Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag kommer ALDRIG att köpa en så slö bil igen!
T3 är inget att ha om man har tänkt köra om på mindre vägar med kort sikt.
Farligt seg tycker jag. Ingen som helst ide att hålla på och växla ner och ha sig då det sällan finns nån passande växel för snabba omkörningar som räcker förbi utan att växla under tiden.
Funkar i motorvägsfart och går billigt men behöver man snabbt iväg så glöm den.
Min första och sista. Möjligt att det blir chip om man får fingret ur nån gång innan den blir utbytt.
Kommer man från 2.0F kommer T3 kännas som en raket. Bäst är förstås att provköra. Själv föredrar jag i alla lägen T3 framför exempelvis D2.
Har haft en v60 T3 och den var väl någon raket, men växlade man ner till "rätt" växel innan man började köra om så pinnade den på hyfsat. Kan jag tillägga att den blir märkbart slöare när man är fler i bilen.
Lövet skrev:Kommer man från 2.0F kommer T3 kännas som en raket. Bäst är förstås att provköra. Själv föredrar jag i alla lägen T3 framför exempelvis D2.
Hehe, ja jag vill tro att den omöjligt kan vara segare än den nuvarande V70 2.0F som jag har nu. Det är nog det segaste jag kört och haft. skall tilläggas att jag har två barn, så jag är inte ute efter den F1-bil direkt :) Men vill helst slippa strategiplanera en omkörning :)
Jag har erfarenheter med fyra olika v60:or. D4 VEA, D3 (136hk), T3 och D2. Den bästa är utan tvekan D4 och absolut långsammaste och sämsta är D2. V60 är för tung bil för lilla dieseln.
Skillnaden mellan D3 och T3 är ganska liten när bilarna är med automat.

T3 är förvånansvärt snål och går tyst och är hyfsat pigg. Vi har en i familjen som jag kör några gånger om året. Förutom att den är snål är den också utpräglat billig att serva, dessutom billig i inköp. S/S funkar mycket bra. Har inte hört om några motorproblem heller, denna motor produceras ju i enorma upplagor för Ford m m.
I V70 har jag upplevet att MY12 går mjukare, tystare och snålare än i MY11. Gäller visserligen en T4 men det är ju bara mjukvaran som sklijer.
/PH
Personligen tycker jag att T3 är en underskattad motor. Kraftresurserna är tillräckliga för dig som verkar söka en normal familjebil. Jämfört med E85-motorn har T3 ett fint vrid i vardagligt varvtalsområde. Dessutom går T3 oväntat snålt om man kör lugnt.

Jämfört med T4-motorn så är de exakt lika starka upp till 4 500 varv – fast T3 har en något mer ekonomi-/miljö-optimerad utväxling som sänker varvtalet på högsta växeln. Det betyder att du måste växla ned till fyran vid omkörningar, men det är ju ingen orimlig arbetsinsats och rätt normalt för en bensinare.

Personligen har jag mest kört diesel på slutet – vid senaste bilbytet gick jag från en dieselmaskin på 208 hästar – och jag övervägde V60 T3 som nästa vagn. Faktum är att jag var ytterst nära att köpa forummedlemmen "Lövets" T3:a. Men jag till slut fick tid över att kontakta säljaren var Blocket-annonsen borttagen. Jag visste inte då att han skrev på Jagrullar, men insåg sambandet några dagar senare …

Nåja, tillbaka till ämnet: jag tycker absolut du ska våga köpa en T3.
Vojje skrev:jag är övertygad om att den klarar att hålla 90km/h på svensk landsväg. Även i uppförsbacke.
Duger förmodligen även till att dra en husvagn på 12-1300kg.
Nja. klarar nätt o jämt svagare backe på 6:an i 90km/h utan nerväxling.. Rejälare backe funkar inte med farthållare och 6:an - hopplöst växlande till 5:an och vibrerande i ratten..
Det som ni är inne på med utväxlingen: tidiga MY12 T3 (detta gäller åtminstone S60, vilket jag vet, eftersom vi har en i familjen) har den "normala" utväxlingen, dvs samma som i V70 T4, 2000 r/m vid knappt 100 km/h på mätaren. 6,6 i EU-mix eller nåt sånt i en V60.

Under MY12 fick Volvo för sig att göra en uppgradering med ännu högre utväxling. EU-mixen sjönk (5,8 för S60) men bilen blev också klart segare.

Det låter ju oftast bra med en hög utväxling i en bil som inte är så sportig, men det försämrar också körupplevelsen. Jag tycker det är märkligt att Volvo har valt att S60 T3 ska varva lika som eller mindre än en XC70 D5. XC70 har långt mer vrid och är långt mindre sportig att köra. Tycker nog att både S60 T3 med höga utväxlingen och 2,5FT med 58,8 km/h/1000r/m på sexan är på gränsen till för högt utväxlade.
PH

@fjohan82 , Tjo Har du art.nr till skruvar och[…]

Yes det ingick på vparts! Dock ej lås

Går startspärren i så kommer den […]

Tror nog att det var cordsläpp på n&a[…]