Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perc
crumpets skrev:Kommer du från en bensinare? Jag tycker dieslar generellt sett känns som de har nästan omärkbar motorbroms i jämförelse. Borde ha med trotteln att göra.
Dieseln suger in luft och komprimerar den. Efter kompressionstakten fungerar den komprimerade luften som en fjäder som trycker ner kolven igen.

Lastbilar främst i USA har länge haft nåt som heter "jake brake", en separat ventil i toppen som släpper ut kompressionen vid övre dödläget. Det låter för jävligt (man omvandlar ju rörelseenergi till oljud) men är tydligen väldigt effektivt. :)

Det finns ju även bensinare utan trottel. Jag vet faktiskt inte om jag har nån på min direktinsprutade TSI men motorbromsen är i stort sett värdelös.
Användarvisningsbild
av crumpets
Bensinare utan trottel låter som nån lean burn-historia. De har mer eller mindre dött ut!
Användarvisningsbild
av andreas 80
MångaVOLVO skrev:Ang. förra talaren: Gör Eco+ någon nytta alls när man kör med aktiv farthållare? Bilen bromsar själv.
har för mig att det tillkommer en funktion för farthållaren. Kanske framförallt när man ligger på satt hastighet.
Då ökar hastigheten några km över sen släpper den av på gasen försiktigt så att hastigheten hamnar under några km. Och så fortsätter den, skulle också ge lite förbättrad ekonomi.

Någon som sett detta på sin bil?
Användarvisningsbild
av PaNi
Tänk om man kunde få konfigurera sin egen ECO+. Som det är nu innehåller den ju massa olika förändringar, och vilka man uppskattar verkar ju variera stort. Hur svårt kan det vara att lägga till en konfigurationsmeny till någonstans djupt ner i Sensus-menyerna?

Om denna fanns hade jag själv valt det mer ekonomiska växlingsschemat, slappare gaspedalsmappning och urkoppling av AC:n, men hade bockat ur frihjulet och den tidigare (7 km/h?) start/stop-funktionen. Kan man få detta på nästa årsmodell?
Användarvisningsbild
av joel80
Hehe.. PaNi, du får hoppas på en special-build från xda-developers.com. ;)
Användarvisningsbild
av crumpets
Finns bara på 8-växlade lådan såvitt jag vet.
Användarvisningsbild
av Robbi
När jag trycker på eco så kommer det upp något om reducerad klimat?
av BennyL
Nya XC90 har ett individuellt inställbart körprogram, där man väljer vilka funktioner och inställningar man vill ha!! :D

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]