Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Jupp
av swemax
Nu har jag hunnit avverka ca 300 mil 0,4 i snitt mätt vid pump och på färddator

Hurra! En färddator som stämmer

I detta ingår en resa till Gbg en till Linköping och två till Nyköping
Alla med Sthlm som start

Klart nöjd med de siffrorna

Får se hur det blir nu när kylan börjar komma
Användarvisningsbild
av FSandstrom
mattish skrev:Att lämna bilen igång är nog ingen risk. Jag stänger väldigt sällan av min bil om start/stoppsystemet stängt av motorn. Dra ut nyckeln, ta av bältet och öppna dörren så stänger tändningen..
Med keyless så är det inte alldeles självklart :-)
Användarvisningsbild
av joel80
swemax skrev:Nu har jag hunnit avverka ca 300 mil 0,4 i snitt mätt vid pump och på färddator

Hurra! En färddator som stämmer

I detta ingår en resa till Gbg en till Linköping och två till Nyköping
Alla med Sthlm som start

Klart nöjd med de siffrorna

Får se hur det blir nu när kylan börjar komma
Har det dragit 0,40 eller 0,49 och vad har färddatorn sagt?
Det är ju över 20% skillnad på 0,4 och 0,49. :)

Jag tycker inte min färddator gör rätt för sig även fast den visar 0,5 och jag när jag tankar får fram 0,5.. Färddatorn visar ofta runt 0,52 och vid tankning blir det då ofta 0,57-58.
Det är ju en differens på ca 10%.
av mattish
FSandstrom skrev:
mattish skrev:Att lämna bilen igång är nog ingen risk. Jag stänger väldigt sällan av min bil om start/stoppsystemet stängt av motorn. Dra ut nyckeln, ta av bältet och öppna dörren så stänger tändningen..
Med keyless så är det inte alldeles självklart :-)
Den stänger tändningen även om nyckeln inte sitter i. Iaf om start/stoppsystemet har stannat bilen. Om inte annat när den låser?
Du kan väl testa?
Användarvisningsbild
av joel80
På min stänger bilen av om man tar av sig bältet eller öppnar dörren under tiden man står stilla och start/stopp aktiverats. Då måste man trycka på startknappen igen för att starta bilen och köra iväg. Gissar att det bör vara nått liknande med D6:an.. och även med keyless..
av mattish
joel80 skrev:På min stänger bilen av om man tar av sig bältet eller öppnar dörren under tiden man står stilla och start/stopp aktiverats. Då måste man trycka på startknappen igen för att starta bilen och köra iväg. Gissar att det bör vara nått liknande med D6:an.. och även med keyless..
Efter servicen innan sommaren så försvann avstängningen när du tar av dig bältet eller öppnar dörren. Gör man båda så måste man starta om ...
av Primus
Ska snart ta ut en ny tjänstebil. Skulle vilja att det blev D6 Hybrid. Dels för att det är kul teknik och relativt miljövänligt. I skålen ligger också att man kan få en riktigt kraftig motor att använda när man så vill, samtidigt som det finns möjlighet att köra miljövänligt. I den bästa av världar får man både äta och behålla kakan..:)

Men stämmer det i verkligheten? Ursäktar ni om jag inte läser alla inlägg utan ställer några frågor här? Bakgrunden är att jag kör de flesta milen ensam i bilen och i Stockholms köer. Jag kör till och från arbetet och en del(inte mycket) inne i stan mellan olika möten. Sedan är det en del typiska familjeaktiviteter som ICA Maxi och barnaktiviteter. En och annan weekendresa görs också med familjen. Då är resan t.o.r. ca 30-60 mil. Nu till frågorna:
- Någon som kör i Stockholmstrafiken? Hur långt kommer man på en laddning?
- Jag kan ladda 6A på jobbet, anländer ofta 7.30 och lämnar mellan 16.30 och 18.00. Hinner den laddas fullt då?
- Vad ligger snittförbrukning i stadstrafik på? Tänker mig inte de officiella siffrorna utan era verkliga.
- Finns det eller finns det inte dieselvärmare? Har fått olika uppgifter på det.
Användarvisningsbild
av joel80
Du kan ju komma ca 50km på fulladdat batteri.. vekar bli 10-15km mindre under vintern.
Kan du ladda på jobbet kommer du kunna köra riktigt snålt..

Långresor drar den nästan lika mycket som en "vanlig" D5 då du inte kommer så långt på elen.

Jag är också väldigt sugen på en D6 som nästa bil.. men mitt körmönster är lite fel, många resor på 15-20 mil enkel resa, och där jag inte har möjlighet att ladda under dagen.

Jag har följt den här bloggen lite:
http://blixtsnabbt.blogspot.se/
Han är nästan nere på officiella siffror..
Nån annan skrev här i forumet för nån vecka eller så att han låg under i dieselförbrukningen. Allt beror ju på körmönster och hur mycket man kan köra på el.. har du möjlighet att ladda under dagen ger det ju bra förutsättningar för låg dieselförbrukning.
Användarvisningsbild
av laser2
Enligt denna informativa länk http://www.volvocars.com/se/campaigns/h ... ybrid.aspx skall du kunna ladda ett urladdat batteri (egentligen efter 50km körning) på 7,5 timmar med 6A, så det borde mao inte vara några problem att hinna ladda fullt på din arbetstid.
Sen är det som Joel säger helt beroende på körmönster och hur mycket kan köra på el som avgör förbrukning. Jag har en kompis som hittills har haft en dieselförbrukning på under 1l/100km med sin V60 och då pendlar han 16km enkel väg varav ca 14 på motorväg och har möjlighet att ladda både hemma och på jobbet. Men så har han som sport att köra så lite med diesel som möjligt. :D
Men kör du Power-läget lär bilen dra som en V60 D5 AWD, kanske ännu mer om den skall ladda batteriet också...

Bränslevärmare och VOC ingår i V60 D6.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
Luftkudde domkraft

Någon som provat luftkuddedomkraft 3delad oc[…]

Buckelteknik har vi haft bra erfarenhet av https[…]

Dämparna är samma som vanlig v60,är[…]