Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

kvantskum skrev:
FSandstrom skrev: v60 d6 2014, 0.28 l/mil: 15 månaders mätning, 90% stadstrafik Båda på pump
Nej.

medveten om att bilen drivs även på el?? därav den låga förbrukning??
Min ligger på 5,9 blandad körning sedan sommardäcken åkte på i våras. Hyfsat lugn körning med mycket landsväg och ca 75km/h i snitt. Detta på datorn, lägger till ca 0,3, så ca 6,2 verklig körning. Den har nu gått snart 11000mil och går bättre än nånsin, Kanske var det Tysklandsresan i somras som gjorde susen :D
Har nu kört 60mil sedan i lördags morse. Nollade då färdstatistiken. 0,53l/mil. Har kört mestadels 5km/h över skyltad hastighet och merparten landsväg och motorväg.
Idag var det regenerering av DPF och motorn känns nu lite piggare.

Med min körstil går bilen ändå snålt.
kvantskum skrev:My bad. :oops:
Jag ikläder mig tjära och fjädrar. :mrgreen:
(0,28 är då suveränt, och Prius kan se sig akterseglad)
:-) Sorry, skulle ha skrivit 0,28 l/mil + 1,40 kWh/mil (uträknat på 2525 mil)
Lövet skrev:
Mackanktm skrev:men för att vara en diesel så tror (vet) jag att det finns betydligt snålare alternativ
Så jäkla mycket snålare är de inte numera. Senaste numret av AutoMotorSport testar A4, C-klass och BMW 3-serie, dvs bilar med de modernaste motorerna på marknaden. De ligger i alla fall runt 0.65 i riktig testförbrukning. Då är det mindre motorer med manuella växellådor vi pratar om.

I förhållande till sin effekt och vridmoment vill jag påstå att D5an är utmärkt. Just därför är det så vansinnigt att Volvo
1) Bara erbjöd den med ett fornminne till automatlåda som höjer förbrukningen 25-30%
2) Ersätter den med en fyrcylindrig trist produkt (nya VEA motorn) som bara är snål i teorin. :evil:

Du Lövet D4an på 191 hk (Teknikens Värld labb) är inte alls trist. Vet inte var du får det ifrån. Det är tack vare den jag bestämde mig för V60an. Kraften kommer från tomgång direkt och den varvar glatt till 5000 varv, vanliga dieslar ger upp vid 4000v. Snål är den och tyst. Mer körglädje än en BMW.
T3:an som jag nyligen köpt begagnad med 7000 mil på mätaren, har dragit 0.72 l/mil vid pump under 265 mil och blandad körning.
Jag har också jämfört vad vägmätaren och vad GPS:en visar vid en "långkörning". Vägmätaren 52,28 mil. GPS 52,34 mil. Bilen visade 600 meter mindre än verklig körsträcka. Den fördelen är inte inräknad i förbrukningen vid pump.
Felvisning mellan färddator och pump ligger på 0.02 - 0.03 liter/mil. Jag får väl se om det ökar eller minskar med vinterdäck.
Än så länge är jag mycket överraskad och glad över den låga bensinförbrukningen. Förra bilen (Passat 1.8T) drog 0.95 vid likvärdig körning.
Jag kan inte vara mer nöjd än vad jag är med denna bil. Supernöjd, eller vad man nu ska säga utan att svära. :D
"Tanten" är också lika nöjd med bilen.
122Sport skrev:13,9 liter i snitt per 100km på 80mil.
Ler ändå stort när jag tankar :)
S60 polestar
Så ska det vara!

Med prognosen för oljepriset 5 år fram där usa dubblar produktionen ska det bara bli billigare under tiden.

Men akta dig för körkortet :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9
Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema