Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

joel80 skrev:
Kan du inte göra säkra omkörningar med en V60 D5 FWD är det inte bilen det är fel på...
:shock: :???: :roll:
Självklart kan man göra säkra omkörningar med en V60 D5 FWD, det var inte så jag menade. Dock blir det extra tydligt vid kombinationen rattutslag och kraftig acceleration med min bil. Kan ju vara så att det mina vinterdäck som spelar mig ett spratt.

Sen vore det trevligt om man kunde ha en diskussion utan att ifrågasätta andra personers förmåga att köra bil.
Lite får du tåla om du hasplar ur dig sånt där.. ;)
Inget illa menat.. lite får vi väl gnabbas.. speciellt på en fredag.

Själv har jag en V70 D3a där jag inte alls har några problem vid omkörningar.. trots slöare motor och fwd kommer jag om rejält snabbt om det behövs.. är trevligt bottenvrid i den. ;)
stavas skrev:
joel80 skrev:
Kan du inte göra säkra omkörningar med en V60 D5 FWD är det inte bilen det är fel på...
Självklart kan man göra säkra omkörningar med en V60 D5 FWD, det var inte så jag menade. Dock blir det extra tydligt vid kombinationen rattutslag och kraftig acceleration med min bil. Kan ju vara så att det mina vinterdäck som spelar mig ett spratt.

Sen vore det trevligt om man kunde ha en diskussion utan att ifrågasätta andra personers förmåga att köra bil.
Jag upplevde precis samma känsla med XC60 D4, den ålade sig fram vid fullgas. V60 borde vara snäppet bättre då den är lägre, så då kan du tänka dig hur XC60 känns. AWD är bra även då det inte är snö o halt, tex vid omkörningar.
Gunner skrev:Mätte man bränsleförbrukningen efter att man kom upp i hundra då eller? :lol: Är ju i verkligheten svårt att komma över 0.5 med VEA. 52 mil till Lund och snittfart på 117, toppfart 135 och förbrukning på strax under 0.5 vid pump!!
Landsväg (ecokörning) 6 mil enkel till jobbet och lite mer uppför på hemfärd. Varmkörd motor till jobbet iofs. Hamnat på 0.34 som lägst,enligt datorn. Hemfärd med värmaren inställd, 0.38 som lägst, enl. datorn. Å detta var innan 1000 passerats, så det kommer ju bli bättre.
//Mats
Gunner, har för mig att du har en V60 D4 manuell? Lite svårt att jämföra en V60 och XC60 i förbrukning. Luftmotståndet är så pass mycket högre i XC60. Jag tror aldrig jag kommer ner dina siffror med min XC60 D4/VEA automat. Har förvisso bara kört runt 200 mil och ganska mycket kortkörningar och mycket dieselvärmare. Ligger på 0,8-0,85 vid pump, dock bara två tankningar hittills. Men med fler mil i motorn, sommartider och med det dieselvärmaren avstängd så kan nog siffrorna gå ner lite. Dock kommer AC'n att jobba mer naturligtvis...eller-operation jag kör mest med takluckan öppen :)

Ska på lite längre tur i helgen, får se vad det ger.
Gunner skrev:Mätte man bränsleförbrukningen efter att man kom upp i hundra då eller? :lol: Är ju i verkligheten svårt att komma över 0.5 med VEA. 52 mil till Lund och snittfart på 117, toppfart 135 och förbrukning på strax under 0.5 vid pump!!
Landsväg (ecokörning) 6 mil enkel till jobbet och lite mer uppför på hemfärd. Varmkörd motor till jobbet iofs. Hamnat på 0.34 som lägst,enligt datorn. Hemfärd med värmaren inställd, 0.38 som lägst, enl. datorn. Å detta var innan 1000 passerats, så det kommer ju bli bättre.
//Mats
Är detta med en XC60?
newbie1111 skrev:
stavas skrev:
joel80 skrev:

Jag upplevde precis samma känsla med XC60 D4, den ålade sig fram vid fullgas. V60 borde vara snäppet bättre då den är lägre, så då kan du tänka dig hur XC60 känns. AWD är bra även då det inte är snö o halt, tex vid omkörningar.
Att bilen ålar sig fram har jag bara upplevt på en V40 D2 med dubbfria Semperit däck. Där tror jag att antispinn systemet bromsade ett hjul i taget. Har annars kört trimmade 850Turbo S70R V70R S60 D5 C30 D3 V60 D4. Alltså ingen har ålat sig!!! :shock: :shock: Bra däck och hjulinställningar.
AMS test var "ett förbrukningstest" där de körda 26mil med varierande körning och siffrorna är vid pump.

Nu ska ju inte denna tråd handla om hur törstig en XC60 D4 Vea är i verklig körning ... Men visst känns det oroande att den är lika törstig som gamla 2,4l i just detta test.
tunnis skrev:Senaste AMS provade XC60 D4 Vea fwd manuel mot D4 awd automat.
Deras resultat vad gäller bränsletörst och 0-100 är skrämmande.

D4 Vea fwd man
0,72 l/mil
9,6sek

.
Precis som jag upplevde D4 vid test, inte alls lika snabb som en D5AWD (vilket den skall vara enligt info) är inte förvånad alls över dessa siffror.
stavas skrev:Skall lägga till att jag bara har kört med vinterdäcken (odubbat) hittills, hoppas det blir bättre när sommarsulorna kommer på.
V60 har ju rätt bra chassi och inga större rattreaktioner vid gaspådrag, tror mer på att dina vinterdäck förstör upplevelsen av bilen.

Är det en volvofälg?

Är Tesla Y verkligen på 360 l? J[…]

Felkod B5

Hej allihop! Vi var och kollade på en XC60[…]

Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &au[…]