Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Man kör inte snabbare än snittet med adaptiv farthållare!!! Utan man ligger lugnt och fint bakom. Det tycker jag är avkopplande.
Längsta avstånd vill i alla fall jag ha för att slippa stenskott :wink:
Jag kör ca 100 mil motorväg men min XC60 Black-R i veckan och jag älskar den adaptiva farthållaren!! :D

På MY15 kan man hålla inne farthållar-knappen om man vill avaktivera den adaptiva farthållaren och istället använda den som en vanlig farthållare.
Men, om man i 120km/h + ligger närmare bilen framför än vad minsta avståndet för radarn är så kanske den/de borde omvärdera sina egna reflexer.
Tror inte att många här inne (inklusive mig själv) vid det avståndet skulle hinna ens flytta foten från gas till broms om bilen framför tvärnitar av okänd anledning...
Jag skulle kryssa i den uppfällbara bärkassehållaren för 900:- !

Har det i min S80 och jag nyttjar den ofta. Mor o far har inte det i sin XC60, och med dess lite större bagage är det lätt att kassarna far omkring. Hade vart smidigt att ha en såndär uppfällbar hållare. Vi har faktiskt letat på bildelsbasen för att köpa en beg. sådan, men utan framgång :(
Håller med MartinS: Den adaptiva farthållaren är i sitt kortaste läge orimligt försiktig. Det är 2-3ggr normalt avstånd den saktar in vid. Det blir alldeles för mycket tid i vänsterfilen för att det ska vara förenligt med normal trafikrytm. På nyare modeller är problemet ganska litet dock eftersom den adaptiva delen kan stängas av. På min My11 gick det inte plus att farthållaren var relativt "trög" när det gällde att inse att hindret hade flyttat på sig. Tog säkert två sekunder (och det är lång tid) innan den insåg att vägen var fri.
Vet inte om de ev trimmat funktionerna något olika mellan årsmodeller eller om det beror på körstil men upplever inte samma problem som er på motorväg och då har jag nästan alltid högre hastighet än medelhastigheten. Jag går dock sällan ikapp upphinnande bil i högerfilen utan byter tillbaka till vänsterfil tidigare, så det kanske är främst där det skiljer.
Ni vet att ni i de lägena tillfälligt kan trycka ner gaspedalen något för att undvika att bilen bromsar just då ? Sen om man blinkar vänster vid filbytet så tillåts kortare avstånd till bilen i högerfil.
Nyare modeller har blivit bättre. Speciellt att du kan slå av den adaptiva funktionen och använda en "vanlig" farthållare är i mitt tycke väldigt bra. Det jag tycker sämst om är när radarn blir täckt och det hela slutar fungera. Det kan vara väldigt irriterande.

Jag förstår att en del kan bli irriterad på farthållaren -- dock så passar dess funktionalitet mitt körsätt väldigt bra. Om jag tycker att den är på väg att bromsa för tidigt är det bara att flytta foten till gasen och "hjälpa till lite". Det syns när den börjar fundera på att bromsa eftersom en symbol visar att den adaptiva funktionen aktiverats.

Men senare årsmodeller är det då bara att slå av den när du störs -- och slå på dem när det är mer trafik eller kökörning där jag tror att de flesta uppskattar den adaptiva farthållaren.
Adaptiva farthållarens längsta avstånd är i mitt tycke för kort. Man kör obehagligt nära den framförkörande bilen och får allt skit i vindrutan.
Ytterst lite skit träffar min bil. Luckan som blir till framförvarande bilen är så stor på längsta avståndet att folk som ligger på omkörning gärna svänger in i luckan när vägen går från 2 till 1.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Utslagsbegränsare

Tjena gott folk! En fråga bara till det goda[…]

98oktan

Instabil styrning (XC70 -16)

Som allerede nevnt: Främre länkarms buss[…]

Motorproblem