Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Perra83
AHB finns redan i två varianter. Den första har bara automatiskt till och frånslag av helljuset. Den andra behåller helljuset tänt och bländar bara av där mötande fordon befinner sig. Kan tänka mig att något i linsen täcker för på något vis.
av S80V8AWD
Perra83 skrev:AHB finns redan i två varianter. Den första har bara automatiskt till och frånslag av helljuset. Den andra behåller helljuset tänt och bländar bara av där mötande fordon befinner sig. Kan tänka mig att något i linsen täcker för på något vis.
Från Volvos information samt videor tycker jag att det framgår att helljuset, inklusive “halogen fjärrljuset“, skulle vara aktivt och bländas av dynamiskt när man använder AHB gen 2. Detta är dock inte fallet i den XC60 MY14 jag har avverkat cirka 300 mil i nu. Den bländar direkt av halogen fjärrljuset vid möte eller då en bil befinner sig i din färdriktning. Xenonljuset o andra sidan behålls uppe och bländas av eller begränsas på ett mycket imponerande sätt!

Detta med att halogen fjärrljuset inte blir dynamiskt avbländat eller vad man kan kalla det för är väl ändå ganska logiskt då halogenen är i en vanlig reflektor utan projektlins etc, alltså inget som kan skymma och ändras kontinuerligt framför lampan som på så sätt ändrar ljusbilden/käglan.

Lite dåligt tycker jag då man enligt videorna jag nämnde får intrycket av att man alltid får "fullt ljus" förutom precis där en bil framför sig må köra. Men med det sagt så är fortfarande ljuset rejält mycket bättre än utan denna funktion.
av Lövet
perhall skrev:
MartinS skrev:Det är väl i princip bara phaeton som har extra xenonhelljuslampa om jag inte minns fel.

Bilen på bilden är bi-xenon. Xenon är alltod bixenon på v60 och halogen har ingen lins, den har traditionel reflektor.
Phaeton hade det men det är borta. Även på Bentley Mulsanne. Så jag tror inte att det finns någon bil som har fyra xenonstrålkastare längre.
Detta är väldigt typiskt VAG-kóncernen - att spara på smågrejer.
Per
Fast det berodde inte på att man ville spara pengar utan för att det inte är någon bra idé att ha xenon som ljuskälla på helljus. Det tar för lång tid att tändas och livslängden blir lidande av ständiga på och avslag.
av svedan
perhall skrev:
svedan skrev:Xenon Plus = bi-xenon. Man måste ju ha ett eget namn på grejerna så vi som köpare blir lite bortdribblade.
Fel. För det var bara xenon på halvljuset. De slog inte om när helljuset tändes utan det fungerade precis som på min BMW 528i-97. Så jag udnrar fortfarande vad det var som var plus.

Skillnad nu på t ex A8:ans Xenon plus som har autobahnljus, kurvljus, allvädersljus och andra grejer. Då är det verklgien plus!
PH
jag menar att Audi har ett eget namn på "sin" xenon som Volvo har sin Bi-xenon. Idag är ju Audis Plus med helljusfunktion?
Är du säker på att din gamla Audi inte var trasig på halvljusen dvs att de inte fungerade även med "helljusbild"?? Sedan hade du separata helljus (halogen) som Volvon?
Användarvisningsbild
av Perra83
S80V8AWD skrev:
Perra83 skrev:AHB finns redan i två varianter. Den första har bara automatiskt till och frånslag av helljuset. Den andra behåller helljuset tänt och bländar bara av där mötande fordon befinner sig. Kan tänka mig att något i linsen täcker för på något vis.
Från Volvos information samt videor tycker jag att det framgår att helljuset, inklusive “halogen fjärrljuset“, skulle vara aktivt och bländas av dynamiskt när man använder AHB gen 2. Detta är dock inte fallet i den XC60 MY14 jag har avverkat cirka 300 mil i nu. Den bländar direkt av halogen fjärrljuset vid möte eller då en bil befinner sig i din färdriktning. Xenonljuset o andra sidan behålls uppe och bländas av eller begränsas på ett mycket imponerande sätt!

Detta med att halogen fjärrljuset inte blir dynamiskt avbländat eller vad man kan kalla det för är väl ändå ganska logiskt då halogenen är i en vanlig reflektor utan projektlins etc, alltså inget som kan skymma och ändras kontinuerligt framför lampan som på så sätt ändrar ljusbilden/käglan.

Lite dåligt tycker jag då man enligt videorna jag nämnde får intrycket av att man alltid får "fullt ljus" förutom precis där en bil framför sig må köra. Men med det sagt så är fortfarande ljuset rejält mycket bättre än utan denna funktion.
Jag glömde bort halogenlampan helt men det är självklart att den släcks vid möte.
av perhall
svedan skrev:
perhall skrev:
svedan skrev:Xenon Plus = bi-xenon. Man måste ju ha ett eget namn på grejerna så vi som köpare blir lite bortdribblade.
Fel. För det var bara xenon på halvljuset. De slog inte om när helljuset tändes utan det fungerade precis som på min BMW 528i-97. Så jag udnrar fortfarande vad det var som var plus.

Skillnad nu på t ex A8:ans Xenon plus som har autobahnljus, kurvljus, allvädersljus och andra grejer. Då är det verklgien plus!
PH
jag menar att Audi har ett eget namn på "sin" xenon som Volvo har sin Bi-xenon. Idag är ju Audis Plus med helljusfunktion?
Är du säker på att din gamla Audi inte var trasig på halvljusen dvs att de inte fungerade även med "helljusbild"?? Sedan hade du separata helljus (halogen) som Volvon?
Nej, det är ju en möjlighet. Men jag minns att jag reagerade på det och Audi hette ju Xenon Plus redan MY99, det var, tror jag, innan det fanns bi-xenon öht.
PH
av svedan
En polare tror (?) att "plus" kom ca 2003 och att det innan hette bara xenon och att den inte hade helljusbild utan det var bara den separata halogenlampan. Faan trot....
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Säljare är ju rätt kul med hantering av ordet xenon.
Det kan heta xeon, x-eon, xceon, zenon, mm. :)
av Kluster
boma skrev:hej har en V70 04 Har fel meddelande att helljus lampan är trasig fast den inte är ! någon som vet något
Fel modellkategori?

Som fastighetsägare gäller förbudet[…]

Hej! Har ett konstigt problem med en V70N 2001 2,4[…]

Räknat ut att bilden under semestern har rull[…]

Hmm.. tycker man läser att Lyten ska forts&au[…]