Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av leiwi
Trollet99 skrev:
leiwi skrev:Fel ! jag har uppdaterat både kameror och andra poi såsom betalstationer mm
Hämta filerna http://www.speedcam.se där väljer ni GPX format
Fungerar alldeles utmärkt :D
Hur gör du då handgripligen och vad har du för bil/årsm? Glad om jag kan bli överbevisad.:)
Ja då provar vi, lite olika beroende på leveranstiden på din bil , jag har en v60 MY14 lev April 2014 och en V60 MY15 lev jan 2015

Om vi börjar med dom lite tidigare men med SENSUS NAVIGATION

1 Formatera ett usb minne med FAT32
2 Ladda hem de poi filer du önskar i GPX format och lägg dem i olika biblotek på usb minnet ( om du laddar från posit så välj kolumnen GPX välj inget bilmärke eller så)
3 sätt usb minnet i bilen och starta navigationen
4 välj inställningar / importera/ exportera fån usb
5 välj bibloteket / fortsätt
6 välg att ändra namn och symbol / spara
backa till inställningar och välj kartaltenativ / lagrad plats på kartan bocka i och bocka även i "ljud för lagrad plats "( om du vill att det plingar)

Vad gäller en del senare modeller (vissa MY15 vad jag kommit på)
Här måste du stoppa vid P6 ovan, du kan inte välja annat än dom tre symbolerna som kommer upp och heller inte ändra namnet utan bara trycka "spara" ( detta är en bugg i systemet och kommer förmodligen att rättas till vid uppdatering)
Lite bilder på hur det kan se ut (från MY15 den andra är inte tillgänglig nu men där har man som sagt fler symboler att välja på )

Betalstationer på Karta
Bild

Betalstationer i menyn
Bild

Hastighetskameror på karta
Bild

Lycka till :D :D :D
Användarvisningsbild
av mikeman
Kan nya navigationen varna för trafikproblem, olyckor och liknande? Är det hyfsad uppdateringshastighet i så fall? Kan det tom. routa dig runt en olycka?
Användarvisningsbild
av leiwi
mikeman skrev:Kan nya navigationen varna för trafikproblem, olyckor och liknande? Är det hyfsad uppdateringshastighet i så fall? Kan det tom. routa dig runt en olycka?

Japp både i tal och text! :D
av Trollet99
leiwi skrev:
Trollet99 skrev:
leiwi skrev:Fel ! jag har uppdaterat både kameror och andra poi såsom betalstationer mm
Hämta filerna http://www.speedcam.se där väljer ni GPX format
Fungerar alldeles utmärkt :D
Hur gör du då handgripligen och vad har du för bil/årsm? Glad om jag kan bli överbevisad.:)
Ja då provar vi, lite olika beroende på leveranstiden på din bil , jag har en v60 MY14 lev April 2014 och en V60 MY15 lev jan 2015

Om vi börjar med dom lite tidigare men med SENSUS NAVIGATION

1 Formatera ett usb minne med FAT32
2 Ladda hem de poi filer du önskar i GPX format och lägg dem i olika biblotek på usb minnet ( om du laddar från posit så välj kolumnen GPX välj inget bilmärke eller så)
3 sätt usb minnet i bilen och starta navigationen
4 välj inställningar / importera/ exportera fån usb
5 välj bibloteket / fortsätt
6 välg att ändra namn och symbol / spara
backa till inställningar och välj kartaltenativ / lagrad plats på kartan bocka i och bocka även i "ljud för lagrad plats "( om du vill att det plingar)

Vad gäller en del senare modeller (vissa MY15 vad jag kommit på)
Här måste du stoppa vid P6 ovan, du kan inte välja annat än dom tre symbolerna som kommer upp och heller inte ändra namnet utan bara trycka "spara" ( detta är en bugg i systemet och kommer förmodligen att rättas till vid uppdatering)
Lite bilder på hur det kan se ut (från MY15 den andra är inte tillgänglig nu men där har man som sagt fler symboler att välja på )

Betalstationer på Karta
Bild

Betalstationer i menyn
Bild

Hastighetskameror på karta
Bild

Lycka till :D :D :D
Tack!! :)

