Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av para
Däckverkstan brukar säga att man ska lägga i N. Annars har jag nog aldrig användt den.
av JST
marcbe skrev:Ingen som kör automattvätt där bilen dras med? Där har man sin glädje av N-läget. Enda tillfället för mig.
Förlåt för OT, men hur funkar en sån tvätt?
Användarvisningsbild
av Rillee
En fråga till.
När jag startar på morgonen så lägger jag i D kör ut ur garaget, stannar och lägger i P ut och stänger garaget. Hoppar in i bilen och lägger i D släpper fotbromsen bilen börjar rulla utan att jag trycker på gasen precis som det ska? men ibland behöver jag trycka på gasen och då "hoppar" bilen igång med ett litet ryck. Vad beror det på?
Vissa lådor har en bränslesparande funktion som är som en lightversion av stopstart, de lägger i neutralen när de står stilla och kopplar sedan på drive igen när man puffar till gasen. Den 6-växlade har ej denna funktion men den 8-växlade skulle i princip kunna ha det. Jag hade kollat med verkstaden.
JST skrev:
marcbe skrev:Ingen som kör automattvätt där bilen dras med? Där har man sin glädje av N-läget. Enda tillfället för mig.
Förlåt för OT, men hur funkar en sån tvätt?
man kör fram med ena hjulet i ett "spår" sen lägger du den i "N" så sköter tvätten det hela genom att med "spåret" föra fram bilen genom tvätten
Med start-stopp tekniken nu på D4 Automat så drar ju inte bilen längre vid rödljusen.
N - läget i biltvätten är fint, dessa biltvättar (Jag talar om mjukbiltvätt) där du först åker genom en förtvätt = säsongsanpassad avfettning eller dyl., kör därefter fram och upp på bandet parkerar med N i en tvätthall där personal tvättar bilen manuellt med högtryck och svamp. Därefter startar bandet och för bilen genom diverse lamellborstar och munstycken för att avsluta med att du kör av bandet ut på en parkering med möjlighet att låna handdukar och dammsugare där jag själv torkar ur dörrar och lister. funkar fint för mig med abbonemang på den tjänsten :-)
Volvo xc90 2017 d5 R design

Tack för hjälpen.

V60 D4 MY15 - till verkstad

Rycker du säkringen så raderas ev,fel[…]

B230F går fett

Nej asså jag vet inte undrade bara om jag ka[…]

Fel efter byte VVT

Hej! Har du återfjädrande drev? Tä[…]