Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrSportBee
#853987
FSandstrom skrev:Instruktionsbok: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _16100.pdf

Min längsta period utan tanking är 48 dagar, det var inga problem då.
Bäste FSandström, vad var meningen med detta ???? ?:-/

Volvo är precis lika lite en perfekt biltillverkare som någon annan så om sensorerna och programvaran i just min bil inte är i linje med instruktionsboken så får du lära dig leva med det. Att utöva maktspråk med insinuationer trodde jag inte var något som var brukligt på jagrullar.se men tydligen.

Otroligt tråkigt och onödigt när syftet med forumet är att vi alla ska kunna dela med oss av våra erfarenheter.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#854013
MrSportBee skrev:
FSandstrom skrev:Instruktionsbok: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _16100.pdf

Min längsta period utan tanking är 48 dagar, det var inga problem då.
Bäste FSandström, vad var meningen med detta ???? ?:-/

Volvo är precis lika lite en perfekt biltillverkare som någon annan så om sensorerna och programvaran i just min bil inte är i linje med instruktionsboken så får du lära dig leva med det. Att utöva maktspråk med insinuationer trodde jag inte var något som var brukligt på jagrullar.se men tydligen.
Eh, nu vet jag inte alls vad du menar att jag insinuerar. "Utövar maktspråk"? Sorry, det förstår jag inte alls :-). Manualen var som svar på
wendtm skrev:Var i boken hittade du det?
så slipper vi klippa in hela texter från manualen. Och "Min längsta period utan tanking är 48 dagar, det var inga problem då." var bara som information till alla att en månad inte är standard innan man börjar bränna diesel, utan att man kan komma längre. Det jag snarast var inne på var att man kanske kan ha otur pch få "gammal" diesel på pump, då jag gissar att 5 månader räknas från någon slags tillverkningsdatum. Det lär väl växa så fort man får kontakt med syre, eller?

MrSportBee skrev:Otroligt tråkigt och onödigt när syftet med forumet är att vi alla ska kunna dela med oss av våra erfarenheter.
Jag läser mitt inlägg igen och jag förstår faktiskt fortfarande inte vad jag skrev som gör att du tycker att jag dissar dina sensorer, jag tycker verkligen att mitt inlägg var väldigt sakligt :-) (kanske för sakligt och kort så man tycker att det blev ohövligt, jag skall lägga ut mina texter mer och klippa in fler referenser framöver, jag tycker bara att det blir väl långa citat ibland).

Edit: (Lite svårt att släppa det: :-) ) men också att jag bemödar mig att gå igenom alla kvitton och räkna dagar, samt lite rätt på instruktionsboken på nätet, och få tillbaka att jag inte använder forumet för att dela med mig av mina erfarenheter? ?:-/ jaja :-)
Senast redigerad av 1 FSandstrom, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#854014
wendtm skrev:Jag har möjlighet att ladda med full effekt (13A) hemma (Har ett 3-fas 16A uttag med ett schuko enfas 16A på)
Kul o veta vad det tar i tid att ladda, och hur stora förlusterna blir, förmodligen så blir kylbehovet hos batterierna större = mer ström går åt att få full laddning.

Vilken laddstyrka är optimal att ladda med enligt era erfarenheter?
joel80 skrev:Du har väl en viss överföringsförlust när du laddar batterier. Så är det alltid. Ska man t.ex få i 70Ah i ett batteri från solpaneler räcker det inte med 10 timmar sol som ger 7A.

De sista 10% laddning tar oftast också längst tid per AH. Då är batteriet mindre mottaglig för laddning..
När det är varmt så startar även en fläkt direkt när man sätter i laddningssladden. Laddningsstyrkan går då ner till typ 4A en stund, gissar att det är någon slags kylning. Jag kan inte ladda på 13A, men testat lite på 6A resp 10A och jag tycker att det blir mindre förluster ju högre styrka. Kanske för att laddningstiden blir längre och att kylningen måste pågå längre? För annars tordde jag spontant att det skulle vara lägre förluster vid lägre styrka
av marcbe
#854152
FSandstrom skrev:När det är varmt så startar även en fläkt direkt när man sätter i laddningssladden. Laddningsstyrkan går då ner till typ 4A en stund, gissar att det är någon slags kylning. Jag kan inte ladda på 13A, men testat lite på 6A resp 10A och jag tycker att det blir mindre förluster ju högre styrka. Kanske för att laddningstiden blir längre och att kylningen måste pågå längre? För annars tordde jag spontant att det skulle vara lägre förluster vid lägre styrka
Japp, AC-n går igång och kyler batteriet om det är för varmt. Detta kan ta olika lång tid beroende på laddström som du skriver, beroende på hur mycket effekt AC-n vill ha just då.
av Petzzon
#854284
Jag kommer eventuellt att få möjligheten att plocka ut en sådan här bil som tjänstebil. Dock blir jag lite fundersam hur beräknar förmånen för bränslet, jag har idag bränsleförmån vilket inte är konstigt att beräkna när bilen idag bara drivs på diesel. Nu kommer jag ju tanka "el" hemma vilket gör att jag troligen ändå kommer få skatta för ett snitt beroende av andelen privat kontra tjänsteresor. Eller kör ni utan bränsleförmån? och tar milersätting i tjänsten?
av swemax
#854302
Jag kör utan bränsleförmån och får 9.50 milen skattefritt av firman
av swemax
#854314
Angående begränsad hybridfunktionen eller vad det nu står

