv och ofta mjukare växlingar. Motorn kan gå närmare sitt optimala varvtal för given belastning och tar då mindre bränsle. Ibland kan man uppfatta att fler växlar i lådan gör att den växlar "för mycket", men oftast är fler växlar bättre.
Användarvisningsbild
av joel80
Linqid skrev:
joel80 skrev:Jag har börjat bygga "önskebilar" inför vintern och ett ev leasingbilsbyte. :D
Det viktigaste är väl ändå att det är en ny, bättre låda än den gamla som lämnade mycket övrigt att önska. 6 eller 8 steg spelar inte mig någon roll så länge den fungerar bra. Eller? :)
Sant.. Jag trodde först dom av nån konstig anledning körde den gamla 6-stegade till dom mindre motorerna.
Det man är lite nyfiken på är ju om den nya 6-stegade får lika gott omdömme som den 8-stegade. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
joel80 skrev:
Linqid skrev:
Sant.. Jag trodde först dom av nån konstig anledning körde den gamla 6-stegade till dom mindre motorerna.
Det man är lite nyfiken på är ju om den nya 6-stegade får lika gott omdömme som den 8-stegade. :)
Skulle tro att Volvo har tagit till sig av kritik och levererar nu något riktigt bra!

Riktigt kul att följa Volvos utveckling som verkligen pekar uppåt.
av SurfarHy
SRDL skrev:Xc60 är mycket dyrare än när jag beställde för 7veckor sen. Diffar ca 70.000kr
Det var nog kampanjerna som gjorde skillnad för MY15? Såg att min konfig på en XC60 också blev 60-70k dyrare med MY16.
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem

Hej, Jag har fått ett problem med min V70-09[…]