Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Strebern
simonhalmstad skrev:Provkörde idag en S80 d5 awd -15, kändes nästan som en helt ny bilmodell jämfört mot min 08. Men harman kardon låter väl bra, som tidigare high performance ungefär, dock så kan man lyssna utan problem på maxvolym i bilen utan att det låter för högt för öronen. Men dynaudios högsta läge låter mycket högre.
Det är sannolikt större högtalare i V70 och S80, så de kan spela högre med bättre tryck i basen, de känns även bättre placerade i dörren, mer luftigt
av mattisborgen73
Det låter onekligen som att det är något fel på systemet om det helt plötsligt ger bra bas för att efter ett 10-tal sekunder tappa den.

Angående diskussionen huruvida PS H/K är bättre eller sämre jämfört med tidigare system så kan jag ge er min syn. Min förra bil var en V60 T6 AWD Black-R med PS (MY12) och bilen innan en BMW 520D med Hifi Professional DSP (H/K).
Efter att ha ställt in EQ:n, stängt av Dolby PLII (vilket är ett krav för att få bra ljud) så lät det riktigt bra i BMW:n. När jag sedan fick min V60 hade jag stora förhoppningar på ljudet men de infriades ej, tyvärr. Däremot tycker jag att ljudet i PS H/K, som jag har nu i min XC60 MY15, liknar det jag hade i BMW:n men med skillnaden att det inte går att spela lika högt, dock tillräckligt högt för mina känsliga öron.
Radio och streaming via BT (även Spotify med 320kbps) låter inte lika bra som en iPod eller USB-minne anslutet till USB-porten. Ju bättre ljudanläggning desto större krav på mediets kvalitet. Bra ljud får jag med iPod:en och Apple Lossless eller med en bra mastrad CD-skiva, vilket torde vara bäst.

/Mathias
Användarvisningsbild
av Strebern
Nu har jag "hittat" problemet.

När bilen är kall, och har stått över natten, så är det faktiskt rätt bra ljud, men efter att man åkt en bit så låter det som att man tappar definition och fylligheten, den slås helt enkelt av.
Om jag då stänger av stereon i nån minut, och sen slår på den igen, så är fylligheten tillbaka en stund, för att senare försvinna.

Jag kan hålla på såhär ett tag, men till sist går det inte få tillbaka fylligheten, utan stereon är konstant utan definition och fyllighet.

Den klipper ljudet på ett sånt sätt så det känns som att det är nån programvara som ställer om ljudet, snarare än att det är någon komponent som blir varm och slutar fungera.

Men jag ska försöka filma detta fenomen och sedan åka till direktservice och visa dem fenomenet och se vad de har att säga, ska även lyssna på återförsäljarens stereo och se om det är samma fenomen.
Användarvisningsbild
av Strebern
En liten uppdatering för de intresserade (har inte varit på verkstan ännu):

Pratade med en utvecklare på ett företag jag inte tänker namnge, hen är med och utvecklar volvos nya infotainmentsystem, när hen hörde om mitt problem frågade hen om det var när det var kallt ute, och sade att det var ett känt fel på slutsteget till Premium Sound som märktes när det är kallt (vinter), det är trasigt helt enkelt.

Kan även tillägga att de senaste veckorna när det varit varmt väder så har stereon fungerat 100%-igt....

Så jag tänkte åka till volvo och påpeka detta för dem och be om ett nytt slutsteg.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det kanske även gäller Dynaudio för jag har tyckt den fungerat bättre när det är varmt ute, bara att vänta på värmen då så kanske den börja fungera bättre igen.
Användarvisningsbild
av MartinS
Strebern skrev: Pratade med en utvecklare på ett företag jag inte tänker namnge, hen är med och utvecklar volvos nya infotainmentsystem, när hen hörde om mitt problem frågade hen om det var när det var kallt ute, och sade att det var ett känt fel på slutsteget till Premium Sound som märktes när det är kallt (vinter), det är trasigt helt enkelt.

Vad är det för en höna du pratar om? ;-)
Användarvisningsbild
av Strebern
MartinS skrev:
Strebern skrev: Pratade med en utvecklare på ett företag jag inte tänker namnge, hen är med och utvecklar volvos nya infotainmentsystem, när hen hörde om mitt problem frågade hen om det var när det var kallt ute, och sade att det var ett känt fel på slutsteget till Premium Sound som märktes när det är kallt (vinter), det är trasigt helt enkelt.

Vad är det för en höna du pratar om? ;-)
Ja säg det... 8)
av Droopy
Låter ju helt otroligt att Volvo inte skulle känna till problemet då en av utvecklarna till Infotainment kände till problemet mycket väl................................................ska kolla upp det efter påsken, för det måste finnas på pränt någonstans isf.

Bara det att du inet vill namnge personen låter ju sisådär, jaja, återkommer i ärendet.

Mitsubishi Electric var det väl som skulle ta fram nästa generation av infotaiment system, om de inet bytt igen
Användarvisningsbild
av Strebern
Var inne på verkstan idag, och jag fick se "servicebulletinerna" för stereon i min bil på deras dator, och just mitt specifika fel (att det låter som om det fattas bashögtalare när det är kallt) fanns inte med.

Dock fanns en bulletin angående ca 1 minuts fördröjning på tillslag steget vid kall väderlek, detta är dock inte mitt fel, det är tvärtom, att steget slår av bastonerna efter någon minut eller direkt om det är riktigt kallt.
Det verkar som att min kontakt blandar ihop mitt fel med felet om 1 minuts fördröjning, då mitt symptom inte fanns som servicebulletin

Verkstaden kunde INTE hjälpa mig om det inte gick att återskapa felet på verkstan, vilket nu verkar svårt då stereon funkat utan problem i 2 veckor ca. Så vi sade det att jag skulle återkomma till hösten om problemet dök upp igen.
Lite surt med ett problem som ingen vill engagera sig i, men vi får se till hösten...
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]