Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev: P = τ * ω. Effekten är proportionerlig mot vridmoment multiplicerat med varvtalet. Vridmomentet är ofta relativt konstant över varvtalet, så det är varvtalet som ger effekten. Fördubblar du antalet användbara växlar så ökar du den tillgängliga effekten med 50% (givet konstant vridmoment och linjär acceleration, vilket är en rätt grov förenkling -- men det duger som räkneexempel.).

Mer tillgänglig effekt märks på accelerationstiderna. :wink:
Hur kommer det sig då att man får samma accelerationstider för VEA motor med 8-steg automat och 6-steg manuell (XC60 D4 FWD), om det nu är de två extra växlarna som är hela hemligheten? Kanske för att man måste göra två växlingar till 100 med 8-petade automaten istället för en med den manuella? Växlingar stjäl också tid, de är inte bara av godo.
Om man drar det ytterligare skulle det väl antagligen inte vara en fördel att ha 20 växlar, trots att man då kan ligga på maxeffektpuckeln hela tiden, för växlingarna skulle sänka effekten och ta tid. Mer växlar behöver inte per automatik betyda bättre prestanda, det finns en gyllene medelväg.

Jag är tämligen övertygad om att det är många faktorer som påverkar accelerationstiderna med den nya motor/låda kombinationen. Det kan också finnas en viss politik/marknadsföring i att påvisa visa typer av siffror, siffror som kanske inte alltid är helt sanningsenliga. Om jag inte mins fel har väl inte motorpressen imponerats av varken prestanda eller bränsleförbrukning när det gjort jämförelsetester? Däremot har de väl alla uppskattat den nya lådan, vilket ju faktiskt är vad detta handlar om.

/Martin
av Malmstroem
Som sagt var -- mitt räkneexempel var grovt förenklat, och jag borde nog skrivit "upp mot 50%" istället.

I verkligheten så tar växlingarna tid, och du har en transmissionsförlust som ofta blir högre ju fler kuggingrepp du har.

Så du har rätt -- det gäller att hitta den gyllene medelvägen. Dock så är det utan tvivel så att utvecklingen går mot fler växlar. Det är främst för att minska bränsleförbrukningen, med det brukar också medföra snabbare acceleration.

Nuförtiden har automatlådor ofta snabbare acceleration än manuella. För i tiden var så aldrig fallet. Allt beror inte på att automatlådorna har fler växlar, men det är en stor del.
av Turningman
Har precis fått reda på att min beställda V70 D5 AWD 2015, har blivit ändrad till V70 D4 AWD 2016.
Blev lite sur därför att jag vill ha den sista D5:an, men jag fick priset ned justerat och en mängd utrustning på köpet, då man nu börjar med Classic serien för V70.

Nu till kärnan, jag blev mycket förvånad när jag såg att de hade ändrat miljöklassningen för denna 5-cyl 2400 ccm motor, som verkar vara en Euro-6 variant på den gamla D5 motorn. När jag jämför specarna, så står det klar och tydligt Euro-5 på ursprungsbeställningen av D5 (215Hk/440N) och Euro-6 på den uppdaterade D4 (181Hk/420N).

Personligen tycker jag det är en mycket tråkig väg som Volvo väljer med sina enhetsmotorer, man kommer att lämna fältet vid öppet för bla. BMW, för de som värdesätter karaktär och körglädje. Det hade varit mycket trevligare om man hade valt att enhetsklassa de ingående komponenterna istället samt borrning och slaglängd, då kunde man haft olika motor block med avseende på cylinder antal men de samma ingående komponenterna. Då hade man även fått ordning på beteckningarna D/T 3 = 3 cyl, D/T 4 = 4 cyl osv. Jag förstår hur Volvo tänker, för kanske 70-80% av kunderna, så är bilen ett transportmedel och skall vara tråkig, men för några % av oss, så vill vi även ha karaktär. Den 5-cyl radmotorns vibrationer påminner rätt mycket om en V8:as dito och det är nog därför vi har sådan kärlek till denna konstruktion, en 4-cylindrig motor kommer först till liv efter 8000 rpm och då är det inte behagligt längre, såvida det inte står ett japanskt 2-hjulings märke på den.