Jag har kört 1800 mil och upplevt detta 5-6 gånger

Har märkt att efter några minuter i Power läge så går det att slå om till hybrid

Angående utrymme i trunken

Ja det är trångt men vi lyckades utan allt för mycket problem komma till Åre med 5 pers i bilen

4 par pjäxor och 2 par lagg

Men då behövdes skidbox ;-)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
#854363
Petzzon skrev:Jag kommer eventuellt att få möjligheten att plocka ut en sådan här bil som tjänstebil. Dock blir jag lite fundersam hur beräknar förmånen för bränslet, jag har idag bränsleförmån vilket inte är konstigt att beräkna när bilen idag bara drivs på diesel. Nu kommer jag ju tanka "el" hemma vilket gör att jag troligen ändå kommer få skatta för ett snitt beroende av andelen privat kontra tjänsteresor. Eller kör ni utan bränsleförmån? och tar milersätting i tjänsten?
Utan här också, får min del har vi just nu bytt diesel för 7000 kr mot el för 1800 kr så den privata konsumtionen av "bränsle/bränslekostnader " minskar ju. Och som sedan swemax skriver, 9.50 per mil när bränslet kostar 2kr är inte direkt fel :-) (även när elen tar slut blir det ju ok)
av Petzzon
#854376
FSandstrom skrev:
Petzzon skrev:Jag kommer eventuellt att få möjligheten att plocka ut en sådan här bil som tjänstebil. Dock blir jag lite fundersam hur beräknar förmånen för bränslet, jag har idag bränsleförmån vilket inte är konstigt att beräkna när bilen idag bara drivs på diesel. Nu kommer jag ju tanka "el" hemma vilket gör att jag troligen ändå kommer få skatta för ett snitt beroende av andelen privat kontra tjänsteresor. Eller kör ni utan bränsleförmån? och tar milersätting i tjänsten?
Utan här också, får min del har vi just nu bytt diesel för 7000 kr mot el för 1800 kr så den privata konsumtionen av "bränsle/bränslekostnader " minskar ju. Och som sedan swemax skriver, 9.50 per mil när bränslet kostar 2kr är inte direkt fel :-) (även när elen tar slut blir det ju ok)
Ja det blir lite att räkna på, det mesta borde bli billigare. Det är väl dom privata resorna som körs på diesel som blir dyrare, jag har visserligen en hel del sådana så ekvationen är nog inte självklar i mitt fall.

Jag har i dagsläget 6,5 mil enkel resa till jobbet, varav 5 mil är motorväg där farten normalt är ca 125km/h, vad drar bilen på en sådan resa om man startar med fulladdat batteri?
av wendtm
#854554
Nu har jag haft min hemma i 2 dagar. Riktigt nöjd med bilen!
Det är bara lite smådetaljer jag stör mig på än så länge ( ex. vit söm växelväljare+ratt, svart söm armstöd och brun söm i sätene... kunde man inte haft brun överallt när man valt brunt skinn?)

När jag kom hem efter jobbet (37 km T&R) var batteriet helt tomt, dieseln startade när det var 200-300m kvar. Laddade med 13A vilket tog 4H 15min. :)Under jobbturen tänkte jag inte alls på hur jag körde utan jag körde som jag brukar och följde trafikrytmen. Det är mästadels 70-100 väg så jag körde ifatt en bil och sedan följde honom med den adaptiva farthållaren.
Dieselförbrukningen ligger på 0.07 än så länge :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 59
Huvisolering

Tog en från Laga, finns ju i princip nya d&a[…]

Monterade lastskyddet, ser bra ut tycker jag. N&au[…]

Oljebyte på en ny bil

Magisk motor om den inte drar olja alls. Har gara[…]

Problem med tomgång

Jag kollade membrandet och den var hel och fin