- ons 18 feb 2015, 18:27
#950218
Lastbilar främst i USA har länge haft nåt som heter "jake brake", en separat ventil i toppen som släpper ut kompressionen vid övre dödläget. Det låter för jävligt (man omvandlar ju rörelseenergi till oljud) men är tydligen väldigt effektivt. :)
Det finns ju även bensinare utan trottel. Jag vet faktiskt inte om jag har nån på min direktinsprutade TSI men motorbromsen är i stort sett värdelös.
crumpets skrev:Kommer du från en bensinare? Jag tycker dieslar generellt sett känns som de har nästan omärkbar motorbroms i jämförelse. Borde ha med trotteln att göra.Dieseln suger in luft och komprimerar den. Efter kompressionstakten fungerar den komprimerade luften som en fjäder som trycker ner kolven igen.
Lastbilar främst i USA har länge haft nåt som heter "jake brake", en separat ventil i toppen som släpper ut kompressionen vid övre dödläget. Det låter för jävligt (man omvandlar ju rörelseenergi till oljud) men är tydligen väldigt effektivt. :)
Det finns ju även bensinare utan trottel. Jag vet faktiskt inte om jag har nån på min direktinsprutade TSI men motorbromsen är i stort sett värdelös.
Skoda - Tyska delar i tjeckisk låda. :)