Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mccartney
Verkmästarn skrev:
SvenB skrev:Ja eftersom du jämför D2 med T6 förstår jag din uppfattning :D
Jo, den jämförelsen är ju lite skev. :D
Fast jag tänkte väl mer jämfört med övriga dieselmotorer i Volvos portfolio. Är anställd inom volvohandeln så jag har provkört en massa olika. Är personligen allergisk mot motorer som har seg spool up, vilket jag anser att D2 lider mycket utav. Nya VEA däremot är raka motsatsen. :-)-)
Kan dock hålla med om att D2 funkar helt okej när man väl marschar, men vägen dit är enligt mitt tycke en pina.
Hur ligger din T6a till i förbrukning?:)
Användarvisningsbild
av Verkmästarn
Mccartney skrev:
Verkmästarn skrev:
SvenB skrev:Ja eftersom du jämför D2 med T6 förstår jag din uppfattning :D
Jo, den jämförelsen är ju lite skev. :D
Fast jag tänkte väl mer jämfört med övriga dieselmotorer i Volvos portfolio. Är anställd inom volvohandeln så jag har provkört en massa olika. Är personligen allergisk mot motorer som har seg spool up, vilket jag anser att D2 lider mycket utav. Nya VEA däremot är raka motsatsen. :-)-)
Kan dock hålla med om att D2 funkar helt okej när man väl marschar, men vägen dit är enligt mitt tycke en pina.
Hur ligger din T6a till i förbrukning?:)
Kan meddela att jag bidrar till stadskassan... 1,15 l/mil vid senaste tankning och då har jag ändå inte busat något direkt. Småkörning till affären typ är tydligen groteskt kostsamt. Saaben jag hade med V6 motor och samma effekt drog 1-2 dl mindre vid samma körstil. Manuell låda dock.
Får hoppas det ser betydligt bättre ut till den varma årstiden. Fast å andra sidan visste jag att den inte var någon spargris. :D
Det kostar att ha roligt.
av Leafs
Min nästa bil blir sannolikt en V60, jag är väldigt imponerad av T3 och T4 och var initialt på jakt efter en sådan. Men eftersom den perversa dieselhysterin de senaste åren har sett till att 90% av utbudet av 2-3 år gamla bilar är diesel, så är det inte lätt att finna fina exemplar.

Satte mig därför i en D2(eller om man vill kalla den DrivE) MY 2012 idag för en provkörning. Jag hade naturligtvis lite förutfattade meningar redan innan. Jag blev positivt överraskad. Undermedvetet jämförde jag den med min nuvarande dieselbrännare, en Honda Accord 2.2 iDTEC med på papperet 350 NM. (Förmodligen klart mer i verkligheten enligt några oberoende motortester...) Självklart är D2:an klart slöare än Accorden, men skillnaden upplevs inte så stor som jag först trodde. D2:an har ett smalare varvtalsintervall där den drar bra, men eftersom den har en fenomenalt fin manuell låda så gör det inte så mkt om man tvingas växla några gånger extra för att träffa rätt motorvarv. Omkörningar från 110 km/h och uppåt på sexans växel är inte alls så sega som man tror, däremot blir det lite värre med omkörningar från, låt säga, 90 km/h om man försöker dra från sexans växel. Där krävs nedväxling. Men jag tycker utväxlingarna är ganska väl valda och D2 är inte alls hopplös i motorvägsfart.

Undertecknad med familj (sambo och ett barn) drar aldrig husvagn, och släpvagn kanske en gång var 5:e år, så det blir inte en faktor, och tamigtusan börjar D2:an segla upp som ett alternativ. Som sagt; den är totalt underlägsen ett lokomotiv som Accord 2.2 iDTEC men om man då börjar räkna kronor och ören.....

D2 av denna årsmodell är skattefri cirka 2 år till och sedan väldigt låg. Sparar rätt så många kronor jämfört med en D4 t.ex.
Förbrukningen är om man ska tro andra, väldigt låg, och garanterat 2 dl per mil lägre än min nuvarande bil....
Skillnaden i inköpspris jämfört med t.ex. D4, som i mina ögon oftast är rejält överprissatta, är substantiell.