Provade nu och jag har en My 15 - fick upp 3 symboler men scrollade ner till symbolerna och tryckte meny - då ploppade ett antal symboler upp (dock ingen som liknade en kamera).
Om jag laddar ner en "ny" databas från exempelvis speedcam - ligger de gamla kvar då? Eller om man uppdaterar navven senare?
Sista funderingen - om jag lastar ner hela Sveriges fartkamera-fil så lär ju flera råka hamna "på varandra " tänker på de som Volvos data bas råkar ha med. Hur blir presentationen då ? Dubbelplingar det eller syns bara en?
Användarvisningsbild
av mikeman
leiwi skrev:
mikeman skrev:Kan nya navigationen varna för trafikproblem, olyckor och liknande? Är det hyfsad uppdateringshastighet i så fall? Kan det tom. routa dig runt en olycka?
Japp både i tal och text! :D
I tal? Mycket imponerande... :) Tack för info, då ska jag inte stjäla tråden mer.
Användarvisningsbild
av leiwi

Provade nu och jag har en My 15 - fick upp 3 symboler men scrollade ner till symbolerna och tryckte meny - då ploppade ett antal symboler upp (dock ingen som liknade en kamera).
Om jag laddar ner en "ny" databas från exempelvis speedcam - ligger de gamla kvar då? Eller om man uppdaterar navven senare?
Sista funderingen - om jag lastar ner hela Sveriges fartkamera-fil så lär ju flera råka hamna "på varandra " tänker på de som Volvos data bas råkar ha med. Hur blir presentationen då ? Dubbelplingar det eller syns bara en?

OKi det funkade alltså med alternativ 1 för dig Grattis

Skulle du vilja radera POI filerna(innan du Uppdaterar)som du laddat gör så här

Välj navigera till
Välj lagrad plats
när listan visar sig tryck OK
bläddra ner till "radera alla"
Klart

Om du har egna Kamera POI och Volvos samtidigt så lägger dom sig på varann på dom ställen som dom är dubbla ( det saknas många kameror i Volvos poi fil) det plingar 1 gång
Men glöm inte att aktivera ljud för lagrad plats :D :D :D :D
av Trollet99
leiwi skrev:

OKi det funkade alltså med alternativ 1 för dig Grattis

Skulle du vilja radera POI filerna(innan du Uppdaterar)som du laddat gör så här

Välj navigera till
Välj lagrad plats
när listan visar sig tryck OK
bläddra ner till "radera alla"
Klart

Om du har egna Kamera POI och Volvos samtidigt så lägger dom sig på varann på dom ställen som dom är dubbla ( det saknas många kameror i Volvos poi fil) det plingar 1 gång
Men glöm inte att aktivera ljud för lagrad plats :D :D :D :D
Tackar:-)
av Elmeholt
Jag var idag till min ÅF och köpte nav-mjukvaran. Navigeringen fungerar, men jag kan inte skicka rutter från "min volvo"-appen till bilen. ÅF sa något om appar och funktioner som kunde ta en viss tid innan de fungerar. Vet någon hur lång tid man kan räkna med att det tar innan det fungerar?
Användarvisningsbild
av leiwi
Elmeholt skrev:Jag var idag till min ÅF och köpte nav-mjukvaran. Navigeringen fungerar, men jag kan inte skicka rutter från "min volvo"-appen till bilen. ÅF sa något om appar och funktioner som kunde ta en viss tid innan de fungerar. Vet någon hur lång tid man kan räkna med att det tar innan det fungerar?

Det brukar ta ett dygn eller två att få apparna ,men i ditt fall skall kanske VOC (om du har det) också uppdateras

Voc kan du ju kolla själ genom att köra diagnosen i appen , då skall "sänd position" vara Ja där
av Elmeholt
leiwi skrev:
Elmeholt skrev:Jag var idag till min ÅF och köpte nav-mjukvaran. Navigeringen fungerar, men jag kan inte skicka rutter från "min volvo"-appen till bilen. ÅF sa något om appar och funktioner som kunde ta en viss tid innan de fungerar. Vet någon hur lång tid man kan räkna med att det tar innan det fungerar?

Det brukar ta ett dygn eller två att få apparna ,men i ditt fall skall kanske VOC (om du har det) också uppdateras

Voc kan du ju kolla själ genom att köra diagnosen i appen , då skall "sänd position" vara Ja där
"Sänd destination" har jag när jag kör VOC diagnostik, är det de du menar? Fungerar ju iofs inte att "skicka till volvo" från voc-appen ändå. Men kanske tar över helgen lr nåt. Dessutom säger VOC diagnosen att notiser är av hela tiden, fast det är dom inte. Irriterande.

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]