Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Ljudnivån är en av S/V60 seriens största nackdelar, en V70 är avsevärt tystare. V70 ÄR mer premium. Det "enda" som är bättre med S/V60 är chassiet.
Användarvisningsbild
av volvobrasse
MartinS skrev:Ljudnivån är en av S/V60 seriens största nackdelar, en V70 är avsevärt tystare. V70 ÄR mer premium. Det "enda" som är bättre med S/V60 är chassiet.
Oj! Vet inte om jag kommer från en annan planet, men tycker precis tvärtom:) Jag hade en V70 tidigare och bytte till V60:n. Jag upplever ljudnivån (i sin helhet) i bilen som mycket mycket tystare än i V70:n. Allt rullar på mycket mjukare. V70:n känns som ett skruvstäd i järn som rullar omkring.

Men smaken är som baken. Finns dom som menar att robust är "riktiga grejor", och då spelar det liksom ingen roll om bilen ser ut som bara fan. Det är alltså en smaksak vad man som person upplever som premium och "bra".
Användarvisningsbild
av Strebern
volvobrasse skrev:
MartinS skrev:Ljudnivån är en av S/V60 seriens största nackdelar, en V70 är avsevärt tystare. V70 ÄR mer premium. Det "enda" som är bättre med S/V60 är chassiet.
Oj! Vet inte om jag kommer från en annan planet, men tycker precis tvärtom:) Jag hade en V70 tidigare och bytte till V60:n. Jag upplever ljudnivån (i sin helhet) i bilen som mycket mycket tystare än i V70:n. Allt rullar på mycket mjukare. V70:n känns som ett skruvstäd i järn som rullar omkring.

Men smaken är som baken. Finns dom som menar att robust är "riktiga grejor", och då spelar det liksom ingen roll om bilen ser ut som bara fan. Det är alltså en smaksak vad man som person upplever som premium och "bra".
Har kört både nya V70 och V60, och V70:n upplevs tystare.
Man kan på V60 få tonade rutor ELLER laminerade (ljuddämpande) rutor, inte både och tyvärr...
Användarvisningsbild
av MartinS
volvobrasse skrev:Oj! Vet inte om jag kommer från en annan planet, men tycker precis tvärtom:) Jag hade en V70 tidigare och bytte till V60:n. Jag upplever ljudnivån (i sin helhet) i bilen som mycket mycket tystare än i V70:n. Allt rullar på mycket mjukare. V70:n känns som ett skruvstäd i järn som rullar omkring.
Åker du en "gammal" bil med gamla däck och byter in den mot en ny, med sprillans däck så kommer du uppleva den nya som otroligt tyst i jämförelse. Den skillnaden mellan begagnad och ny bil är långt större än skillnaden mellan olika modeller.
av Lövet
Har haft 2st V60 nu och 1 V70. Ingen med laminerade rutor. Med samma däcksuppsättning 225/50-17 på V70 och 235/45-17 på V60 är det verkligen inga stora skillnader. Inte i närheten tillräckligt stor för att välja V70...
Användarvisningsbild
av volvobrasse
I mitt fall skulle jag hurusom helt aldrig lägga ut pengar på en V70 även fast V70:n vore 100% ljudlös rent vetenskapligt samt att man i ett laboratorium lyckats ljudisolera hela bilen i en kuvös, så länge inte bilen används för rationella saker som att lasta 10 st taxar och 4 säckar pellets.
Användarvisningsbild
av Strebern
Mccartney skrev:Lutar åt att det blir en Volvo V60 T6awd Black-R, ska åka till ÅF imorgon och se vad det kommer att kosta:)
Om inte alla låsta designpaket på black r faller 100% i smaken så kan jag tipsa om att kolla på priset på en V60 T6 VEA, den kostar ca 390 000:- som standard men då ingår summumpaketet. Provkör!

Annars finns ju Polestarversionen om man vill gå all the way, dock börjar det på runt 650´om jag inte misstar mig, kan vara över budget för en V60...
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
V60 är den nuvarande volvo jag tycker sämst om! Även om det egentligen inte är något fel på den att köra;)

V60 är trång och uruselt bagage kanske sämt bagage i klassen, och då tycker jag att man kan lika gärna satsa köpa en S60 istället, enligt mig mycket snyggare än V60 och lastar ändå nästan lika mycket! :) Det märks av att V60 är en billigare byggd bil i materialval men det är väl inte så konstigt då den är betydligt billigare än en V70. Tycker dessutom att V60 är en av de volvobilar som har ett tveksamt andrahandsvärde. Många här kanske refererar till en gammal V70 (08-09) men fjädringen på V70 har blivit lite bättre med åren och utrustar man den med sportchassi och 19" så är det ju klart att den blir mycket rolig att köra! Om än inte lika skarp i kurvor som 60-serien, men det gäller ju andra märken också en 3- serie är ju mer körglad än en 5- serie :)
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]