Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har TS 18", 19" eller 20"?

Jag väntar på en MY15 D5 awd med 20". Hade jag klarat mig på 0.7 i motorvägsfart i 120 hade jag varit väldigt nöjd! :D
av perhall
Bozzeman skrev:De BMW jag testat har varit så gott som nya. Inte ens ett år gamla. Både MB220CDI Aut. 0,56 i min motorvägsfart. BMW 520D X-drive 0,58....
Inte illa.
OK, men om man går lite utanför dina erfarenheter och kollar t ex alla biltester eller spritmonitor.de så framstår efter VEA:s inträde BMW, Merca och Volvo som ungefär lika dåliga.

Båda dina exempel är ju långt över EU-mix på motorväg, det är inte bra...
PH
Användarvisningsbild
av Perra83
Bozzeman skrev:De BMW jag testat har varit så gott som nya. Inte ens ett år gamla. Både MB220CDI Aut. 0,56 i min motorvägsfart. BMW 520D X-drive 0,58....
Inte illa.
Är det färddator förbrukning eller mätt vid pump?

Kör ja skyltat 70/90/100/110/120km/h med farthållare så kommer ja ner til 0,5 verklig förbrukning. V60 D4.

Samma sträcka mot svärfars V50 D2 Classic 0,47 och min 0,44 färddator förbrukning nästan 90mil.

Det är inga småbilar!!
Användarvisningsbild
av PaNi
Har precis bytt från V60 D5 FWD man till XC60 D4 FWD aut. Har inte kört slut på första tanken ännu så några exakta siffror kan jag inte presentera, men magkänslan är att jag är lite missnöjd med förbrukningen. Avstod den gamla femcylindriga till förmån för nya VEAn pga de finfina förbrukningssiffrorna, men som det ser ut nu så ökade min bränsleförbrukning :( . Återkommer när jag har mer kött på benen.

Men över till min fråga; hur mycket högre förbrukning bör jag räkna med när jag tar steget från V60 till XC60, allt annat lika? Tyngre bil med högre luftmotstånd är det ju, men hur mycket större och tyngre uttryckt i liter diesel per mil?
av perhall
15 kanske t o m 20% högre... kör du 130 är det enorm skillnad på förbrukning. I stan gör sig vikten påmind...
Genomgående när man läser tester av SUV vs "lågbyggd" skiljer ca 15 % med samma drivlina...
PH
Användarvisningsbild
av joel80
Sen ökar det ju för att du byter från manuell låda till automat också.
Där har du 5-10% till.
av Linqid
Jag är lite fascinerad över hur många det är som klagar högljutt över att bilen drar för mycket och att Volvo "ljuger". Ingen biltillverkare ljuger. Bilarna är testade enligt en certifiering som är bestämd av EU. Inte av Volvo, inte av BMW och inte av Mercedes. Finns det på allvar någon här inne med en XC60 som faktiskt förväntar sig att bilen ska dra typ 0,45? En högbyggd, tung bil med luftmotstånd som en mindre lastbil.

Vidare tycker jag inte att tyskarna är så mycket bättre. Vår 320d xDrive -12 med manuell låda dricker utan problem 0,7-0,75 blandad körning runt och i storstad.
Ocin skrev:Min xc60 d4 vea automat har också samma siffror :) ca 0,8--0,85 blandad.......detta kan ju inte vara ok att få marknadsföra 0,47..........om jag kör med ägg under foten i blandad körning hela tiden kanske 0,65 går att uppnå men inte bättre. 2 års reklamation på varan? Vi kanske skulle testa den konsumenträtten vi har och se vad volvo säger:)
Återigen, det är inte Volvo som bestämmer hur siffrorna tas fram. Att den dra x antal liter per mil i just den cykeln är ju sant, och givetvis måste man då få marknadsföra det eftersom EU-cykeln är den standard som används idag. Ska man komma i närheten av dagens siffror tror jag som Joel80 att man får tänka över sitt körsätt. Sänk hastigheten, lugnare tempo, planera bättre, etc.

Ps. Reklamationsrätt har du i tre år från köpet som konsument, två år som näringsidkare.
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Det bästa vore naturligtvis att man gjorde om testet så att det var mer verkligt och att man inte fick manipulera bilen så att det blir ännu bättre siffror, ingen kör väl runt med maxtrycket i däcken och inga hjälpaggregat igång.
Men bilindustrin lobbar stenhårt för att man inte skall förändra körcykeln för då drar ju den nya bilen mer än föregående årsmodell...
Sedan kan man väl ändå säga att Volvo är väldigt bra på att få till EU körcykeln, t.o.m bättre än många andra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11

Handbromsen tar bra men man behöver dra spake[…]

Hur och varför vill du dela. Internet fr&arin[…]

Kolla reläet för bränslepumpen, l&o[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]