Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av swed
Det känns som att det ligger mycket "personliga känslor" i många uttalande här.
Jag har svårt att förstår hur en V60 (eller vilken bil som helst egentligen) kan vara "kanon" på ett märke och "värdelös" på ett annat.

Jag ar varit uppe på TestWorld i Ivalo (norra Finland) i en vecka och provkört vinterdäck,
både med vetskap och i blindtest och det är otroligt hur mycket vetskapen gör för känslan.

Konkret är det väldigt små skillnader mellan "pemuimdäcken" i samma klass tycker jag!
av mati
swed skrev:Det känns som att det ligger mycket "personliga känslor" i många uttalande här.
Jag har svårt att förstår hur en V60 (eller vilken bil som helst egentligen) kan vara "kanon" på ett märke och "värdelös" på ett annat.

Jag ar varit uppe på TestWorld i Ivalo (norra Finland) i en vecka och provkört vinterdäck,
både med vetskap och i blindtest och det är otroligt hur mycket vetskapen gör för känslan.

Konkret är det väldigt små skillnader mellan "pemuimdäcken" i samma klass tycker jag!
Håller med att det är mycket tycke och smak naturligtvis. Men kombinationen däck/bil gör faktiskt skillnad. Sen får man inte glömma att det råder olika vinterförhållanden i vårt land. En del kör nästan alltid på barmark eller plogade vägar, medan andra måste ploga sig fram på dåliga grusvägar med decimeterdjup snö. Inte konstigt att det upplevs på olika sätt. Just V60 är en kanonfin bil på barmark. Däremot, så fort det blir moddigt eller någon decimeter nysnö är den i mina ögon alldeles kass. Det har hänt vid flera tillfällen att jag fick överge bilen, som bara stod och slirade. Det är mindre kul att behöva gå ut i kyla och mörker på en ensam landsväg och försöka hitta hjälp nånstans. Det har aldrig hänt med bilarna jag har haft tidigare. Jag tror inte att det har så mycket med däcken att göra. Det är markfrigången som är för dålig. Men visst, för de flesta som bor i stan och som kör på större vägar, är detta inget problem.
Användarvisningsbild
av swed
mati skrev:...Jag tror inte att det har så mycket med däcken att göra...
Det var precis det jag var ute efter.

Jag har själv inte kört nån V60 FWD,
men jag har fortfarande svårt att tänka mej att den kan vara bra med ett speciellt märke och dålig med ett annat märke.

Visst det är skillnad mellan olika märken och även mellan kombination bil/märke men,
den skillnaden är inte himmelsvid (nu pratar vi bara Premiumdäck).
av mati
swed skrev: Visst det är skillnad mellan olika märken och även mellan kombination bil/märke men,
den skillnaden är inte himmelsvid (nu pratar vi bara Premiumdäck).
Det är mycket möjligt. Med tanke på vad dessa däck kostar kan de inte vara jättedåliga iofs. :???: Det är förmodligen bilarnas vinteregenskaper i allmänhet som påverkar framkomligheten. När det gäller V60 har jag en teori, som jag inte vet om den stämmer, men kanske kan någon upplysa mig om jag har rätt eller fel: Jag tror att bilens viktfördelning gör att den har förhållandevis lite marktryck på framhjulen, samtidigt som markfrigången är rätt dålig. När man kör i snön händer det lätt att man plogar ner en massa snö under framvagnen, bilen "flyter upp" på snön, dvs det byggs upp en kil med packad snö under bilen, och hjulen hänger mer eller mindre utan markkontakt i luften och spinner fritt. Men även om man inte hänger på en kil av packad snö så kan framhjulen bara spinna hej vilt utan att det går att ta sig fram. Samtidigt som andra bilar bara kör förbi. Detta måste ju ha med viktfördelningen att göra? Om det det nu inte är däcken alltså.
Användarvisningsbild
av Perra83
Det har absolut med viktfördelning att göra plus att bilen blir liggandes på snön.

Min V70R FWD gick ypperligt att ploga med. Det var så mycket snö så det vällde upp på motorhuven. Dubbade Bridgestone däck.
Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvertera bor[…]

Tack för alla svar, då har jag lite p&a[…]

Jag har också graderad laddtrycksmätare[…]

Generellt erbjuder Volvo tillbehör som de ans[…]