För min egen del, så planerar jag att ha kvar denna bil tills vi får riktiga elbilar.
Skall man ändå ta död på allt vad sköna vibrationer och karaktär är, så vore eldrift ända vettiga lösningen.
Hybrid är en fluga, det blir bara dyrt med dubbelt av allt, ta rygg på Tesla !!
av 122Sport
21hkr skiljer det mellan en S60 AWD Black R och en S60P*, trots det så kapar sistnämnda sprinten nära på en sekund mindre från 0-100km/t med "lika" låda, iaf hårdvarumässigt. Har kört dubbelkopplingslådor i olika bilar men är ändå riktigt nöjd med funktionen.
Bränsleförbrukningen bryr jag mig inte så mkt ang denna låda då det faller på sin sin egen orimlighet att åka snålt och gasa mkt ;)
av Linqid
Turningman skrev:Personligen tycker jag det är en mycket tråkig väg som Volvo väljer med sina enhetsmotorer, man kommer att lämna fältet vid öppet för bla. BMW...
BMW gör ju nästan samma sak. Bortsett 6/7-serien är det ju fyrcylindrigt hela vägen upp till 30d/35i. BMW:s fyrcylindriga motorer tycker inte jag är särskilt mycket att hurra för. 28i som ju är rätt vass på pappret saknar ju all form av karaktär.
av para
Turningman skrev:Har precis fått reda på att min beställda V70 D5 AWD 2015, har blivit ändrad till V70 D4 AWD 2016.
Blev lite sur därför att jag vill ha den sista D5:an, men jag fick priset ned justerat och en mängd utrustning på köpet, då man nu börjar med Classic serien för V70.

Nu till kärnan, jag blev mycket förvånad när jag såg att de hade ändrat miljöklassningen för denna 5-cyl 2400 ccm motor, som verkar vara en Euro-6 variant på den gamla D5 motorn. När jag jämför specarna, så står det klar och tydligt Euro-5 på ursprungsbeställningen av D5 (215Hk/440N) och Euro-6 på den uppdaterade D4 (181Hk/420N).
Jag förstår inte varför Volvo plockat bort D5 AWD på V70 när den finns kvar på XC70.
XC70 D5 AWD är en Eu6, så även XC70 D4 AWD
av 122Sport
Turningman skrev:Har precis fått reda på att min beställda V70 D5 AWD 2015, har blivit ändrad till V70 D4 AWD 2016.
Skulle häva köpet direkt! Det är ju lååångt ifrån vad du beställt!
Ungefär som att välja att köpa en fin filé och sen få en trottoarstuvad bäver! :???:
av SurfarHy
122Sport skrev:
Skulle häva köpet direkt! Det är ju lååångt ifrån vad du beställt!
Ungefär som att välja att köpa en fin filé och sen få en trottoarstuvad bäver! :???:
Hehe, nja riktigt så illa att häva köpet var väl ta i?
Motormässigt så skiljer det lite i acc 0-100 mellan D5 och D4 (AWD). Om nu TS blir kompenserad med lägre pris och lite extra lull lull så låter det väl inte helt fel i mina öron.

Vill man fortfarande uppnå samma tid 0-100 så kan man ju köra Polestaruppgradering på motorn så vips har du identisk prestanda till lägre pris och lite extra på köpet?
av Turningman
Jag försökte faktisk häva köpet !
Jag ansåg att Volvo ej kunde ändra specen utan att jag fick möjligheten att dra mig ur.
Men tydligen, så hade man något i det finstilta, som gör att man kan göra så här, dra sig ur.

Hur som helst, så kommer jag ändå aldrig att köpa en VEA motor.
Och jag vill helst inte byta märke, då jag har bra rabatter vid service mm.
Jag anser att vi kan köpa riktiga elbilar från Volvo om ca 10 år.
Tyvärr ligger vårat märke lite efter just för stunden, då man liksom många andra märken tror på hybrid teknik.

Jag anser att Volvo gör ett jätte misstag som ej lyssnar på sina kunder.
Om kunderna vill ha justa motorer, så borde de få det.
Om man vill ha tråkiga fyra cylinders motorer, så kan man köpa Kia, Hyundai, Toyota, mm.
Det finns hur många att välja på som helst.
Användarvisningsbild
av EjS
Intressant synpunkt om hybrid och 4-cyl motoren Turningman. Och hållar med!

Nu känner jag inte lågstiftningen i detalj men Tilverkarne måste måste ju reducerar co2 på något sätt. Det är väl därför att också BMW lancerar 1 och 2 serien så de får små bilar så de fortfarende kan sälja v8 til de välbärgade. Volvo har ett problem när de bara säljar stora bilar.

Hur som - så är hybrid ett sätt att få prestanda utan att få upp förbrukning i den teoretiska och fullständiga orealistiska eu cykeln. Miljötänkande: dra åt helvete - det är pop - inget annant. Om ledningen på Volvo var miljömedvetna - jobbade de nog i Greenpeace eller på Vestas.

Om hybrid hållar när man pratar prestanda vet jag inte men teknologisk är nog motorn död. El kommer att bli energiformen att satsa på men batteriteknologin är ett problem likaså laddningen - så jag tror vi får se en annan energibärare, ett dåligt eksempel är hydrogen med fuel cells i bilen.
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]

På mitt jobb har vi ett tiotal Mercedes Sp[…]