- tor 08 jan 2015, 09:53
Om man drar det ytterligare skulle det väl antagligen inte vara en fördel att ha 20 växlar, trots att man då kan ligga på maxeffektpuckeln hela tiden, för växlingarna skulle sänka effekten och ta tid. Mer växlar behöver inte per automatik betyda bättre prestanda, det finns en gyllene medelväg.
Jag är tämligen övertygad om att det är många faktorer som påverkar accelerationstiderna med den nya motor/låda kombinationen. Det kan också finnas en viss politik/marknadsföring i att påvisa visa typer av siffror, siffror som kanske inte alltid är helt sanningsenliga. Om jag inte mins fel har väl inte motorpressen imponerats av varken prestanda eller bränsleförbrukning när det gjort jämförelsetester? Däremot har de väl alla uppskattat den nya lådan, vilket ju faktiskt är vad detta handlar om.
/Martin
Malmstroem skrev: P = τ * ω. Effekten är proportionerlig mot vridmoment multiplicerat med varvtalet. Vridmomentet är ofta relativt konstant över varvtalet, så det är varvtalet som ger effekten. Fördubblar du antalet användbara växlar så ökar du den tillgängliga effekten med 50% (givet konstant vridmoment och linjär acceleration, vilket är en rätt grov förenkling -- men det duger som räkneexempel.).Hur kommer det sig då att man får samma accelerationstider för VEA motor med 8-steg automat och 6-steg manuell (XC60 D4 FWD), om det nu är de två extra växlarna som är hela hemligheten? Kanske för att man måste göra två växlingar till 100 med 8-petade automaten istället för en med den manuella? Växlingar stjäl också tid, de är inte bara av godo.
Mer tillgänglig effekt märks på accelerationstiderna.
Om man drar det ytterligare skulle det väl antagligen inte vara en fördel att ha 20 växlar, trots att man då kan ligga på maxeffektpuckeln hela tiden, för växlingarna skulle sänka effekten och ta tid. Mer växlar behöver inte per automatik betyda bättre prestanda, det finns en gyllene medelväg.
Jag är tämligen övertygad om att det är många faktorer som påverkar accelerationstiderna med den nya motor/låda kombinationen. Det kan också finnas en viss politik/marknadsföring i att påvisa visa typer av siffror, siffror som kanske inte alltid är helt sanningsenliga. Om jag inte mins fel har väl inte motorpressen imponerats av varken prestanda eller bränsleförbrukning när det gjort jämförelsetester? Däremot har de väl alla uppskattat den nya lådan, vilket ju faktiskt är vad detta handlar om.
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic