Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

swed skrev:Jag personligen tycker också det är snyggt med låga/sänkta bilar.

Men det är inte värt komfortförsämringen tycker jag,
då det alltid är en hårdare sättning i "sportchassi".

En del (rätt många) verkar gilla när det är hårt, tycker det är sportigt,
men jag tycker inte om det.

Jag som har ställbart chassi kör till 95% på comfortläget,
trycker bara om till hårdare om det börjar gå riktigt fort.

Måste jag välja ett läge att ha för jämnan skulle jag alla dagar i veckan ta comfort.

Lika personligen tycker jag att man med fördel kan sätta på lite större hjul på en V60,
då det fyller ut dom stora hjulhuset bättre (vilket gör det synliga behovet av en sänkning mindre).
3-4% större rullomkrets ser bra ut utan att se konstigt ut eller så hastighetsmätaren visar för lite.

Bosse
Intrsssant svar, tack! Jag har ju 18" hjul på sommaren på denna som är en Ocean Race (den som är beställd), så det gör väl lite. Men när jag tittar på bilder tycker jag V60:n som standard ser rätt låg ut ändå utan sportkaross. Sedan ser jag ingen jätteskillnad med standard och sportchassi. Alltså det skiljer 1,5 cm :)
Personligen uppskattar jag sportchassi mer är standard. Dels för att bilen blir snyggare med den lilla sänkningen det medför, spex ihop med 18-19" hjul. Dessutom gillar jag hur den är på vägen, tycker den har riktigt bra väghållning utan att för den delen bli föööör stötig. Tycker iofs att även en V60 med standard chassi går bra på vägen men med ett sportchassi blir det ännu bättre.
Rätta mig om jag har fel men leveras inte V60 med ett hårdare chassie i Sverige än ex. Ryssland som standard?
För jag upplevde min standardbeställda V60 som bra stötig på det svenska vägnätet med 17" ,men det beror väl oftast på att vägnätet blir sämre och sämre. Däremot var väghållningen på den bilen förmodligen det bästa jag upplevt inklusive min gamla BMW E46 då det var en viktig faktor för mig med 18 rondeller på vägen till jobbet.
Om sportpaketet handlar om 15mm. mindre markfrigång så ur ett estetiskt perspektiv är det säkert skilnad, om än så lite ;-)
Det jag undrar är ju, hur går bilen med sportchassi i vinterväglag? Jag bor ex i mellersta Sverige, där är det en hel del snö! :)

Sitter och undrar om det är värt det. Jag ska köra med två mindre barn i bilen. Tycker kostnaden är så liten i fall bilen ser bättre ut. Men jag vill ju inte att den skall kännas hård heller. Oj....svårt detta.

Kikade på lite fimer, hittat en som jag uppfattar vara standard chassit? Om detta är standardchassit så tycker jag looken på standard är helt ok.

Mellersta Sverige, var mer exakt? Du får gärna prova min om du vill, om det inte är för långt avstånd :)
Meco skrev:Det jag undrar är ju, hur går bilen med sportchassi i vinterväglag? Jag bor ex i mellersta Sverige, där är det en hel del snö! :)

Sitter och undrar om det är värt det. Jag ska köra med två mindre barn i bilen. Tycker kostnaden är så liten i fall bilen ser bättre ut. Men jag vill ju inte att den skall kännas hård heller. Oj....svårt detta.

Kikade på lite fimer, hittat en som jag uppfattar vara standard chassit? Om detta är standardchassit så tycker jag looken på standard är helt ok.

Mackanktm skrev:Mellersta Sverige, var mer exakt? Du får gärna prova min om du vill, om det inte är för långt avstånd :)
Meco skrev:Det jag undrar är ju, hur går bilen med sportchassi i vinterväglag? Jag bor ex i mellersta Sverige, där är det en hel del snö! :)

Jag håller till i Sundsvall, men du är i Östersund ser jag :) Om du har vägarna förbi?:)

Kan det vara som en tidning skriver om skillnaden mellan dom båda (denna är om s60). Dvs att skillnaden som jag förstår det märks inte på vanliga vägar, utan på dåliga vägar. Då kan man ju fråga sig, vad menar man med dåliga vägar? Ska man måsta ut på en grusväg för att känna skillnaden, annars inte?

"Det finns två olika chassin till nya S60, sportchassi samt komfortchassi. Förstnämnda nyutvecklade chassi är standard i Europa medan sistnämnda är standard i bland annat Asien och Nordamerika. På dessa kontinenter finns sportchassit som tillval. Skillnaden mellan de båda chassialternativen finns i stötdämparna och subframen fram och bak. Komfortchassit har fått en något mjukare sättning för att skruva upp bekvämligheten på dåliga vägar."
Jag har sportchassit (antar att det är likadant som i R-design i o m att jag har R-Design stag under huven) på min V60 D4:a och ångrar inte att jag valde till det. Upplever inte bilen som stötig (har 17" i dagsläget), den svänger in bra i kurvor och ligger fint på vägarna. Bor dessutom i Göteborg och här är inte vägarna de bästa om man säger så.
Skall tilläggas att jag inte gillar att köra bilar som upplevs svampiga.

Tror att det är svårt att råda i detta då det är en högst subjektiv upplevelse och det bästa är om man kan prova bägge innan man slår till.
Det som sitter på som standard är hårt fjädrat. Inte helt bekvämt men bra allround. Det som går att beställa är touringchassiet, det är mjukare. Så har jag fattat det efter prat med säljare.

Nu blev det knöligt. Skulle byta yttre drivkn[…]

Varför slå i en så svindyr olja[…]

Har följande problem med bilen ovan. Bilen r[…]

Service Subaru XV

Det är också en tanke.... Vi får […]