Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Jag har tittat på den där Automatisk frekvensuppdatering. Men den är ibockad när detta händer, och det går som sagt inte att byta manuellt heller.

Min XC70 blir ett år strax före midsommar, och jag har fått ett e-mail som säger att jag ska få kart-DVD någon gång i juni.

Om du inte ser någon speciell skillnad i din Sensus så är det ju inte säkert att det fanns någon version 3.0 till den när din uppdaterades.
av danli
perhall skrev:Att nya kartor numera ingår i service är väldigt smart av Volvo. Hur många köpte nya DVD för 2-3000 till sin GPS tidigare? Inte många. Men nu får man ju ett starkt incitament att åka till Volvo för jag antar att Solna Bilservice inte uppdaterar GPS-kartorna vid en 6000mil-service.../PH
Vart har du läst/fått information om att nya kartor skulle ingå i service?
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, det är fel. Kartorna ingår inte. Inte ens uppdatering av alla moduler, för det tar för lång tid, fick jag reda på idag.
av danli
apersson850 skrev:Nä, det är fel. Kartorna ingår inte. Inte ens uppdatering av alla moduler, för det tar för lång tid, fick jag reda på idag.
Det är dags för mig att boka service, har börjat samla ihop en lista på fel. Vet du vad det är för "moduler" som inte brukar ingå vid service?

Någon som vet om det spelar någon roll att läsa in 2012 kartuppdateringen före eller efter ev sensus uppgradering? (MY2012)
Användarvisningsbild
av apersson850
ICM ingår tydligen inte (Infotainment Control Module, i praktiken det som vi ser som Sensus). Det programmet är så stort så det hinner de inte hälla i under en vanlig service. Det är också därför uppdatering av navigationen kan ta så lång tid på en Volvo, där även mjukvaran kan uppdateras, jämfört med de som bara uppdaterar kartorna.
Via bilens USB går det på ungefär en halvtimme, men ska man gå den långsamma vägen tar det 2½ timme, sa killen på verkstaden. Vissa bilar vägrar läsa in en sån uppdatering via USB, av någon anledning. Via DVD motsvarar det tydligen alltid den långa vägen.

Jag har inte uppdaterat navigationen än, men man får ju innerligen hoppas att uppdateringsprogrammet som läser in från skivorna inte är dummare än att det ser om det redan finns en nyare version i bilen så lägger det bara in kartmaterialet, inte en uppdatering som då i realiteten blir en neddatering.
av danli
apersson850 skrev:ICM ingår tydligen inte (Infotainment Control Module, i praktiken det som vi ser som Sensus). Det programmet är så stort så det hinner de inte hälla i under en vanlig service. Det är också därför uppdatering av navigationen kan ta så lång tid på en Volvo, där även mjukvaran kan uppdateras, jämfört med de som bara uppdaterar kartorna.
Via bilens USB går det på ungefär en halvtimme, men ska man gå den långsamma vägen tar det 2½ timme, sa killen på verkstaden. Vissa bilar vägrar läsa in en sån uppdatering via USB, av någon anledning. Via DVD motsvarar det tydligen alltid den långa vägen.

Jag har inte uppdaterat navigationen än, men man får ju innerligen hoppas att uppdateringsprogrammet som läser in från skivorna inte är dummare än att det ser om det redan finns en nyare version i bilen så lägger det bara in kartmaterialet, inte en uppdatering som då i realiteten blir en neddatering.
Kan inte förstå att själva Sensus programvaran skulle vara så gigantiskt stor, men de har kanske en massa felsökningskod inbakad i koden också.

Skulle få ICM uppdatering vid service om ca 2 veckor.
Navteq skickade mail för en vecka sedan att de skickat nya kartor (ej kommit än, kunde hoppats de kom innan helgen då jag skall köra 8 timmar).
Vi få se vad som kommer först och vilken ordning det blir. Man kan tycka om kartuppdatering för MY2012 kommer nu borde de hunnit få med Sensus 3 också. (Vore smart av volvo att låta oss på egen tid uppdatera)
av moffe
Joo, vore smart men jag tror inte det. Men man kan alltid hoppas.
Undrar om man kan be dem updatera till Sensun 3.0 om man hämtar in bilen för polestar upgradering?
Då skulle de kunna köra båda samtidigt (kanske)? Sitter nog funderar starkt över om jag borde skaffa polestar till min 2012 D5 AWD. På papper är det inte så stor skillnad men kanske i verkligheten är det.
av danli
moffe skrev:Joo, vore smart men jag tror inte det. Men man kan alltid hoppas.
Undrar om man kan be dem updatera till Sensun 3.0 om man hämtar in bilen för polestar upgradering?
Då skulle de kunna köra båda samtidigt (kanske)? Sitter nog funderar starkt över om jag borde skaffa polestar till min 2012 D5 AWD. På papper är det inte så stor skillnad men kanske i verkligheten är det.
Skulle inte tror de kan ladda in båda samtidigt.

Samtidigt vet jag inte hur länge folk är beredda att låta bilen stå på verkstaden vid service.
Jag brukar lämna över dagen och då måste de ha plats och tid att låta bilen stå och ladda mjukvara någonstands, det är väl inte som en PC installation där de måste konfigurera massa drivrutiner och inställningar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, men efter varandra, rimligtvis.
Jag kan knappast tänka mig att Navteq, som producerar sina DVD nu, fått med Sensus 3.0 till dem, när 3.0 släpptes bara för några få dagar sedan. Det vore närmast märkligt.
av danli
apersson850 skrev:Nä, men efter varandra, rimligtvis.
Jag kan knappast tänka mig att Navteq, som producerar sina DVD nu, fått med Sensus 3.0 till dem, när 3.0 släpptes bara för några få dagar sedan. Det vore närmast märkligt.
Då Volvo har Sensus 3.0 från fabriken med MY13 sedan vecka 20 samt den lär ha varit klar en tid innan lanseringen, så man vet aldrig.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 29
Köpråd V60 Recarge

den lilla batteriet kommer du ~2.5-4mil typ medans[…]

Hej Hur är det med Volvos laddhybrider skall[…]

Använd trodo.se eller aeromotors.se Febi Bil[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.