- tor 08 jan 2015, 23:36
122Sport skrev:Det sitter faktiskt en liten stänkläpp som sticker ut ca: 5mm utanför skärmkanten och något nedåt på vissa 15 modeller har jag sett!
Läste ikväll monteringsanvisningen ang "riktiga" stänkskydd fram och det fanns två varianter varav den ena beskrivningen visade att man skulle skära bort det befintliga med en vass kniv för att få dit dom nya.
Så försäljaren var nog inte helt ute och cyklade även om dom inte räknas in som "riktiga" stänkskydd.
Men något skyddar dom ju iaf...
När jag monterade mina stänkskydd så tog jag bort det lilla stänkskyddet som satt vid framhjulet. Enkelt när dom tre torxskruvarna var borta. Det ska vara torx märkt T25. Ska montera tillbaka dom när sommardäcken åker på.
Hos min Volvohandlare var priset 470 kronor/par. Totalt 940 kronor. Jag tycker bilen ser lite mer tuff ut med dom bakre stänkskydden. Dom fram märks nästan inte alls. Tycker att det verkar som om bakrutan inte blir lika nerstänkt när man kör på våt väg. Sidorna verkar också bli mindre nerstänkta. Men någon dramatisk skillnad är det inte gällande hur skitig bilen blir. Men trösklarna blir garanterat mindre blästrade. Jag ska göra som flera här på forumet gör. Av med stänkskydden när sommardäcken åker på. På med dom när vinterdäcken monteras.
Kör nu: Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart. (Helelbil 66,5 kWh batteri).
Sålda VOLVO: XC 60 T5 Aut Classic Summum -17, Amazon -68, 142 GL -72, 142 DL -73, 245 GL -82, 745 GL -90, 945 SE -97, V60 T3 -12
Sålda övriga: Runt 30 olika bilar.
Solceller 12,6 kWp Batteri 15kWh