Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SurfarHy
Lite mer info gällande utväxlingar.
Verkar som D5 awd MY16 har fått behålla utväxling från MY15 3.750 men inte D4 awd. Man kan undra av vilken anledning när officiella förbrukningssiffror är lika för D4 och D5 MY16.
av tcat1000
D5 eller D4 är ju identiska bilar..bara mjukvara som skiljer. De vibrerar. Har dessutom sport edition...vibrerar..
Volvo har fått sig ett sorgebarn med fyrhjulsdriften i XC-chassit. 800tusen åt fanders för min del...hade jag lagt på en hundring till hade jag haft en tysk kvalitetsbil och inga vibrationer.
Nordiska bil har i a f skrivit en rapport grundat på min förra MY12 och på denna nya bil och de referensbilar som de kört som de faktiskt erkänt att det finns vibrationer i beträffande ett visst hastighetsintervall.

Den stora frågan är om det är rätt att kunden skall få en vara som man inte förväntat sig och är behäftad med ett dolt fel redan från början.

Grymt besviken.
av SurfarHy
Lösningen finns ju ändå ganska "lätt" till hands. Volvo får ändra på utväxlingen så motorn slipper dra med så hög belastning på växlarna. Det betyder så klart högre förbrukning på EU-cykeln. Men troligtvis mindre diff mot verklig förbrukning och en fan så gladare o nöjdare kund. Betalar lätt en tusenlapp eller två extra i trafikskatt och bränsle. Bara drivlinan känns gedigen.
Rent mekaniskt så lever ju inte bussningar o andra komponenter jättebra av för höga vibrationsnivåer.
Användarvisningsbild
av Momentum
Tror inte växlingspunkterna i växellådan spelar någon roll, snarare att det blir en egensvängning i alla roterande delar
Då man har "otur" så sammanfaller alla roterande delars "obalans" och man känner av "vibrationer"
Upplever det där lite nu och då i min D5 AWD MY11, blev mindre förekommande då jag satte på nya sommardäck

Observera att alla AWD har en lägre slutväxel än motsvarande FWD bil
Ganska så stor skillnad

Volvo kallar detta en "egenskap" och betraktar det inte som ett fel
av tcat1000
Tragiskt.

Om det är fler än jag så borde vi göra ett upprop och skicka namninsamlingen till Volvo och ARN.

Vore kul att se om det skulle kunna komma upp på "goodwill-listan" att fixa för att behålla kunder och nybilsförsäljningen.

Någon som har ideér ?
av SurfarHy
Momentum, intressant teori. Det borde ju bekräftas om det är så att vibrationerna alltid uppstår på ett givet varvtalsintervall? Antagligen inte så enkelt eftersom olika växlar kommer påverka egenfrekvenser? Men det är en teori iaf...
Hur loggar man varvtal och vibrationsnivåer enklast utan att bygga om bilen till ett testlabb?
av tcat1000
Nordiska bil har fastställt att det inte är varvtalsberoende avseende motorvarv ....dock kan det varar varvtalsberoende avseende HELA drivlinan inklusive bussningar och Haldex.
Hej, ny här och väcker liv i denna tråd igen.
tcat1000, hur har det gått?

Jag har nyligen i feb-16 hämtat ut en ny tjänstebil, en XC70 D4 AWD Classic Summum och är grymt nöjd....förutom att det "fin-vibrerar" hela tiden. Känns efter ca 3 mil som små stickningar i hela kroppen. Det känns i allt tycker jag, ratt, pedaler, stol, inredning. Tycker inte jag upplevde detta alls i de bilar jag provkörde, och känner mig riktigt besviken på detta då jag nu bytt till Volvo för komfort. Visst, jag vet att den gamla 5-cylindriga motorn ger mer vibrationer, men när folk på Volvo (sälj) kallar detta för sin mest komfortabla bil så ska man ju inte känna vibrationer och stickningar efter bara 3 mil?!

Jag har för någon vecka sen bytt från orginal vinterhjul dubb 16" till orginal sommarhjul 18" och det hela blev något bättre men finns fortfarande kvar. Jag har dialog igång med min säljare men har än så länge inte fått så bra respons. När man läser här så tappar man ju hoppet och det känns som att jag kommer få leva med detta i 3 år.

Kommentarer mottages tacksamt.
Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]

Tysta sommardäck V90

Ifall det är resonansljudet som stör dig[…]

Hi Volvo fan :-) I`m new hear so its my first thr[…]

Valmöjligheter kommer finnas i decennier fram[…]