Positivt överraskad av D2, men lite jobbigt att dra på sig extra grubblerier. Jag var ju fram till idag så säker på att jag skulle söka rätt på en T3 eller T4.... 8)
av Lövet
Har du kört någon T3 eller T4? Bäst är att provköra båda alternativen. Tycker D2 gör att bilen känns 300kg tyngre, även om den förstås funkar bra för vardagsbruk.
av Leafs
Lövet skrev:Har du kört någon T3 eller T4? Bäst är att provköra båda alternativen. Tycker D2 gör att bilen känns 300kg tyngre, även om den förstås funkar bra för vardagsbruk.
Har kört både T3 och T4. De känns, med min körstil, i stort sett identiska. På låg- och mellanvarv känner jag nästan ingen skillnad.

Jo D2 är ju inte lika rapp, men jag trodde den skulle vara slöare än vad den är. Tristare än T3/T4 men som sagt; börjar man räkna kronor och ören så....
av Lövet
Leafs skrev:
Lövet skrev:Har du kört någon T3 eller T4? Bäst är att provköra båda alternativen. Tycker D2 gör att bilen känns 300kg tyngre, även om den förstås funkar bra för vardagsbruk.
Har kört både T3 och T4. De känns, med min körstil, i stort sett identiska. På låg- och mellanvarv känner jag nästan ingen skillnad.
Det är inte så konstigt. De ÄR programmerat identiska upp till 4500 rpm. Har samma maximala vridmoment. Det är bara motorstyrningen på toppvarv som skiljer.
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
Det är väl marginellt i besparing med D2 3.60kr per mil (2dl) då
totala milkostnaden ligger på 45-50 kr. T.ex. ligger en V60 VEA D4 Aut på 48kr milen enligt Teknikens Världs eminenta tester.
Ha en bra dag.
av Leafs
MångaVOLVO skrev:Det är väl marginellt i besparing med D2 3.60kr per mil (2dl) då
totala milkostnaden ligger på 45-50 kr. T.ex. ligger en V60 VEA D4 Aut på 48kr milen enligt Teknikens Världs eminenta tester.
Ha en bra dag.
Mjo, men då är ju inköpspriset ett annat.....Det skiljer väl typ 100k mellan en MY2012 D2 och en VEA D4.
Jag siktar in mig på MY2012 och där skiljer det en hel del i skatt mellan D2 och D4, och den D4:an har jag hört ska vara ganska törstig. Dessutom kanske 40k i inköpspris.
Användarvisningsbild
av joel80
MångaVOLVO skrev:Det är väl marginellt i besparing med D2 3.60kr per mil (2dl) då
Ha en bra dag.

Det är ju räknat på en ny bil med den största delen som värdeminskning..
Köper man en begagnad blir det ju genast mindre... sen är jag lite skeptisk till den milkostnaden.

Min V70 D3a MY13 köptes för ca 320k. Jag har kört 6490 mil, Lagt 57054kr på bränsle (8,79kr/mil i bränsle)

Precis behövt köpa 2st nya sommardäck för 3000kr då två sommardäck slitits ojämnt. (0,46kr/mil
Serviceavtal för 333kr/månaden (267kr ex moms), totalt nu i 26mån = 8658kr (1,33kr/mil)
Ingen skatt har jag behövt betala nu första åren.. men den kommer var på ca 12-1300kr, så vi lägger till 0,40kr/mil
Lagt ut ca 13000kr under de två åren för lackskydd, polering och sånt. (2kr/mil)

Värdeminskningen fram till idag är svår att räkna på, men liknande bilar (som inte säkert är lika väl bevarade som min) går för 220-240k hos bilhandlaren. Men räknar vi lågt och säger att jag skulle få 190k blir det 130 000kr i värdeminskning, vilket ger ca 20kr/mil.

Räknar in ytterligare 14000kr för diverse utlägg jag inte tänkt på. (4kr/mil)
Lagat några stenskott för några hundringar... tvättat i tvätthallar och sånt några gånger per kvartal. Köpt avfettning och shampo... Köpt r-designdetaljer, led-lampor, vinge.. som i viss mån gör bilen mer attraktiv när den ska säljas, men där jag inte får tillbaka pengarna.

Räknar ihop det och får min milkostnad till 36,98kr.

Jag kan ha missat kostnader.. men har svårt att se att jag kan ha missat kostnader för 11kr/mil... d.v.s nästan 72000kr.
Så mycket har jag väl ändå inte räknat fel?
Styrströms kortslutning

V70 momentum 2.5FT 2009. Ja jag klantade mig, dro[…]

960 -97 skramlande ljud

Det sitter en värmeplåt under bakre del[…]

Motorproblem

Får bli en tur till Volvo

Tack för detta. Kollar i morron. :-)